El mas de Rosalía a Manresa, una incògnita silenciosa

La tanca instal·lada al voltant de la finca per la mare de la cantant impedeix acostar-se a l'edifici i fa que hi hagi menys curiosos

Helena Carbonell

Helena Carbonell

El somni manresà de tenir una de les estrelles internacionals de la música més famoses de l’actualitat com a veïna sembla dissipar-se per moments. Tant Rosalía com Rauw Alejandro van confirmar la seva ruptura a través de les seves respectives xarxes socials, però de moment no s’ha mogut res a la Morera, la seva propietat als límits topogràfics del cor de Catalunya. 

Un dels veïns d’aquesta casa modernista, Isidre Junyent, ha explicat a aquest diari que no ha vist a cap dels membres de la parella ni dins la casa ni pels voltants. Quan els cantants van comprar el mas, li va semblar estrany que la casa anés a nom d’ell: «ella sí que tenia arrels a Manresa, perquè els seus avis són d’aquí, però ell em sembla que no i em va semblar molt rar que la casa anés a nom seu». 

Documentació a la bústia

La poca relació veïnal que van tenir els propietaris de la Morera amb Junyent i la seva muller, Montserrat Castells, va ser a través de la mare de Rosalía, Pilar Tobella. Els va demanar si tenien per escrit quins eren els límits de cadascuna de les respectives finques per tal de posar tanques al perímetre de la Morera. 

Junyent els va deixar el document a la bústia dels veïns i va rebre la resposta d’agraïment també a través del correu, per tant, tampoc no ha vist mai Pilar Tobella en persona. 

Al cap de pocs temps, els cantants es van fer instal·lar una tanca al voltant de la Morera per tal de tenir més privacitat. Isidre Junyent recorda que quan es va publicar la notícia que Rosalía i la seva parella van comprar el mas a Manresa, molts curiosos van apropar-se fins allà. 

«Hi havia gent que arribava massa a prop de la casa, semblava que s’haguessin de ficar dins la piscina», evocava Junyent. També afegia que «fins i tot hi havia qui s’emportava alguna cosa del mas, suposo que per tenir un record».

Una vista de la tanca que hi ha a tot el voltant de la finca

Una vista de la tanca que hi ha a tot el voltant de la finca / Oscar Bayona

D’alguna forma, la tanca de la casa de Rosalía i Rauw Alejandro va suposar un alleujament pels seus veïns, que van veure com les visites de fanàtics i curiosos es van reduir molt considerablement perquè ja no podien anar tan a prop del mas d’estil modernista. 

A dins la tanca de la Morera hi ha un bosc de pins molt frondós, massa, pel gust de Junyent. «Aquí, de cada deu pins, en sobren nou, perquè si els arbres estan tan junts, no tenen espai per créixer», diu Junyent, amb el to convençut d’algú que sap del que parla.  

Isidre Junyent recorda que va ser a l’interior de la casa fa anys perquè tenia una relació propera amb els antics amos de la Morera. «És una casa que està plantejada des de la perspectiva modernista, els sostres fan sis metres d’alt i em dona la sensació que això fa que tot sembli més estret del que realment és». Aquest veí dels artistes pensa que un dels motius pel qual la parella va tramitar la llicència d’obres va ser per abaixar els sostres de la casa. 

Tanmateix, admet que la Morera és «un lloc fantàstic per viure tranquil·lament» i que es troba en un entorn «privilegiat». 

Obres no executades

Tal com informava aquest diari en l’edició del 28 de juliol, l’esmentada llicència es va sol·licitar molt abans que comencessin a circular els rumors que Rosalía i la seva parella en aquell moment havien trencat la seva relació. Tot i que la van aconseguir, l’obra s’havia d’adaptar a uns determinats límits perquè aquesta casa modernista és considerada Bé Cultural d’Interès Local (BCIN) i compta amb una protecció integral. 

Respecte d’aquesta llicència d’obres a la Morera, Junyent explica que ni ell ni la seva muller han vist cap altre indici a banda del nou tancat de la finca. 

De la mateixa manera, des que els cantants són els propietaris de la Morera no han vist cap camió de mudances ni cap senyal clara que indiqués que els artistes hagin fet vida al mas modernista de forma estable. Una cosa han estat les fotos de visites puntuals i una altra que fos una segona residència. 

«En el seu moment vaig veure una foto que havien vingut a esmorzar, però ves a saber», diu el veí de la Morera, sense creure’s del tot que Rosalía i Rauw Alejadro haguessin estat gaire estona dins la casa modernista. 

Així doncs, ningú no els va veure arribar, i, després de la ruptura de la relació entre els cantants, als veïns no els queden gaires esperances de poder saludar un matí qualsevol una de les figures més influents de l’actual panorama musical a escala mundial.  

Subscriu-te per seguir llegint