La mortalitat a les carreteres de la regió es redueix un 29% el 2023

L'any passat hi va haver 17 víctimes de trànsit a l’àrea de Regió7, mentre que el 2022 n’hi va haver 24

Marques d’un accident mortal a la C-55, a Pinós, el mes de març

Marques d’un accident mortal a la C-55, a Pinós, el mes de març / ARXIU/OSCAR BAYONA

Laura Serrat

Laura Serrat

Un total de disset persones han mort en els quinze accidents mortals que hi ha hagut aquest 2023 a les carreteres de l'àmbit de cobertura de Regió7, segons les dades del Servei Català del Trànsit. Es tracta d'una xifra que suposa una reducció del 29% pel que fa al nombre de víctimes respecte a l'any 2022, quan hi va haver 24 morts, i del 34% pel que fa al nombre d'accidents mortals. La reducció en la mortalitat se situa per sobre de la mitjana catalana, en un any en què han mort 152 persones en 135 accidents mortals, el que representa un descens del 5% de les víctimes mortals respecte al 2022 i del 13% en comparació amb les dades del 2019.

Si s'analitzen les xifres per territoris, gairebé la meitat de les víctimes de trànsit que hi ha hagut a les comarques que cobreix aquest diari es concentren a la comarca del Bages. De fet, és la tercera comarca catalana amb més mortalitat a les carreteres, amb un total de vuit víctimes, només per darrere del Vallès Oriental i el Baix Llobregat, amb dotze morts. Enguany hi ha hagut dos accidents mortals dobles al Bages que expliquen aquestes xifres, un a la C-55, a Valls de Torroella, el mes d'octubre, i un altre en una pista forestal de Talamanca, quan un quad es va precipitar per un barranc el mes d'abril.

Pel que fa a la resta de territori que cobreix aquest diari, per darrere del Bages se situa el Baix Llobregat Nord, amb un total de tres víctimes, seguida de l'Alt Urgell, amb dues víctimes, mentre les comarques de l'Anoia, el Moianès, el Berguedà i el Solsonès han comptabilitzat una víctima mortal. Dels quinze accidents mortals que hi ha hagut a la regió, nou han estat per xocs frontals, cinc per sortides de via i un per atropellament.

Respecte als col·lectius vulnerables, el 17% de les víctimes de trànsit de la regió han estat motoristes, un total de 3. El balanç de Trànsit, però, no comptabilitza els dos motoristes que van morir el 2023 en només cinc mesos de diferència a la carretera del Xup, en ser considerada una carretera urbana. En el conjunt de les carreteres catalanes, han mort 53 motoristes, el que representa gairebé el 35,5% de les víctimes mortals d’aquest 2023. L’any passat van perdre la vida 44 motoristes i el 2019, 48. Aquest 2023, han mort també 12 vianants i 4 ciclistes. En relació amb l’any passat, això representa dues víctimes mortals menys pel que fa als ciclistes i set menys en el cas dels vianants. 

Cinc víctimes a la C-55

La C-55 ha estat una de les vies catalanes més mortíferes durant el 2023 amb un total de cinc víctimes. La majoria dels accidents mortals en aquesta carretera han tingut lloc al tram nord que va de Manresa fins a Solsona. Respecte a la resta de carreteres catalanes, l'AP-7, amb 15 morts, és la carretera que acumula més sinistres mortals aquest 2023, tot i que es consolida la reducció de les víctimes mortals d’aquesta via respecte a l’any passat (-37,5%), quan hi va haver 24 morts. La xifra de morts d’enguany és la mateixa que la del 2019, abans de l’alliberament dels peatges. La resta de vies amb més sinistralitat es distribueix en les següents carreteres: A-2 (8), N-II (7 morts), N340 (6) i C-32, C-37 i C-55 (5)

8 de cada 10 víctimes són homes

En el conjunt de Catalunya, de les 152 víctimes mortals registrades enguany, 121 són homes i 31 dones; en aquest sentit, el 80% dels morts a les carreteres catalanes són homes. D’aquests 121 homes, 92 eren conductors, 21 passatgers (13 més que l’any passat) i 8 eren vianants. Quant a les 31 dones mortes, 13 eren conductores, 12 viatjaven de passatgeres i 4 eren vianants. Per edat, la franja que concentra més víctimes mortals és la de 35 a 44 anys amb 29 víctimes. A més, la franja de 45 a 54 anys és la que ha registrat més increment, d’un 29%, respecte a l’any passat. També convé destacar les 4 víctimes mortals registrades a la franja d’edat de 0 a 14 anys, ja que l’any passat no se’n va registrar cap.

Increment de mortalitat els diumenges

Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, 48% (74) es van produir en dia feiner i el 52% (78) en cap de setmana o festiu. En aquest sentit, la probabilitat de patir un accident mortal és més elevada en cap de setmana o festiu, sobretot en diumenge. El nombre de víctimes mortals en diumenge ha augmentat aquest 2023, atès que se n’han registrat 29 i l’any passat n’hi va haver 13. A més, la franja horària que acumula més morts enguany és la tarda amb 64 víctimes de les 152.

Subscriu-te per seguir llegint