L’accés amb cotxe a Montjuïc quedarà prohibit tres hores abans dels partits del Barça

De 10 a 20 minuts per arribar-hi a peu

Una imagen de los trabajos para acondicionar Montjuïc para acoger los partidos del Barça la temporada 23-24. / ZOWY VOETEN

Una imagen de los trabajos para acondicionar Montjuïc para acoger los partidos del Barça la temporada 23-24. / ZOWY VOETEN

Jordi Ribalaygue

El Barça inicia l’«exili» a Montjuïc dimarts vinent, i, si no es donen contratemps, s’allargarà durant 18 mesos, fins que les obres del renovat Camp Nou estiguin avançades. L’equip de Xavi Hernández s’estrenarà a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per disputar el Trofeu Joan Gamper contra el Tottenham. Serà la pedra de toc per comprovar si l’accés per als aficionats a la llar provisional dels blaugrana serà «fluid», amb una demora de no més de 10 a 20 minuts des de les vies principals d’entrada fins a la porta del recinte, com el Barça i l’Ajuntament de Barcelona calculen, o si es convertirà en un enrevessat laberint que perjudiqui l’assistència als partits. Cal tenir en compte que la circulació amb cotxe dins de la muntanya quedarà estretament limitada tres hores abans que la pilota comenci a rodar. En tot cas, es recomana recórrer l’últim tram a peu o amb els busos llançadora gratuïts

El club afirma que la diferència entre el que es trigava fins ara per entrar al Camp Nou i el que s’haurà de dedicar per arribar al Lluís Companys «serà molt petita», ha defensat el director de Sostenibilitat del Barça, Jordi Portabella. «Serà fluid, hi ha moltes possibilitats. Els temps seran una mica més que els de la mitjana, però tampoc gaire més», ha esgrimit. En qualsevol cas, Portabella i el gerent de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Paton, han aconsellat anticipar l’arribada a l’estadi. En aquest sentit, el Barça estudia programar activitats lúdiques a partir de dues hores abans dels partits per incitar que l’arribada del públic sigui escalonada a l’Estadi Olímpic, on s’estima un aforament d’uns 45.000 espectadors.

El pla de mobilitat que el Barcelona i el consistori han acabat tancant preveu comptar amb 2.000 places d’aparcament a la Fira de l’Hospitalet, des d’on sortirà un dels busos llançadora amb una freqüència de sortida de quatre minuts i amb destí a l’estadi de Montjuïc, amb sortides des de dues hores abans de l’inici del partit. La majoria de vehicles no podran entrar a la muntanya, dins del perímetre delimitat per la plaça Espanya, el carrer Foc i l’avinguda de Miramar

S’habilitaran una quinzena de punts de control a la muntanya per vigilar que la restricció al trànsit no s’eludeixi. El dispositiu es mantindrà durant els partits. Als voltants del Lluís Companys només podran arribar els autocars amb els seguidors de l’equip contrari i els vehicles de persones amb discapacitat, per als quals es reserven 70 places. 

A l’anomenada zona 1, a les proximitats de l’Anella Olímpica, només hi podran entrar els vehicles acreditats pel Barcelona, així com els que disposin de credencial per acudir als equipaments de la zona, com les piscines Bernat Picornell i complexos esportius com el d’INEFC. A part dels treballadors del club, hi estaran autoritzats els espectadors que disposin de plaça d’aparcament reservat a la zona. També s’han habilitat 3.500 places per a motocicletes en quatre aparcaments, als entorns dels carrers Font i Quer, Can Valero, Tarongers i passeig del Migdia.

Busos gratuïts

El Barça contractarà un servei de bus gratuït que, amb una freqüència de quatre minuts, connectarà la plaça Espanya i l’aparcament de la Fira de l’Hospitalet amb l’Estadi Olímpic. Començaran a circular dues hores abans que el partit comenci i acabaran una hora i mitja després que finalitzi. S’estima que desplaçaran unes 4.000 persones per hora.

A part, es reforçaran les línies 1 i 3 del metro i del ferrocarril en els dies que el Barça jugui a Montjuïc. Els taxis estaran autoritzats a accedir fins als voltants de l’Anella Olímpica. A més, les escales de Montjuïc seran reversibles quan hi hagi partit: totes seran de pujada abans que comenci el partit i totes seran de baixada al sortir de l’estadi.

Els ciclistes es podran desplaçar amb bicicleta fins al perímetre de seguretat, on se’ls emplaçarà a completar el recorregut a peu. L’ajuntament preveu començar a construir dos carrils bici unidireccionals entre la plaça d’Espanya i l’avinguda Miramar entre l’agost i el setembre. El Barça instal·larà una consigna per a patinets elèctrics i bicicletes. Per mirar de reduir perjudicis als veïns dels barris de Can Clos i el Polvorí, les places de zona verda seran exclusives per a residents en els dies de partit.