Nova auditoria a la línia de bus entre Manresa i Barcelona fruit de les queixes dels usuaris

A final d’aquest mes se celebrarà una reunió entre Territori, l'Ajuntament i usuaris del servei

La trobada ha de servir per extreure conclusions de les enquestes fetes a peu de parada 

Un imatge que no és cap excepció al bus Manresa-Barcelona, amb gent dreta o asseguda al passadís

Un imatge que no és cap excepció al bus Manresa-Barcelona, amb gent dreta o asseguda al passadís / Arxiu particular

Gemma Camps

Gemma Camps

Les reiterades queixes dels usuaris que fan servir el bus entre Manresa i Barcelona han quedat reflectides en les enquestes realitzades el mes passat a peu de parada. Com ja se sabia, també se’n van fer als usuaris que agafen el bus entre Olesa i Barcelona. En el cas de Manresa, a final d’aquest mes s’ha de fer una reunió a tres bandes entre el Departament de Territori, que així ho ha confirmat, l’Ajuntament i representants dels usuaris, per extreure conclusions d’aquesta nova auditoria presencial. El que no ha sabut concretar el Departament és si també es parlarà d’actuacions per millorar el servei. 

Segons ha pogut saber Regió7, l’auditoria presencial entre usuaris de la línia Manresa-Barcelona amb bus, que opera l’empresa Monbus, així com de la línia Olesa de Montserrat-Barcelona, la va fer l’empresa externa GESOP, Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública a través de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i per encàrrec de la Generalitat. 

Possiblement, en el cas de Manresa, va ser la resposta a la trobada que van mantenir el novembre passat usuaris del bus, organitzats fa temps en un grup de WhatsApp on ja hi ha cap a 300 persones, amb l’Ajuntament i els serveis territorials de la Generalitat per reclamar la seva intervenció davant els reiterats problemes amb Monbus: gent que ha de viatjar dreta o que es queda a la parada perquè no cap al bus, busos que se salten la parada, manca d’informació, expedicions anul·lades sense previ avís, expedicions directes que paren a Olesa, manca de manteniment dels busos, busos petits en hores punta...

En el cas d’Olesa de Montserrat, també hi va haver una reunió com la de Manresa. A la localitat del Baix Llobregat Nord, una de les principals queixes és que ha augmentat la demanda de la línia, que també opera Monbus, però que l’oferta no s’ha tocat. La Generalitat hi va iniciar el 27 de novembre passat l’auditoria presencial en els busos per anotar les incidències que afecten les persones usuàries i prendre mesures. 

Uns extractes molt il·lustratius

Tot seguit, reproduïm algunes de les queixes extretes del grup de WhatsApp dels usuaris de la línia Manresa-Barcelona

  • Dissabte, 9 desembre: El bus de Manresa-Olesa-Barcelona de les 6.15 h fa més d'una hora que va amb retard. El bus Barcelona-Manresa directe de les 8 h no surt. Al bus Manresa-Olesa-Barcelona de les 10 viatgen vint persones dretes sense seient a partir d’Olesa. 
  • Dilluns, 11 desembre: Al bus Manresa-Barcelona directe de les 6.15 h viatgen cinc persones dretes (no les han avisat quan han pujat) i queden tres persones a la parada. El bus Manresa-Olesa-Barcelona de les 6.15 h marxa de Manresa buit sense aturar-se a la parada de Valldaura. El bus de Barcelona-Manresa de les 17 h arriba amb vint minuts de retard a la parada de Palau Reial. 
  • Dimarts, 12 desembre: El bus de Manresa-Barcelona (Gran Via) directe de les 6.15 h deixa molta gent a terra. De la parada de Maria Cristina per anar directe a Manresa a les 6.15 h no en surt cap bus. Un usuari comenta: «Com a resultat de tot això, trenta minuts tard a la feina gràcies a la incompetència de Monbus». Un altre respon: «Això sí que és veritat! Cada dia una cosa». Un tercer hi afegeix: «Una cosa que es pot demanar és tenir la dignitat de disposar de justificants per a la feina a mà a tots els autocars per donar als usuaris». Al bus Manresa-Barcelona directe de les 6.30 h hi ha 20-25 persones que no poden pujar a Valldaura. Una usuària es queixa pel fet que hi ha vegades que no es poden utilitzar tots els seients perquè «els trencats que fan que caiguis perquè estan desmuntats i els que s’estan mullant quan plou, no compten». El bus Manresa-Olesa-Barcelona de les 9.10 h va amb vint minuts de retard quan passa per Olesa. El bus Barcelona-Manresa directe de les 19.10 h arriba a la parada de Maria Cristina amb 33 minuts de retard, però va ple i ni s’atura per avisar tota la gent que s’està esperant a la parada. Porta el cartell de Manresa-Monistrol de Montserrat perquè és un conductor nou i no sap com canviar el cartell. 
  • Dimecres, 13 desembre: El bus Barcelona-Manresa de les 17 h va ple quan arriba a l’última parada. Una usuària parla d’aquestes expedicions com de «la Renfe de carretera, que sol anar malament per una cosa o una altra». Una altra usuària es queixa: «A totes hores hi ha autocars plens... Han de fer quelcom ja!». El bus de Barcelona-Manresa de les 21 h surt amb més de 30 minuts de retard i a la parada del Clínic (la segona) ja viatgen dotze persones dretes. Al passadís no s’hi cap.
  • Dijous, 14 desembre: Un usuari diu: «Pagar sis zones per anar tard, dempeus i sense assegurança. És la bomba!». El bus Manresa-Barcelona directe (Maria Cristina) de les 6.15 h s’ha avariat i es demana a tothom que baixi a la Zona Universitària. El bus Manresa-Barcelona directe de les 9 h no ha sortit. El bus Manresa-Olesa-Barcelona de les 9 h va amb gent dreta. Un usuari ho descriu com un «bus patera». El bus Manresa-Olesa-Barcelona de les 12.05 h deixa gent a Valldaura. 
  • Dilluns, 18 de desembre: Missatge d’un usuari: «Aquest passat mes de novembre he perdut deu hores del meu temps entre esperes, retards i deixades a la parada. He anat tres cops dempeus, he passat fred i, en una ocasió, fins i tot m’he mullat dins el bus. En definitiva, qui em pagarà totes aquestes hores i inconvenients?». 
  • Un punt i a part mereix el cas d’una persona que anava amb cadira de rodes i que va tenir veritables problemes per pujar al bus. D’entrada, tres van passar de llarg de la parada on s’esperava. 

Novetats informatives

Els usuaris s’han queixat molt sovint de la manca d’informació. Finalment, la setmana passada, amb un retard de vuit mesos, Monbus va anunciar la posada en marxa d’un canal a X (abans Twitter) amb tota l’actualitat de les seves línies interurbanes a Catalunya i d'una pàgina web, d’un telèfon d’atenció (900 92 42 41) i d’un QR a les parades amb informació dels horaris. 

[object Object]

Al marge de demanar a l’Ajuntament que fes un pas endavant per reclamar millores per al servei del bus entre Manresa i Barcelona, els usuaris també van requerir, en el cas del minipàrquing de l’estació d’autobusos, on n’hi ha que aparquen, que «es mantingui la tarifa plana i que els usuaris de bus i de Ferrocarrils en puguin fer un ús preferent». Diem ninipàrquing perquè, com és sabut, arrel de les obres de construcció d’uns pisos al costat (Nova Alcoholera), de 120 places ha quedat reduït a una trentena.

Segons queda reflectit en el cartell informatiu amb els preus que hi ha a l’entrada al pàrquing, es manté la tarifa plana, amb un preu de 2,50 euros a partir del minut 541 fins al 840. El que encara no se sap és el tema de l’ús preferent, la qual cosa sembla força inviable, tenint en compte les dimensions de l’aparcament. 

Subscriu-te per seguir llegint