S'estrena una app per millorar el transport a demanda del Berguedà, que ha crescut prop del 150% els últims tres anys

Del 2020 al 2023 s'ha passat de portar 1.625 viatgers a transportar-ne 4.058

El servei es passa a gestionar a través de l'aplicació Flexitransport

Presentació de la nova app Flexitransport

Presentació de la nova app Flexitransport / Anna Costa

Facilitar la mobilitat de les persones que viuen a pobles petits del Berguedà allunyats de les línies regulars d'autobús. Aquest és l'objectiu del transport a demanda, un servei que té molt bona acceptació a la comarca, amb un augment de prop del 150% els últims tres anys (de 1.625 a 4.058 viatgers) i que ara es vol millorar amb una nova aplicació per sol·licitar els serveis. Es tracta de l'app Flexitransport, que substitueix l'aplicació TAD CAT. A partir del pròxim dilluns, 29 de gener, deixarà d'estar operativa i els usuaris hauran d'utilitzar la nova app.

Aquest dilluns, representants del Consell Comarcal del Berguedà, juntament amb l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i l’ATM de Barcelona, han presentat la nova aplicació, que ja es pot descarregar a Google Play i iOS. Un cop descarregada, cal registrar-se com a usuari, i a partir d’aquí ja es poden fer sol·licituds a través de l’app.

El president del Consell Comarcal del Berguedà, Ramon Caballé ha posat de manifest "la necessitat de millora de la xarxa de transport públic, implementant mesures que permetin cada vegada anar més a la demanda". La nova aplicació Flexitransport "és una millora, però cal continuar lluitant perquè el Berguedà formi part del sistema tarifari integrat. No pararem fins que ho aconseguim", ha dit.

L’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) és l’entitat que ha assessorat el Consell Comarcal del Berguedà en la implementació del servei de transport a demanda i qui actualment també gestiona les peticions que fan els usuaris. L’AMTU ha desenvolupat, amb el suport de l’ATM de Barcelona, la nova aplicació Flexitransport. El director general, Joan Serra, ha explicat que "quan el 2020 el Consell Comarcal del Berguedà va encarregar a l’AMTU la gestió del servei de transport a demanda, ja vam introduir una millora substancial com va ser l’aplicació TAD CAT. Ara, amb la nova aplicació del Flexitransport fem un pas endavant en la gestió, la planificació i l’ús del servei de transport a demanda a la comarca del Berguedà, amb un equip tecnològic més avançat".

Joan Serra ha destacat que la nova aplicació és més intuïtiva i funcional i, per tant, "més fàcil d’utilitzar". A més, ha dit que aporta noves utilitats, com ara "poder modificar les dades d’una reserva o anul·lar una reserva ja feta, consultar les dades d'un servei sol·licitat, i també permet reportar incidències, que l’equip de l’AMTU rep directament". Amb Flexitransport, "oferim un servei més eficient i adaptat a l’usuari".

Tota la informació sobre la nova aplicació es pot trobar clicant aquí. De tota manera, aquelles persones que prefereixen fer les reserves per telèfon, ho podran seguir fent al número 900 69 65 66, de dilluns a divendres de 8 h a 16 h. Tant si es fa per l’app com per telèfon, el servei s’ha de reservar amb un dia d’antelació com a mínim.

Increment de l’ús del servei

En els últims anys, l’ús del servei de transport a demanda al Berguedà ha anat creixent exponencialment. Del 2020 al 2023 ha augmentat gairebé un 150%, passant de portar 1.625 passatgers a transportar-ne 4.058. El conseller comarcal de Mobilitat, Josep Campos, ha destacat l'augment de viatgers: "Estem molt satisfets dels resultats del servei, que ha demostrat ser una solució eficient, sostenible i accessible per a les necessitats de mobilitat de la nostra comarca. El creixement exponencial del nombre de passatgers i de peticions de servei reflecteix la bona acollida que ha tingut aquesta iniciativa". Les peticions han passat de 1.367 l'any 2020 a 3.144 el 2023 (una mateixa persona pot sol·licitar més d'un viatge).

Aquestes xifres, segons Campos, "refermen en la idea de continuar treballant per oferir un servei de qualitat, adaptat a les necessitats de la ciutadania".

El servei de Transport a Demanda del Berguedà està destinat als usuaris dels municipis amb menys habitants que no disposen d’un servei regular de transport públic amb autocar. S'ofereix connectar els usuaris, el dia que ho necessiten, amb la parada de transport públic més propera o amb la seva destinació final amb un taxi, però amb un preu subvencionat.

Un taxista de Berga que fa viatges del transport a la demanda

Un taxista de Berga que fa viatges del transport a la demanda / Anna Costa

El servei de transport a demanda del Berguedà inclou 18 rutes:

  • Berga - Cercs - La Nou de Berguedà
  • Sant Jaume de Frontanyà - Berga
  • Castell de l’Areny - Berga
  • Castellar del Riu - Berga
  • Capolat - Berga
  • Castellar de n’Hug -Guardiola de Berguedà
  • Gósol - Guardiola de Berguedà
  • Sant Julià de Cerdanyola - Guardiola de Berguedà
  • Gisclareny - Bagà
  • Malanyeu - Berga
  • Fígols - Berga
  • Montmajor - Berga
  • L’Espunyola - Puig-reig
  • Montclar - Gironella
  • Viver i Serrateix - Puig-reig
  • Viver i Serrateix - Navàs
  • Merlès - Puig-reig
  • Merlès - Gironella