Josep Moneo Vilalta

Resultats de l’informe PISA

Cartes dels lectors

Cartes dels lectors

En el món polític, tothom fa molts escarafalls amb els resultats de l’informe PISA. Com si no fossin previsibles. Són el fruit de molts anys de retallades, en què han participat els partits polítics de tots els colors, i de la implementació d’uns mètodes pedagògics ridículs dictats per uns gurus que creuen tenir la raó encara que, com passa amb les ideologies més absurdes, la realitat no els la doni.

Cada vegada ensenyem als infants (i les infantes, hauria de dir?) a llegir més tard, suprimim els llibres de text de les escoles i treballem per projectes, espais, am-  bients…, quina sigui la darrera novetat ideada per ves a saber qui. Ens sorprenem si la comprensió lectora cada vegada és pitjor, però als alumnes no els posem a l’abast textos adequats a la seva edat. Menyspreem la memorització, no treballem la gramàtica i no els expliquem literatura ni història, perquè es veu que l’han de descobrir per ells mateixos, cosa que ja es veu que no succeeix. I tot això ha passat en el pitjor moment possible, quan hem de fer front al món audiovisual que absorbeix els interessos i l’atenció dels més menuts, que tenen accés a uns continguts gens adequats perquè els seus pares (i mares) han dimitit de les seves funcions i les han delegat a un seguit de pantalles sense cap mena de control sobre què hi veuen els seus fills.

Podem parlar, també, de la integració escolar, en què tots creiem, però que es fa sense cap mena de recurs. Un alumne que necessita acompanyament constant és matriculat a l’escola ordinària amb 3 o 4 hores setmanals d’atenció d’un/a vetllador/a. La resta de les hores, l’atenció ha de sortir de les hores del mestre, que, naturalment, ha de deixar d’atendre altres alumnes que també ho necessiten.

I, per acabar, la consellera no diu la veritat quan afirma que estan reduint les ràtios. Almenys a primària, que és el que conec, no sé de cap escola pública que, amb els mateixos alumnes que el curs passat, aquest curs tingui més mestres. Al contrari, aquest curs han suprimit un pilot d’aules d’acollida.

I estem implementant tot just un nou currículum que, molt lluny d’arreglar cap de les qüestions esmentades, encara avança més en els errors dels darrers anys.