Manresa estrenarà un Congrés de Psicologia i Tecnologia Aplicada a la Salut que vol ser referent

La primera edició, que tindrà lloc els dies 28, 29 i 30 de setembre, analitzarà els riscos i oportunitats dels videojocs en nens i joves amb autisme

L’esdeveniment comptarà amb la presència de reconeguts professionals especialitzats en psicologia i experts en noves tecnologies

El congrés tractarà el Trastorn de l'Espectre Autista

El congrés tractarà el Trastorn de l'Espectre Autista / Arxiu/EFE

Redacció

Els dies 28, 29 i 30 de setembre Manresa acollirà el 1r Congrés de Psicologia i Tecnologia Aplicada a la Salut. En aquesta primera edició, estarà dedicat al TEA (Trastorn Espectre Autista) i els videojocs. L'esdeveniment, que s’emplaçarà al Museu de l'Aigua i el Tèxtil, seguirà dos eixos: la vida de les persones amb TEA i la seva interacció a un món neurotípic (abreviatura de neurològicament típic), per una banda; i, per l’altra, els riscos i les oportunitats en l'ús dels videojocs. La voluntat de l’esdeveniment és aprofundir en els riscos que es deriven dels videojocs, però també en els avantatges d’aquesta eina per a la inclusió i relació de les persones amb TEA.

El congrés, que tindrà lloc cada dos anys, neix amb la clara vocació de ser un esdeveniment referent als camps on s’encreuen la tecnologia i la psicologia.

Els organitzadors

Es tracta d’un acte impulsat per Equip Alastrué i l'Associació Psicologia i Pedagogia per a la Salut i que compta amb la col·laboració de les següents institucions i entitats: Fundació Orange, Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Manresa, Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC), Esport Talent Canarias, Fundació Ampans, UManresa-FUB i la Federació Catalana d'Autisme i el Col·legi de professionals de l'Activitat Física i l'Esport de Catalunya (COPLEFC).

A cada edició s'abordaran temàtiques rellevants que atreguin tant professionals dels camps de la psicologia, l'educació, la salut i la tecnologia, com les famílies i la població general. Dos dies estaran destinats a professionals i un a les famílies, que es poden inscriure en aquest enllaç.

Una part per a professionals i una per a famílies

A l'edició d’enguany, el Congrés de Psicologia i Tecnologia Aplicada a la Salut estarà dedicat al Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) i els videojocs. L’esdeveniment s’estructura en dues parts diferenciades. Els dos primers dies (28 i 29 de setembre) tindrà lloc el congrés destinat exclusivament a professionals de la salut i l’ensenyament, i el darrer dia (30 de setembre) s’organitzarà una jornada oberta a famílies i la comunitat educativa, tant amb infants i joves amb TEA com neurotípics.

En el congrés s'abordaran tant les problemàtiques i els riscos que es deriven de l'ús dels videojocs a la població diagnosticada dins del TEA i a les persones neurotípiques (NT), és a dir, no diagnosticades de TEA o altres trastorns del neurodesenvolupament. També es parlarà de les potencialitats i beneficis que aporten els videojocs per a tots aquests col·lectius, fent especial èmfasi en la integració i inclusió social de les persones amb TEA en aquesta societat.

Alguns dels continguts que es tractaran són, per exemple, senyals d'alerta de l'addicció als videojocs, factors de prevenció i diferents abordatges terapèutics per a l'addicció als videojocs. En el tercer dia també s’oferirà assessorament a pares i mares sobre el seu rol en l'ús dels videojocs o es parlarà de com els videojocs poden contribuir positivament i negativament en les relacions socials entre persones TEA i neurotípiques.

El programa

28 I 29 de setembre: congrés per a professionals

Dijous, 28 de setembre de 2023

9:00h - 9:30 h

Inauguració del congrés i parlaments oficials. Pere Alastrué (Director del Congrés). Marta Campo (Federació Catalana d'Autisme). Fundació Orange. Manel Balcells (Conseller de Salut de la Generalitat de Catalunya) i Marc Aloy Guàrdia, alcalde de Manresa.

9.30 h – 10.15 h

Què és el TEA i per què un congrés per tractar-lo. Eneko García de Mendoza serà entrevistat per Noemí Balmaña. Eneko és autista i gamer i és graduat en Ciències de l'Activitat Física i Esport per INEFC Barcelona. Noemí Balmaña és psicòloga clínica infantojuvenil especialitzada en els Trastorns de l'Espectre Autista.

10.15h – 10.30 h

Pausa / descans

10:30h – 11:30 h

L'ecosistema dels videojocs. Ana Oliveras Daví (Gamer, divulgadora, professora i organitzadora de tornejos. Fundadora de Squarebox i CTK). Miguel Ángel Betancor (Catedràtic E.U. Universitat las Palmas Gran Canària, doctor en psicopedagogia i president de l'Associació Esport Talent Canarias).

11:30h – 12:00 h Esmorzar / descans

12:00h – 13:30 h

Senyals d'alerta en addiccions als videojocs. Dominica Diez (Psicòloga Clínica responsable de la Unitat d'Addiccions Comportamentals de la Fundació Althaia.)

13:30 h 15:00 h

Dinar/ descans

15:00 – 16:30 h

Prevenció en addiccions als videojocs. Com podem ajudar les famílies. Iván Bonilla (Psicòleg de l'esport i la salut per la UAB. Psicòleg de l'esport a clubs d'esports. Investigador de l'institut de recerca de l'esport (IRE-UAB) i consultor en projectes de gamificació en processos de RRHH)

16:30h – 16:40h

Pausa / descans

16:40h – 18:10 h

Ús coherent dels videojocs i els beneficis. Gabriel Sotos (Psicòleg especialitzat en psicologia esportiva, en esports i coach; director de Mental Gaming.) Lourdes Vargas Ruiz, representant d’una família gamer.

18:10h – 19:00h

Dinàmica de resum i networking.

Divendres, 29 de setembre de 2023

9:00 h - 10:30 h

Videojocs i vida saludable. Kevin Vázquez (Coordinador d'Esport Talent Canàries. Investigador de la gestió dels videojocs i els esports).

10:30h – 11:00 h

Esmorzar / descans

11:00h – 12:30 h

Debat sobre els models d'intervenció i què diu la ciència. Josep Matalí (Doctor en Psicologia, psicòleg clínic. Cap de secció de psicologia i consultes externes de l'Àrea de Salut Mental de l'Hospital Sant Joan de Déu). Dominica Diez (Psicòloga Clínica responsable de la Unitat d'Addiccions Comportamentals de la Fundació Althaia). Elena Flores (Psicòloga clínica. Unitat de Conductes Addictives de l'Adolescència. Àrea de Salut Mental de l'Hospital Sant Joan de Déu).

12:30h – 12:40h

Pausa / descans

12:40h – 13:40h

Taula rodona / debat: experiències immersives familiars a Catalunya. Liliana Arroyo, directora general de Societat Digital (Moderadora). Eulàlia Hernàndez (investigadora). Mariona Valls, CEO de Mango Protocol. Representant de l’empresa Broomx.

13:40 h 15:00 h

Dinar/ descans

15:00 – 16:30 h

Interacció de TEA i NT a través dels VJ: La toxicitat als videojocs i els estils d'afrontament. Àlex Escolà (Psicòleg infantojuvenil, especialitzat en autisme. Cofundador d'IDAPP MIND i autor de l'aplicació mòbil AutisMIND), Sergio Paredes (Graduat i Màster en Psicologia General Sanitària per la Universitat Catòlica de Múrcia. Psicòleg esportiu a la UCAM).

16:30h – 16:40 h

Pausa / descans

16:40h – 18:10 h

Habilitats socials, i altres, susceptibles de treballar a través dels videojocs. Narcís Parés (Doctor en Comunicació Audiovisual, Màster en Tractament d’Imatge i Intel·ligència Artificial (UAB), Enginyer en Informàtica (UPC) i professor titular del Departament de TIC de la UPF). M. Ángeles Mairena (Psicòloga Clínica a la Unitat Multidisciplinar del Trastorn de l'Espectre de l'Autisme - UnimTEA).

18:10h – 19:00 h

Dinàmica de resum i tancament del congrés.

Dissabte, 30 de setembre: jornada per a famílies:

9:30h - 10:00 h

Parlaments oficials i inauguració de la jornada. Marta Campo (Federació Catalana d'Autisme). Gina Tost (Secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya. Marc Aloy Guàrdia, alcalde de Manresa.

10:00h – 10:30 h

El món dels videojocs i la família. Gina Tost (Secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya)

10:40h – 11:40h

Senyals d'alerta en addiccions als videojocs. Àlex Escolà (Psicòleg infantojuvenil, especialitzat en autisme. Cofundador d'IDAPP MIND i autor de l'aplicació mòbil AutisMIND). Possible participació d'una persona amb TEA que hagi estat addicta.Taller per a joves sobre l’ús coherent i la prevenció quan juguen a videojocs. (paral·lelament).

11:40h – 12:10 h

Descans

12:10h – 13:10 h

Ús coherent dels videojocs i els beneficis. Kevin Vázquez (Coordinador d'Esport Talent Canàries. Investigador de la gestió dels videojocs i els esports.). Família gamer

Cloenda.