OPINIÓ

Som comerç, som país

Ricard Cabedo Serna

El pròxim 16 de març tindrà lloc a Saragossa la III Trobada Comerç C4-CEOE, esdeveniment que en els últims anys s’ha convertit en un referent de la distribució comercial a Espanya.

Des de de la C4 -Comissió Competitivitat, Comerç i Consum de la CEOE- decidim el 2021 llançar una trobada anual que permetés congregar a escala nacional tot el nostre sector, i així potenciar l’intercanvi d’informació, construir aliances institucionals i continuar reivindicant al comerç com el sector estratègic que és. Naixia la Trobada Comerç C4-CEOE, que va tenir un notable èxit en les seves dues primeres edicions, a Sevilla (2021) i Valladolid (2022).

El 2023 la seu d’aquesta trobada serà Aragó, i se celebrarà el pròxim 16 de març a l’Auditori de Saragossa. A la jornada, organitzada per la CEOE i la CEOE Aragó, hi assistiran representants del sector, associacions, institucions i empreses del comerç i de la seva cadena de valor, així com autoritats i grups d’interès vinculats a la distribució comercial provinents de tot Espanya.

Tindrà intervencions de primer nivell, com les d’Antonio Garamendi, president de la CEOE; Javier Lambán, president del Govern d’Aragó; Jorge Azcón, alcalde de Saragossa, i Miguel Marzo, president de la CEOE Aragó. Així mateix, podrem escoltar ponents de referència en el sector, com Ruth Díaz, vicepresidenta d’Amazon i màxima responsable del seu negoci de moda a Europa; María Sánchez, secretària general de CEDECARNE, i els representants a l’Aragó de les quatre grans associacions del comerç a Espanya, ANGED, CEC, ASEDAS i ACES, moderats per la directora general de Comerç autonòmica, Eva Fortea.

L’elenc el completen llegendes de l’esport espanyol com Perico Delgado o Edurne Pasabán; i serà clausurat per la secretària d’Estat de Comerç, Xiana Méndez, sota la conducció de la periodista Macarena Berlín.

Des de la C4 considerem fonamental aquest tipus d’esdeveniments com a plataforma per continuar fent visible el caràcter estratègic que el comerç té al nostre país. Pocs sectors contribueixen de manera tan directa al desenvolupament econòmic i social d’Espanya i, no obstant això, històricament hem tingut una gran dificultat per tenir un reconeixement de l’opinió pública al nivell de la nostra aportació.

Som el 13% de l’economia nacional i generem el 17% dels llocs de treball, com ha posat de manifest l’anàlisi d’impacte econòmic elaborat pel Servei d’Estudis de la CEOE. En paral·lel, també és de primera magnitud el nostre impacte social, ja que assegurem als ciutadans l’accés a béns imprescindibles per a la seva vida quotidiana, i així contribuïm al seu benestar sota qualsevol tipus de circumstàncies, algunes veritablement extremes com va ser la pandèmia de la covid-19.

Precisament per aquest evident caràcter estratègic, és més necessari que mai que el sector aconsegueixi que l’opinió pública i les administracions el reconeguin com a tal. Aquesta falta de reconeixement ha generat una baixa qualitat institucional i una sobreregulació i excés de burocràcia que llasta la competitivitat de les empreses i perjudica la seva productivitat i la seva capacitat per crear ocupació i riquesa. Un comerç a Espanya que es veu sotmès a 3.000 normes (i pujant, perquè només el 2022 es van generar 2,7 noves regulacions al dia). Al final, aquesta situació acabem pagant-la tots: consumidors, treballadors, Administració i, per descomptat, empreses. Com a exemple il·lustratiu, un recent estudi de l’Institut d’Estudis Econòmics ha revelat que aquesta baixa qualitat institucional provoca un increment de l’IPC d’1,7 punts, impossibilita la creació de 88.000 nous llocs de treballs (això és igual a 25.000 petits comerços) i sostreu 8.840 milions d’euros de la butxaca de les llars.

Aquesta és la situació que va impulsar el president de la CEOE, Antonio Garamendi, a crear el 2019 la C4, comissió que avui té més de 230 membres, amb ANGED, CEC, ASEDAS i ACES, les quatre grans associacions del comerç del nostre país, al capdavant, així com organitzacions territorials de tot Espanya i associacions de sectors afins, juntament amb un significatiu nombre d’empreses de referència de tots els formats i subsectors.

Durant aquests anys, a més de reivindicar el caràcter estratègic del comerç, des de la C4 hem llançat més de vint projectes amb intenció de contribuir a millorar l’esmentada qualitat institucional del nostre entorn i racionalitzar aquesta enorme pressió normativa i fiscal.

Dins d’aquests esforços, i encara més en l’actual context de propostes populistes i demagògiques a les quals es veu sotmès el sector, s’incardina aquesta III Trobada Comerç C4-CEOE. Defensem el comerç espanyol com a patrimoni de tots els ciutadans, i per això volem continuar apostant per aquest espai de cooperació i intercanvi. És per això que aprofito l’oportunitat per convidar-los a participar a Saragossa, el pròxim 16 de març, en aquesta trobada. Els hi esperem.

Subscriu-te per seguir llegint