45è aniversari d’EL PERIÓDICO

Mirem cap al futur

Els convidem a celebrar el nostre passat, però sobretot els convidem a compartir el que vindrà amb nosaltres

Mirem cap al futur.

Mirem cap al futur. / Manu Mitru

Albert Sáez

Avui comencem les celebracions dels primers 45 anys de vida de l’edició en paper d’EL PERIÓDICO. I ho fem amb una exposició que no explica la nostra història ni la història que hem explicat en aquest temps sinó que mira al futur. Hi ha dia, perquè hi ha nit. Hi ha carnaval, perquè hi ha quaresma. Hi ha festa, perquè hi ha treball. De manera que per celebrar, fem el que aparentment no fem cada dia. En aquesta exposició presentem algunes de les portades que ens agradaria fer en els pròxims 45 anys i que sintetitzen el que som i el que volem ser. No són una improvisació ni un exercici de disseny gràfic. Són el resultat d’un treball intel·lectual que fem cada dia a la redacció, gràcies als nostres especialistes que ausculten el fets per explicar-los. I d’aquesta manera connectem amb els lectors, la nostra raó de ser. Ens atrevim a dibuixar un futur possible perquè som experts, des de fa 45 anys, a explicar el present.

Podíem haver seleccionat les millors 45 portades de la història del diari, recollint tant els fets històrics que hem explicat com les històries exclusives que han publicat els nostres periodistes. Podíem haver triat els 45 protagonistes que hem entrevistat.

Però això no seria EL PERIÓDICO. Seria, llarg, farragós, convencional... Per continuar sent EL PERIÓDICO hem de canviar i innovar permanentment, atents a les demandes de la societat, especialment dels nostres lectors, com diu el president de Prensa Ibérica. Això és el que hem fet, el que fem i el que seguirem fent.

Però quan recorrin l’exposició els demano que es fixin en dues coses que són els components essencials d’EL PERIÓDICO.

La primera és la forma. Veuran titulars directes, contundents, fets des del punt de vista dels lectors i no dels que manen. Aquesta és una de les essències d’EL PERIÓDICO: fer senzill allò que és complicat perquè es pugui entendre. Alguns, des dels nostres inicis fins avui, han volgut menystenir-nos per aquesta raó. Ens van confondre amb un diari popular, amb un tabloide. Però la realitat ha estat que els diaris anomenats seriosos són avui com ha estat EL PERIÓDICO aquests 45 anys. I els del futur seran com som ara en totes les nostres plataformes: a l’edició de paper, als canals digitals, a les xarxes, al pòdcast del Sergi o a les newletters de l’Olga Pereda, el Gabriel Ubieto, la Gemma Martínez, la Carol Álvarez o del director del moment.

La primera portada d’EL PERIÓDICO, el 26 d’octubre del 1978, deia a cinc columnes: «Los escolares catalanes dependerán de Tarradellas». «El Estado transferirà a la Generalitat las competencias exclusivas en educación», escrivien els nostres competidors, alguns que ja no hi són i d’altres que encara ens acompanyen i a qui també felicitem pel seu recent 142è aniversari. Deia Josep Pla, amb tota la raó, que és més difícil escriure curt que escriure llarg. Cal estar molt més ben informat i documentat per ser concís en una alerta de mòbil que per divagar en tres volums feixucs. Per això, darrere de cadascuna d’aquests 45 portades hi ha el treball intel·lectual de tota la redacció, farcida d’especialistes que entenen la realitat amb l’objectiu de fer-la entenedora. Tots som profans en allò del que no som especialistes. Per tant, tots necessitem entendre el que passa, per empoderar-nos i decidir el nostre futur. Són portades que sintetitzen el coneixement per ser compartit, el que fem cada dia.

El segon component de la personalitat d’EL PERIÓDICO en què m’agradaria que es fixessin a l’exposició són els temes de les portades, que veuran com recullen els nostres propòsits editorials. No tornaré a cansar-los explicant que som la plataforma informativa centrada en les Persones, el Planeta i el Progrés feta des de Barcelona i des de Catalunya. En aquesta exposició hi trobaran la síntesi del producte editorial amb què celebrem aquests primers 45 anys i que ja poden consultar a la nostra web i que a finals d’octubre distribuirem en un suplement de paper. Repassem els avenços que ha fet la nostra societat en 45 assumptes clau per promoure el progrés de les persones sense malmetre el planeta. I parlem amb 45 analistes que ens auguren què pot passar en aquests àmbits en els pròxims 45 anys. Entendre el passat per millorar el futur, com ho ha batejat encertadament el nostre dinàmic departament de màrqueting encapçalat per Anna Domènech.

Vull donar les gràcies especialment als qui han posat en solfa aquesta exposició: el Rafa Julve, el Iosu de la Torre, el Joel Mercè, el Ricard Gràcia, l’equip d’edició i la gran Judith Pons juntament amb l’equip comercial encapçalat pel Felipe de Lucas, el Juan Pedro Armendariz i la Mercedes Otálora.

Acabo: abans, ara i sempre, som els de les 3 P per entendre-hi més. Els convidem a debatre i construir el futur al voltant d’aquestes 45 portades. Convidem els lectors, els anunciants, les marques i les institucions que comparteixen aquests propòsits a sentir-se a casa seva, aquesta casa que emparen els editors de Prensa Ibérica i que compartim amb 26 diaris més.

Així, doncs, els convidem a celebrar el nostre passat, però sobretot els convidem a compartir el futur amb nosaltres. No ho dubtin, els necessitem amb nosaltres, com a subscriptors o com a anunciants. Moltes gràcies i per molts anys!

Subscriu-te per seguir llegint

TEMES