Carles Viarnès fa protagonista l’hiperorgue en el seu nou disc

El treball també passarà pel festival Sónar

L’instrument l’ha desenvolupat el mestre orguener Albert Blancafort, amb taller a Collbató | IMATGE PROMOCIONAL

L’instrument l’ha desenvolupat el mestre orguener Albert Blancafort, amb taller a Collbató | IMATGE PROMOCIONAL / redacció. manresa

Redacció. Manresa

El pianista i compositor igualadí Carles Viarnès va publicar ahir el seu nou disc, Hyper_O (Bankrobber), coincidint amb el tret de sortida de la gira de presentació de l’àlbum a l’Auditori de Girona amb una actuació en diàleg amb la videoartista madrilenya establerta a Catalunya Alba G. Corral. El treball també es podrà veure al Sónar, al Can Reon Festival de Tiana i l’Orgelpark d’Amsterdam. La col·laboració artística entre el pianista contemporani i l’artista visual ja és una relació de llarg recorregut.

Viarnès ha construït l’àlbum a partir de «modes gregorians» on pren protagonisme l’hiperorgue, un instrument peculiar que en el treball de l’igualadí es fusiona amb el piano i l’electrònica. Es tracta d’un instrument innovador desenvolupat per Albert Blancafort (Orgues Blancafort OM, a Collbató), mestre orguener amb llarga trajectòria que lidera la investigació en aquest camp. L’hiperorgue és un orgue de tubs tradicional dotat de tecnologia Midi (Musical Instrument Digital Interface) que permet expandir-ne les possibilitats d’una infinitat de sonoritats gràcies a un sistema de control digital.

Les composicions que formen Hyper_O beuen d’aquests «modes gregorians» que flueixen en un context electrònic. Viarnès volia relligar «tot el llegat del papa Gregori el Gran: d’una banda, els modes musicals gregorians i, de l’altra, els set pecats capitals i les set virtuts que els contraresten» a través d’un discurs contemporani. El projecte Hyper_O té el suport en la creació de La Marfà–Centre de Creació Musical i el disc és enregistrat, mesclat i produït per Joan Pons (El Petit de Cal Eril) i masteritzat a Brooklyn per Heba Kadry.