Seat crida a revisió alguns dels cotxes fabricats entre 2009 i 2017 per possibles defectes a l'airbag

L'Organització de Consumidors i Usuaris calcula que hi ha prop de 300.000 vehicles afectats a tot l'Estat

Un Seat a la cadena de producció

Un Seat a la cadena de producció / Àlex Recolons/ACN

Paula Clemente

L'escàndol dels airbags Takata esquitxa, deu anys després, a Seat (i a diverses marques europees més). La companyia automobilística catalana ha advertit que diversos dels models que va fabricar entre 2009 i 2017 a Espanya podrien portar un dels models d'airbag que presentava deficiències amb el pas del temps. Segons un comunicat de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) els vehicles amb defectes s'haurien detectat en algunes unitats dels Seat Alhambra, Ateca, Eivissa, León i Toledo. En total, l'OCU calcula que hi ha prop de 300.000 vehicles afectats a tot l'Estat.

Segons recorda aquesta associació en defensa dels drets dels consumidors, fa aproximadament una dècada es va detectar que els airbags de la marca japonesa Takata es deterioraven amb el pas del temps i si es veien sotmesos a determinades inclemències. En conseqüència, en inflar-se desprenien fragments que podien causar danys als seus ocupants, a més d'impedir que exercissin la seva funció d'esmorteir l'efecte del cop sobre el passatger.

Des que Takata va reconèixer el problema, s'han hagut de retirar milions d'airbags de vehicles de tota mena de marques a tot el món, i ara, ha estat Seat la que ha advertit als clients que van comprar en l'època del possible defecte.

Cercador de cotxes afectats

"Al llarg dels anys, l'empresa Takata ha subministrat a la indústria automobilística coixins de seguretat amb generadors de gas defectuosos, que poden veure's afectats per l'envelliment provocat per determinades condicions climàtiques (calor i humitat) i suposar un perill", contextualitza la signatura automobilística. "A Seat, aquests coixins de seguretat estan instal·lats en alguns dels vehicles dels anys 2009 a 2017", afirma l'empresa.

És per això, que el grup ha habilitat un cercador a la seva pàgina web en el qual, posant el número de bastidor del cotxe, un conductor d'un Seat pot saber si el seu vehicle és un dels afectats. En aquest cas, Seat recomana posar-se en contacte immediatament amb un dels seus tallers oficials perquè substitueixin l'element de manera gratuïta.

Fins i tot si la resposta és negativa (és a dir, que el cotxe en qüestió no està afectat), la companyia suggereix tornar a revisitar la pàgina per a comprovar-ho més endavant: "Basant-nos en la nostra anàlisi de vehicles afectats, la llista de vehicles s'actualitza periòdicament, per tant, comprova amb freqüència si el teu vehicle està afectat", conclou. Es tracta d'anomenades a revisió habituals en la indústria de l'automòbil i que es produeixen quan la marca detecta una possible fallada i procedeix a la seva reparació. Sempre en nom de la seguretat.