L'empresa Ayesa redactarà el projecte per al soterrament del tren a Igualada

L’objectiu de l’actuació, de 31 milions d’euros, és soterrar el ferrocarril des del pont de la Riera d’Òdena fins a l’estació d’Igualada, fer una nova estació i un aparcament

Mapa de la intervenció que s'ha de fer a l'estació de FGC d'Igualada

Mapa de la intervenció que s'ha de fer a l'estació de FGC d'Igualada / FGC

Enric Badia

Enric Badia

El Govern, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha adjudicat la redacció dels projectes constructius d’obra civil i d’arquitectura que permetran la supressió del pas a nivell de la línia d’FGC a Igualada. Un tram de soterrament i subsegüent integració urbana del traçat fins a l’estació de la ciutat. Els dos projectes s’han adjudicat a l’empresa Ayesa, per un import global de 438.000 euros i un termini màxim de redacció d’onze mesos. Aquest és un projecte llargament esperat a la ciutat d'Igualada, tant per la solució del problema de seguretat del pas a Nivell, i, en segon lloc, per la reforma urbana que suposarà a l'extrem est del passeig Verdaguer. El projecte inclou la urbanització superior.

L’objectiu de l’actuació, amb una inversió global de 31 milions d’euros, és soterrar el pas del ferrocarril a la ciutat, des del pont de la Riera d’Òdena fins a l’estació d’Igualada, que se soterrarà i s’ampliarà. La intervenció, a més, permetrà eliminar l’actual pas a nivell que hi ha a l’avinguda Montserrat. Amb la redacció del projecte s'haurà fet un pas definitiu per poder adjudicar finalment l'obra i afrontar la transformació d'aquesta part de la ciutat.

Els projectes constructius hauran de tenir en compte les especificacions de l’estudi informatiu, ja aprovat. L’estació, on coincideix el tren i el servei de bus, es planteja com un espai intermodal, per facilitat l'ús de diferents mitjans: tren, busos, taxis, bicicletes i altres serveis de micromobilitat. En aquest sentit, segons explica FGC, l’estudi ha tingut en compte una visió a curt i a mitjà-llarg termini amb l’objectiu d’integrar l’estació d’autobusos i un possible nou aparcament soterrat per a uns 325 vehicles (inclosos vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i elèctrics), per tal de facilitar l’intercanvi modal.

L’actuació també inclou la recuperació de l’espai urbà en superfície. En aquest sentit, amb el soterrament de l’estació i de la línia a Igualada, es donarà continuïtat al passeig de Mossèn Jacint Verdaguer i s’endreçarà l’entorn, tot integrant la urbanització de l’avinguda Montserrat i de la zona del pont de la Riera d’Òdena. A més, s’ampliarà la passarel·la de vianants fins a Vilanova del Camí, tot facilitant la interconnexió a peu d’aquesta població amb Igualada, i es recuperarà l’espai de l’antiga traça al costat de l’escola Guillem Castellà i Raich.

Fons de l'empresa pública ferroviària, han indicat que la intervenció està inclosa dins del Contracte Programa de Ferrocarrils 2022-2026. L’objectiu del projecte és recuperar espai verd per a la ciutat; reduir l’impacte urbanístic, visual i acústic del pas del ferrocarril a Igualada, i articular una oferta comarcal de servei de transport públic plenament sostenible.