La Generalitat descarta intervenir la residència Sant Bernabé de Berga

El departament de Drets Socials argumenta que no es fa càrrec de la gestió de centres com va fer excepcionalment per la covid, però assegura que dona resposta a la demanda d’ajut de l’Ajuntament

Exterior de la residència Sant Bernabé de Berga

Exterior de la residència Sant Bernabé de Berga / Arxiu/Oriol Trasserra

La Generalitat no es farà càrrec de la gestió de la residència Sant Bernabé de Berga, que és de titularitat municipal. L'alcalde, Ivan Sànchez, va demanar al govern català que intervingués el centre mentre l’Ajuntament no decideix quin ha de ser el model òptim.

La resposta del departament de Drets Socials és que «ja no s'intervenen residències com es va fer de forma extraordinària durant la covid», i per tant, descarta fer-ho a la de Sant Bernabé de Berga. El govern català sí que està disposat a seguir prestant ajuda, assessorament, fer un seguiment i un acompanyament, segons han concretat a Regió7 fonts del departament.

El departament de Drets Socials diu que està al costat del govern de Berga (CUP i ERC) per resoldre la crisi de la residència Sant Bernabé. Així ho ha reconegut i «agraït» l'alcalde Ivan Sànchez. En els últims mesos, Ajuntament i Generalitat han buscat junts una persona per dirigir el centre, també s'ha gestionat la incorporació d'una infermera i el departament ha facilitat grues de mobilitat per al centre. Segons han remarcat fonts del govern català, «seguirem fent costat al consistori com hem fet fins ara, sempre que el govern de Berga ens ho ha demanat». 

Tot i això, les mateixes fonts han apuntat que «és possible que el problema sigui que l’Ajuntament de Berga va escollir un model de gestió que no està responent. I és el consistori qui ho ha de resoldre, el departament no pot ni assumir la gestió ni canviar-la». La residència depèn de l'Ajuntament, però en els últims mesos s'ha fet públic que «la gestió directa des del consistori és complexa, feixuga i lenta per solucionar el dia a dia».

Així ho reconeixia la regidora de Drets Socials de Berga, Andrea Corominas, i parlava de la possibilitat d'encomanar la gestió de la residència a una empresa gestora pública. S’ha posat sobre la taula com una possible solució, però tot i els contactes amb gestores especialitzades no s'ha desencallat, i urgeix perquè els problemes no s'agreugin. Els darrers mesos de 2023, les treballadores van denunciar sobrecàrrega i sous baixos, les famílies es van queixar de la deixadesa i la desatenció dels usuaris per falta de personal, i les dues directores van renunciar al càrrec al setembre i van agafar la baixa a l'octubre.

Per resoldre la crisi a la residència municipal (amb una seixantena de places i una plantilla de 37 persones), l’Ajuntament de Berga va crear el novembre passat una comissió (polítics, treballadores i familiars) per determinar quina ha de ser la millor gestió. Segons l’alcalde «s’han fet reunions i s’està treballant per determinar quin ha de ser el model de gestió de la residència». 

Paral·lelament, l’equip de govern de Berga també s’ha reunit en les últimes setmanes amb representants dels departaments de Drets Socials i també de Salut, per anar fent un seguiment de la situació, valorar com està funcionant la residència i resoldre mancances. En aquest sentit, l’alcalde ha avançat que hi ha el compromís que properament la residència Sant Bernabé pugui renovar llits i butaques.