Unes 100 persones tallen la N-154 per protestar contrael radar de Llívia

Des del mes de febrer, quan va començar a sancionar, el dispositiu ha fet més de 9.000 fotos

Un grup de persones talla la N-154 al seu pas per Llívia com a protesta pel radar | ARXIU PARTICULAR

Un grup de persones talla la N-154 al seu pas per Llívia com a protesta pel radar | ARXIU PARTICULAR / Andrea Izquierdo/Arnau Valverde. Llívia

Andrea Izquierdo/Arnau Valverde. Llívia

Al voltant d’un centenar de persones, la majoria veïns de Llívia, van tallar ahir la carretera N-154 de set a vuit del vespre per protestar contra el radar que hi ha a l’entrada del municipi i que ha sancionat més de 9.000 vegades des del mes de febrer passat.

La d’ahir va ser la primera protesta que va consistir a tallar aquesta carretera nacional, però els veïns ja havien protestat anteriorment. Els assistents asseguren que tallaran la mateixa via cada dissabte de set a vuit del vespre fins que el consistori busqui una solució a la problemàtica generada per aquest radar de velocitat situat a la mateixa via.

D’ençà que va ser col·locat el radar, que limita la velocitat del tram a 50 km/h, ha estat acompanyat de polèmica. Els veïns asseguren que des que va deixar de ser informatiu i va començar a sancionar el mes de febrer, el dispositiu ha fotografiat més de 9.000 infraccions. Es tracta d’una carretera que creua el nucli urbà de Llívia i que, segons estudis de l’equip de govern, suporta un trànsit d’uns 8.000 vehicles al dia. Tot i tenir un flux de conductors constant, el consistori quantifica que, durant els primers dies de funcionament, el radar arribava a detectar fins a 140 infraccions diàries, xifra que s’ha reduït a 40 denúncies al dia. Els protestants critiquen també el fet que les multes han començat a arribar mesos després del moment en què va tenir lloc. Això ha fet que alguns veïns n’hagin rebut fins a una desena perquè no se’ls havia notificat amb anterioritat.

L’alcalde de Llívia, Elies Nova, assegura que el 75% de les sancions que s’han posat des de l’inici del funcionament del radar són a matrícules franceses, el 20% a catalanes, i que el 5% són a persones del municipi. A més, sobre la reducció d’infraccions a aquesta via, Nova assegura que això significa que el radar és «efectiu».

El batlle considera que des que es va instal·lar el dispositiu s’ha «solucionat un gran problema d’excés de velocitat al municipi». El batlle recorda que en aquest tram anteriorment hi ha hagut accidents greus, un dels quals va deixar un mort el 2002.