El bus urbà de Manresa bat el rècord absolut de viatgers el 2023 amb 2,8 milions d’usuaris

Els número de validacions s’ha incrementat un 33 % respecte el 2022, el que suposa que ha guanyat més de 700.000 passatgers

Sanllehí, de Bus Manresa; l'alcalde Aloy i el regidor García, aquest migdia en l'anunci de les dades del transport públic

Sanllehí, de Bus Manresa; l'alcalde Aloy i el regidor García, aquest migdia en l'anunci de les dades del transport públic / OSCAR BAYONA

Jordi Morros

Jordi Morros

El 2023 ha sigut un any de rècord pel Bus Urbà de Manresa. Va transportar un total de 2.878.647 persones. El govern de l’Ajuntament de Manresa ha presumit de la dada aquest dimecres al migdia a la parada principal de l’autobús urbà, al carrer Guimerà, en una compareixença en la qual hi ha participat l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, acompanyat pel regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia, i el director d’explotació de Manresa Bus, Xavier Sanllehí, que és la concessionària del servei, a més a més de tècnics municipals.

Cal remuntar-se al 2008, just abans de la crisi de la bombolla immobiliària, per trobar l’anterior rècord de passatgers del transport públic urbà. Aleshores es va arribar als 2.246.557. El 2012 es va baixar dels 2 milions fins que a partir del 2016 va tornar a remuntar. El 2019 va tenir 2.218.621 usuaris, i semblava que ho petaria fins que va aparèixer la covid, que va fer que tot caigués en picat. El 2023 ha sigut l’any de la remuntada definitiva. Ha transportat un 33% més de viatges que no pas el 2022.

Les dades

La mitjana diària d’usuaris en dies feiners va ser de 9.756, tot i que el mes de novembre es va situar en més de 12.700. El nombre màxim de viatgers, però, es va assolir el 3 d’octubre amb 13.479 persones.

Segons l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, són xifres «més que bones» que s’assoleixen gràcies a l’aposta del govern per potenciar el transport públic. Ha destacat la incorporació de 8 vehicles elèctrics, l’increment de les freqüències els dies no lectius i festius, la potenciació de línies com la de L8-Perimetral i la L2 de La Parada, o mesures d’allargar la gratuïtat del servei dels 16 als 18 anys, el que ha fidelitzat 500 joves que l’any passat van fer més de 75.577 viatges.

A això cal afegir-hi les bonificacions del transport públic del govern estatal per fer front a la inflació i que van suposar l’abaratiment del 50 % de les targetes T-10 i T-Mes. La T-10 va passar de 9,10 euros a 6,35, i la T-Mes de 32 a 16. La rebaixa es continuarà aplicant aquest 2024 tot i que s’actualitzaran els preus, que feia tres anys que estaven congelats. La T-10 passarà a costar 6,05 i la T-Mes, 17,05. El bitllet senzill es manté a 2 euros.

Increment a totes les línies

L'increment de viatgers s’ha produït en totes les línies, amb més d’un 30 %. Les que més han crescut han estat les de festius (L6 i L7), amb un 51%; i la L5, la de Sant Pau-Viladordis, amb un 47%.

En xifres absolutes, la que més ha crescut, però, ha sigut l'L8-Perimetral, que ha superat el milió de viatgers. Les altres dues línies m´s utilitzades continuen sent la L2 de La Parada, amb mig milió, i la L1 de La balconada amb més de 620.000 usuaris.

La targeta de 10 viatges continua sent la més utilitzada. La porten un 28,5%. Els títols joves T-Jove i T-16 sumen un 19% de viatgers i la T-Bonificada, per a persones més grans de 60 anys i vulnerables, un 15%. La T-Mes la fan servir un 12,5% d’usuaris i el bitllet senzill ha quedat en pràcticament residual.

Tant Aloy com Garcia han anunciat que de cara aquest 2024 s’emprendran accions per continuar potenciant el transport públic per fer de Manresa una ciutat cada cop més sostenible.

L'alcalde, Marc Aloy, i el regido, Carles García, conversant amb usuaris del bus, aquest dimecres al migdia

L'alcalde, Marc Aloy, i el regido, Carles García, conversant amb usuaris del bus, aquest dimecres al migdia / OSCAR BAYONA

La presència de l’alcalde i el regidor a la parada del carrer Guimerà ha aixecat certa expectació. També han entrat a diferents busos del servei, on han repartit entre els usuaris estris per poder guardar la targeta del bus.