El nou col·lector de salmorres s’obre camí al sud del Bages

Les obres de l’esperada infraestructura ja són una realitat en el tram entre Castellgalí i Castellbell

Estesa de la nova canonada al costat del riu entre Sant Vicenç i Castellbell

Estesa de la nova canonada al costat del riu entre Sant Vicenç i Castellbell / DAVID BRICOLLÉ

David Bricollé

David Bricollé

El nou col·lector de salmorres ja avança pel Bages amb l’horitzó de poder entrar en servei el 2026. Les obres són una realitat i la canalització que ha d’agafar el relleu de l’actual (en funcionament des de fa quatre dècades) per al transport fins al mar de les aigües salobres provinents de la conca minera del Bages s’està obrint camí en diversos trams al sud de la comarca, sector per on transcorre ja en un únic ramal. Així per exemple, els treballs són visibles al costat del riu Llobregat entre Sant Vicenç de Castellet i Castellbell i el Vilar, on ja s’està estenent i preparant el nou tub per al seu posterior soterrament. A Castellgalí, a la urbanització de la Torre del Breny, ja s’ha fet passar per sota terra.

Rasa per on s'ha fet passar la canonada al nucli de la Torre del Breny de Castellgalí

Rasa per on s'ha fet passar la canonada al nucli de la Torre del Breny de Castellgalí / PAU BRUNET

El projecte està dividit en quatre trams i la situació actual és que hi ha en plena execució el del sud del Bages, de Castellgalí fins a Abrera (on hi ha la planta potabilitzadora d’Aigües Ter Llobregat). La previsió és que estigui acabat a l’últim trimestre de l’any que ve. Pel que fa als dos ramals en què es divideix aquesta conducció a partir de Castellgalí cap al nord, el que va cap a Sallent té l’obra adjudicada i la previsió de finalització al novembre del 2025. Mentre que el que ha d’anar fins a Cardona passant per Súria, té en tràmit l'aprovació d’una modificació del projecte i la previsió és que l'execució de l'obra d'aquest tram es pugui iniciar el tercer trimestre del 2024, i serà el darrer a completar-se, el 2026. Finalment, el tram fins al Prat, on desemboca al mar, té l’obra adjudicada i una previsió de finalització al juny de l’any que ve.

Tubs pendents de ser col·locats, a l'alçada de l'antiga fàbrica Cal Serra

Tubs pendents de ser col·locats, a l'alçada de l'antiga fàbrica Cal Serra / DAVID BRICOLLÉ

Cal recordar que es tracta d’una infraestructura clau (l’execució de la qual va a càrrec de l’Agència Catalana de l’Aigua), per als processos de la planta minera d’Iberpotash a Súria i per donar sortida al material acumulat als runams, ja que l’actual té una capacitat de desguàs insuficient per a les necessitats de l’empresa i, a més, està molt deteriorat, la qual cosa causa incidències freqüents que es tradueixen en trencaments i vessaments, que sovint obliguen a aturar-lo.

L'abril del 2021, la Generalitat es va compromet a tenir del tot acabat el nou col·lector de salmorres el 2025. Així ho va assegurar a Súria qui en aquell moment era el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que va presidir la signatura del conveni entre els que llavors eren el director de l'Agència Catalana de l'Aigua, Lluís Ridao, i el president d'ICL Iberia, Carles Aleman, de cara al finançament i l'execució d'aquesta nova infraestructura, que també es va anunciar que es començaria a construir aquell mateix mes octubre. Però el projecte s'ha anat endarrerint per modificacions que s'hi han hagut d'anar introduint i per un lent procés d'expropiacions, i ara el termini per posar-lo en marxa és el 2026.

El col·lector passa per 22 municipis

La nova canonada tindrà una longitud de 122 quilòmetres i transcorrerà per 22 municipis del Bages i el Baix Llobregat, amb una capacitat de transport de 1.683 litres per segon. Es farà per trams, d’Abrera a Castellgalí, i d’aquí cap a Balsareny i cap a Súria i Cardona, de manera que es donarà continuïtat als 32 quilòmetres de col·lector que ja es van renovar els anys 2007 i 2008 entre Abrera i el Prat de Llobregat.

La canalització estesa al costat del riu, sota el viaducte d'accés a l'autopista

La canalització estesa al costat del riu, sota el viaducte d'accés a l'autopista / DAVID BRICOLLÉ

Tanmateix, a l’extrem sud també queda pendent un petit tram des del Prat fins arribar al mar on ara també s’actuarà. L’execució ha començat a treballar pel tram que va d’Abrera fins a Castellgalí, perquè en aquest cas les expropiacions ja estaven fetes i perquè el projecte no s’ha vist afectat per cap modificació.

Una obra de més de 100 milions d'euros

El cost total de l’obra que s’haurà d’executar puja a 110 milions d’euros, dels quals ICL, com a principal beneficiària, n’assumirà pràcticament el 90%, tenint en compte que hi aportarà 98 milions.

En concret, i segons les últimes dades que es van facilitar, el cost de construcció pròpiament del nou col·lector és de 94 milions d’euros, dels quals 82,5 repercutiran a ICL Iberia. D’aquests, 30 milions l’empresa minera els anirà pagant a certificació a mesura que es vagin desenvolupant les obres, i la resta (52 milions d’euros), els avançarà l’Agència Catalana de l’Aigua, que els finançarà a 25 anys i a un interès del 3,5%, segons es va detallar quan es va signar l’acord de finançament.

L’actual col·lector de salmorres, fet de fibrociment, es va començar a constuir el 1982, després de dècades d’intencions i projectes, i va entrar en funcionament al 1988.

Subscriu-te per seguir llegint