Dos dies seguits amb retards de 40 minuts a l'R4, la línia que no serà prioritària

Un problema en el sistema de senyalització a l’estació de l’Hospitalet va repercutir, diumenge a partir de la tarda i ahir fins al migdia, en la puntualitat dels trens

És la línia de Rodalies que, per ara, no s’inclou en el traspàs del servei a la Generalitat 

Passatgers de la Renfe anant a buscar el tren, que va arribar amb 40 minuts de retard, diumenge al vespre

Passatgers de la Renfe anant a buscar el tren, que va arribar amb 40 minuts de retard, diumenge al vespre / ALEIX MARCÈ DOMÈNECH

Gemma Camps

Gemma Camps

Una avaria en el sistema de senyalització a l’estació de l’Hospitalet de Llobregat va generar, diumenge a partir de la tarda, i ahir al matí, endarreriments de fins a 40 minuts a l'R4 de Renfe a Manresa. Va ser, de fet, una més de les incidències amb què es troben, dia sí dia també, els usuaris de la línia que, com va informar Regió7 la setmana passada, no entra, per ara, en l’acord entre el PSC i ERC per tal que l’estat traspassi Rodalies de Renfe a la Generalitat.

La darrera incidència en el servei va ser justament ahir al matí i ja venia del dia abans. Fonts de Renfe van informar que, efectivament, es va produir una avaria en el sistema de senyalització a l’Hospitalet que «va provocar retards als trens, entre els quals a l'R4 [que va de Manresa a Sant Vicenç de Calders], de 38 minuts». També a l'R1 i a l'R3. Van afegir que «va passar durant la tarda de diumenge a diversos trens de l'R1, R3 i R4 i avui [ahir per al lector] també està passant»

Problema en la senyalització

Renfe, que opera Rodalies, va remetre a Adif, propietària de les infraestructures ferroviàries i responsable del seu bon funcionament. En aquest cas, fonts d’Adif van explicar quant a l’avaria que «ahir [diumenge] es va solucionar, però s’ha reproduït a les 9 i 10 de dilluns, a les 10.40 s’ha restablert i al cap de mitja hora s’ha tornat a reproduir el problema». Finalment, a les 12 i 27 minuts del migdia la van donar per resolta. Fins aleshores, hi va haver retards a les línies, inclosa l’R4. 

El motiu va ser que el sistema va detectar un incident en la senyalització i el que fa habitualment és posar tots els semàfors en vermell i, fins que no es localitza el problema, que pot ser propi o aliè (per exemple, el robatori de coure), en lloc de funcionar automàticament es fa amb un sistema alternatiu que és igual de segur i no impedeix la circulació, però que és més lent, amb els consegüents endarreriments, van detallar les fonts d’Adif consultades per aquest diari.

Diumenge al vespre, hi havia persones esperant a l’estació de la Renfe de Manresa el tren per anar a Barcelona a quarts de 9 que van explicar a aquest diari que va arribar amb un retard de 40 minuts.

A la xarxa X (abans Twitter), al compte de l'R4 Rodalies, hi ha les incidències que comunica Renfe per tenir els usuaris informats. Aquest són uns quants exemples dels darrers dies: 6 de novembre, a les 10.35 h, «Derivat dels treballs que tècnics d’Adif estan duent a terme per reparar una avaria que afecta el sistema de senyalització a l’Hospitalet, els trens de la línia R1, R3 i R4 modifiquen la seva programació habitual fins a la finalització d’aquestes tasques». A les 12.36 h, «Una avaria del sistema de senyalització d’Adif a l’Hospitalet causa retards de 35 minuts de mitjana a les línies R1, R3 i R4 sentit Barcelona. Tècnics d’Adif estan treballant en la resolució de la incidència». 31 d’octubre, a les 7.38 h, «Afectacions que poden superar els 15 minuts derivat d’una incidència en les instal·lacions de Martorell». A les 8.58 h, «Afectacions que poden superar els 45 minuts derivat d’una incidència en les instal·lacions d’Adif a Martorell. Tècnics d’Adif treballen en la resolució de la incidència». A les 10.02 h, «Els trens de la línia 4 del nucli de rodalies de Catalunya registren retards generalitzats per culpa d'una incidència en el sistema de senyalització. Personal d’Adif treballa per solucionar-la en el mínim temps possible». 20 d’octubre, a les 8.46 h, «Per una incidència ja resolta en les instal·lacions d’Adif entre Sant Sadurní i la Granada els trens circulen fora del seu horari habitual podent superar els 30 minuts». 

El traspàs previst de moment

L’acord d’ERC i PSOE inclòs en el pacte d’investidura per al «traspàs integral» de Rodalies iniciat el 2010, acord que va transcendir la setmana passada, només preveu, per ara, que la Generalitat assumeixi la infraestructura ferroviària de la línia del Maresme de l’R1, la línia Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l’R2 i la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l’R3.

[object Object]

L’Alba és una usuària de la Renfe que aquest diumenge va patir les conseqüències dels retards a la línia R4. Havia arribat de Madrid amb l’AVE i volia agafar el tren de les 6.37 de la tarda des de l’estació de Sants de Barcelona cap a Manresa, però el que es va trobar va ser un garbuix d’horaris i un servei molt deficient

A banda del retard en els horaris previstos, diu que, a dins del comboi al qual va pujar finalment, no hi havia cap àudio que anés anunciant les parades i que al senyal lluminós informatiu a l’interior de la cabina hi sortia tota l’estona «Propera parada, Cornellà», cosa que va fer que els passatgers anessin de corcoll per saber si les estacions on parava el tren eren la seva, tenint en compte que era negra nit i no es veia res. «Va ser caòtic i en algun cas hi va haver corredisses per baixar», constata

Explica que, quan va arribar a Sants, la seva intenció era agafar el tren de les 6 i 37, però, com que anava justa de temps, es va pensar que l’havia perdut. A la pantalla informativa de l’estació, però, encara sortia. «Després, va desaparèixer i hi van posar que sortia a les 7 i 28, que també va desaparèixer; va acabar sortint a les 7 i 23». En aquest tren, «els indicadors mostraven que no faria totes les parades, però va parar a tot arreu». I els usuaris, contents.