En tren, però ràpid

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha encarregat un estudi per determinar les possibilitats de fer un desdoblament de les línies de Manresa i d’Igualada. Aquesta és una vella reclamació per millorar la qualitat i, sobretot, poder redueir el temps de viatge. La gran durada del trasllat entre les capitals d’interior i Barcelona resten competitivitat respecte de les alternatives de transport per carretera. I en el cas de Manresa, tot i que la línia de FGC, a diferència de la de Renfe, penetra a la ciutat i porta els combois fins al centre, perd en la relació amb els trens de Rodalies perquè és encara més lent. L’estudi de viabilitat hauria de tenir en compte, justament, la necessitat de tenir trens ràpids cap a la capital catalana, i de poder-los tenir en un temps relativament curt de temps. Aquesta rapidesa no només depèn de la maquinària que es posi a circular sobre les vies, sinó que també ha de tenir en compte quin serà l’embús de via que poden trobar aquests trens de l’interior en el tram Martorell-Barcelona. Aquest ja és un sector d’alta freqüència, com passa a la línia de Renfe entre Montcada i Barcelona. La mobilitat de l’interior del país ha de tenir garanties d’accés a la gran urbs.