Opinió

Una taxa Amazon?

Antoni Daura Jorba

Dijous passat es va presentar al ple la moció del grup Fem Manresa instant a la creació d’una taxa que gravi els grans operadors postals per l’estacionament a la via pública. El text proposa, primerament, establir quins són els grans operadors, estudiar el cost de l’aprofitament que fan de l’espai públic, incloent-hi contaminació ambiental i sonora, fixar un tipus impositiu i que allò recaptat s’inverteixi segons un procés participatiu.

El comerç de la ciutat no pot sinó aplaudir el fons de la proposta, ja que és justament un dels punts que vam suggerir als diferents partits polítics durant la campanya electoral. Celebrem, doncs, que aquest grup se l’hagi fet seu i donem tot el suport necessari per aconseguir-ho.

La moció és el que es coneix com a «taxa Amazon». Pretén establir un impost a aquesta empresa i altres de comerç online per l’aprofitament excepcional que fan de l’espai i les infraestructures públiques, a més del cost afegit en el tractament de residus que implica el reciclatge del gran nombre d’embalatges utilitzats. La idea de taxar el comerç online fa temps que es debat per diferents llocs del món. A Catalunya trobem, per exemple, que el Pla d’Acció 2022–2025 del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (un ens del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat) recull al seu punt 1.3.1 la necessitat d’«estudiar la fiscalitat dels nous canals de venda, com el comerç electrònic». I trobem també l’exemple de l’Ajuntament de Barcelona, que ha aprovat una taxa que ha servit d’inspiració a la proposta de Fem Manresa.

En cert sentit, aquesta va destinada a compensar l’evasió fiscal que, per sistema, duu a terme Amazon (i altres megacorporacions) arreu. I és que aquestes empreses multinacionals aixequen el recel dels ministeris d’Hisenda. The Guardian publicava fa dos anys que el gegant del comerç online va tenir unes xifres de vendes rècord de 44.000 milions d’euros a Europa en el primer any de pandèmia, un 40% més que l’anterior, però que no va pagar cap impost sobre els beneficis. La divisió de l’empresa amb seu a Luxemburg va declarar que havia tingut pèrdues de 1.200 milions. Curiós...

Tant una com altra proposta de les que trobem al nostre país no han donat resultat, almenys de moment. En el cas de la Generalitat, no tenim constància que s’estigui desenvolupant avui cap mesura al respecte. I en el cas de Barcelona, una sentència de l’Audiència Nacional estableix que Amazon no és un operador postal, ja que subcontracta aquest servei, normalment a petits autònoms que facturen molt per sota del llindar que es voldria taxar.

La pregunta és clara: si no grava Amazon, a qui grava? Els grans operadors postals són empreses com Correos Exprés, Seur, DHL o UPS, que donen servei a altres empreses online (Aliexpress, Shein, Zalando...), grans multinacionals també amb botiga física (Apple, Inditex, H&M...) i al petit comerç local, que també, si bé en molt menor grau, utilitza canals de venda a través de les seves web. I és que l’omnicanalitat, és a dir, la venda tant física com online, és cada vegada més present al teixit comercial del nostre país, de manera transversal.

Una «taxa Amazon», que realment no l’afectarà, acabarà perjudicant totes les empreses. I incidirà, de retruc, en el petit comerç que està remant vers la digitalització. Per tant, hem de ser curosos amb l’instrument fiscal que pot arribar a establir l’Ajuntament. Segurament, la línia de treball més efectiva seria que des de la Unió Europea s’establís un mecanisme eficient que obligués a pagar els impostos allí on toca, segons el volum de negoci realitzat a cada àrea geogràfica: local i/o estatal.

La moció de Fem Manresa es va aprovar amb una esmena que proposava estudiar, abans de res, la viabilitat de l’Ajuntament per aplicar-la. Mentre esperem si es pot, o no, aplicar, us convidem a fer les compres al comerç de proximitat i, en el nostre cas, al de Manresa. I un molt bon moment de fer-ho és durant la Fira de Sant Andreu del pròxim cap de setmana. No només trobareu bons productes i ofertes per part del comerç que, a més, sorteja 6.000 euros entre els clients, sinó que també s’ha preparat una fira amb artesans, degustacions, pista de gel, encesa de llums de Nadal, teatre al carrer, Sant Andreu Infantil i moltes altres activitats que trobareu a www.ubicmanresa.cat. Us hi esperem!