Moià reurbanitzarà un dels principals vials del nucli antic per potenciar-hi el vianant

El projecte del carrer de la Tosca preveu fer-lo de plataforma única i el tram central tindrà restringit el pas de cotxes

El carrer de la Tosca té amplades molt variables i en alguns trams la vorera és gairebé inexistent

El carrer de la Tosca té amplades molt variables i en alguns trams la vorera és gairebé inexistent / AJUNTAMENT DE MOIÀ

David Bricollé

David Bricollé

Moià reformarà un dels carrers principals del nucli antic, el de la Tosca, que connecta per dins d’aquesta part del nucli urbà dues de les artèries del municipi: la carretera de Manresa amb l’avinguda de la Vila (tram urbà de la C-59). Es tracta d’un dels vials més antics i que amb el projecte que l’Ajuntament ha aprovat recentment, no només es vol posar al dia quant a serveis i estètica, sinó també convertir-lo en un pas preferent per a vianants. La proposta aprovada inicialment (i actualment en exposició pública) té un cost previst de 860.116 euros.

Les obres es preveuen executar en tres fases i inclourà la renovació del clavegueram, la substitució de la xarxa aigua i la millora de la pavimentació, eliminant l’estreta vorera que hi ha per convertir tot el vial en plataforma única.

L’objectiu general del projecte, a banda de la millora infraestructural, és la «pacificació» del vial, per potenciar els itineraris de vianants i la regulació i ordenació dels accessos als aparcaments de la zona, «reduint la flexibilitat que actualment hi ha per al vehicle privat, en benefici de la seguretat del vianant». De fet, aquest projecte, malgrat ser una actuació d’àmbit urbanístic forma part del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Moià, redactat l’any 2018, on quedaven establertes les directrius a seguir en matèria de planificació de la mobilitat al centre urbà per a aquests anys. Pla en el qual el carrer de la Tosca s’incloïa com a carrer de la xarxa amb prioritat per a vianants, formant part també dels itineraris escolars, i regulat a 20 km/h.

En concret, el projecte executiu ara aprovat pel consistori planteja la reurbanització del carrer en el tram més antic, entre la carretera de Manresa i l’avinguda de la Vila, on l’amplada del vial s’arriba a encongir fins a 3 metres en el seu punt més estret. L’àmbit d’intervenció implica un recorregut de fins a 274 metres. El projecte divideix el recorregut en tres subtrams. El primer, entre l’avinguda de la Vila i l’accés d’entrada a l’aparcament del CAP, just passada la intersecció amb el carrer de Jacint Vilardell; el segon entre l’entrada a l’aparcament del CAP i el carrer Miquel Martí i Pol; i el tercer entre el carrer Miquel Martí i Pol i la carretera de Manresa. El primer és un tram molt irregular, on les amplades totals van des dels 4 metres en el punt més estret fins als 17 en el punt més obert. La major és espai de circulació per al vehicle privat, amb voreres a ambdós costats inferiors al mig metre. El tram dos el més estret de l’àmbit, que va des dels 2,86 als 3,24 metres. Aquí les voreres són testimonials, i en alguns casos només fan la funció únicament de recollida d’aigües. El tercer tram té una composició similar a la del segon, amb amplades encara més irregulars, que van des dels 3,63 fins als 7,77 metres d’amplada. La vorera també hi és testimonial.

Es proposa aixecar el paviment existent de tot l’àmbit d’actuació per habilitar-ne un de nou i únic fet de llambordes, que puguin ser trepitjades tant per vianant com per vehicles, però sense diferenciar els espais entre sí. El projecte pretén acotar els usos de l’espai i restringir-ne l’ús del vehicle privat. Així, el primer tram s’estableix sentit descendent, amb entrada permesa a vehicles però limitats a 20 km/h i amb prioritat per a vianants. Aquest servirà per a l’accés a l’aparcament soterrat de la plaça del CAP. El segon tram serà exclusiu per a vianants, excepte per als tres veïns autoritzats que disposen de garatge particular. D’aquesta manera, es trenca un itinerari de pas de vehicles entre l’avinguda de la Vila i la carretera de Manresa. El tercer tram serà similar al primer, però amb sentit ascendent. També estarà limitat a 20 km/h i amb la prioritat invertida a favor dels vianants.

Subscriu-te per seguir llegint