Falta de privacitat

Europa prohibeix a Facebook i Instagram rastrejar els usuaris per enviar-los publicitat

El logo de Facebook

El logo de Facebook / Pixabay

Carles Planas Bou

Cop dur a Meta. El Comitè Europeu de Protecció de Dades (CEPD) ha prohibit aquest dimecres que Facebook i Instagram utilitzin «publicitat basada en el comportament» en els 30 països de la Unió Europea (UE) i l’Espai Econòmic Europeu.

L’organisme regulador ha decidit ampliar així la prohibició imposada per Noruega a mitjans de juliol i fer-la extensible als 27 països del club comunitari, així com també a Islàndia i Liechtenstein. Aquesta restricció afectarà uns 250 milions d’usuaris d’Instagram i Facebook que viuen en aquest territori.

Fa poc més de tres mesos, l’Autoritat Noruega de Protecció de Dades va denunciar que el gegant de les xarxes socials fa servir «dades personals molt privades i sensibles mitjançant operacions de seguiment i elaboració de perfils molt opaques i intrusives». Un mes després, va imposar una multa diària de gairebé 90.000 euros a la companyia nord-americana per no acatar el seu dictamen i continuar violant la privacitat dels usuaris.

Multa milionària

«Meta no ha demostrat el compliment de les ordres imposades a finals de l’any passat. Ja és l’hora que posi en conformitat el seu tractament i posi fi al tractament il·legal», ha remarcat Anu Talus, presidenta del regulador europeu, en un comunicat. La seva decisió beu d’una instrucció de l’agència de protecció de dades d’Irlanda, país on Meta té la seva seu europea.

La multa noruega expira el divendres 3 de novembre. No obstant, Meta s’arrisca a una sanció molt més gran. I és que la prohibició de la publicitat comportamental serà permanent a escala europea en el termini de dues setmanes i, en cas d’incomplir-la, Meta «podria ser castigada amb penes de fins al 4% de la seva facturació global», segons ha explicat Tobias Judin, cap de la secció d’internacional del regulador noruec de dades, a Reuters.

Versions de pagament

Aquest dilluns, Meta va anunciar el llançament d’una subscripció de pagament per poder utilitzar una versió sense anuncis de Facebook i Instagram a la UE. El seu cost serà de 9,99 euros al mes en navegadors d’escriptori i 12,99 per als que accedeixin a les dues plataformes des dels seus dispositiu mòbils, ja siguin del sistema operatiu iOS (Apple) o Android.

Meta havia recorregut a la subscripció de pagament com a via per complir amb les lleis europees sense modificar el seu model de negoci, una estratègia que algunes organitzacions han denunciat que podria ser il·legal. És per això que els seus portaveus han reaccionat amb sorpresa davant la decisió del regulador europeu. «Coneixen aquest pla des de fa setmanes i ja estàvem plenament compromesos amb ells per arribar a un resultat satisfactori per a totes les parts», han assenyalat.

La prohibició suposa l’enèsim revés per a Meta. L’imperi digital de Mark Zuckerberg rastreja el comportament dels usuaris i després utilitza les dades per vendre publicitat a terceres empreses. Aquest és el seu principal negoci. El 2021, la companyia va guanyar 114.934 milions de dòlars gracias a la venda d’<strong>anuncis</strong>, el que suposa un 97,5% dels seus ingressos totals. La decisió del regulador europeu torpedina directament aquest model.