Marc Sellarès planta un «quadradet»

L’artista bagenc s’inspira en la munició bagenca utilitzada en la batalla del Bruc per crear «Manresa 1808», l’escultura permanent del festival Microscopies que, amb 8 obres efímeres més a l’entorn del parc de l’Agulla, s’inaugura divendres

Marc Sellarès, avui, amb l'escultura "Manresa 1808"

Marc Sellarès, avui, amb l'escultura "Manresa 1808" / EDUARD VEGA

Susana Paz

Susana Paz

La fascinació que l’artista multidisciplinar bagenc Marc Sellarès (Sant Salvador de Guardiola, 1973) ha sentit des que el seu pare li explicava de petit la llegenda del Timbaler del Bruc -«m’imaginava un camp de batalla ple d’espases i escuts»- l’ha acompanyat fins avui i l’ha convertit en un autèntic especialista en les batalles del Bruc, el juny del 1808 durant la Guerra del Francès. Anys de recerca el van portar, fa deu anys, a fer una recreació sonora del Tambor del Bruc des de l’indret on es va tocar i ara, els projectils, els quadradets, que els claveters de Manresa es van dedicar a fer fa 215 anys a causa de l’escassetat de munició per lluitar contra l’exèrcit napoleònic, han inspirat el que serà la quarta escultura permanent del Festival d’Art i Natura Microscopies a l’Anella Verda de la capital del Bages. El certamen se celebrarà fins diumenge a l’entorn de la Séquia, en el ramal que uneix el parc de l’Agulla i el parc Tecnològic, on el públic podrà veure l’escultura permanent de Sellarès i 8 obres efímeres més que signen Jaume Amigó, Joan Vilageliu, Jordi González, Simina Alexandra, Alèxia Lleonart, Vicent Matamoros i Nil Nebot, així com una instal·lació conjunta entre Roser Oduber i els participants del taller L’Art de Viure d’Ampans.

La inauguració del festival es farà aquest divendres les 18 h. Dissabte 26, a les 20 h, es farà una visita comentada a càrrec de la directora artístics del festival, Roser Oduber. El punt de trobada serà davant del berenador del Parc de de l’Agulla. A més a més de les obres, la permanent i les efímeres, es podrà gaudir de l’acció poètica ‘Sembrar Silenci’, de Neus P. Cirera (dissabte 26 a les 19 h) i d’una acció de dansa performativa a càrrec de Goretti Ribas Serra i Rubén Fortuny Cuesta (diumenge 27 d’agost a les 19 h).

Aquest matí, Sellarès amb l’ajuda d’una grua supervisava el muntatge de Manresa 1808, una escultura de ferro (acer corten) de 4 metres d’alçada i entre 450 i 500 quilograms de pes, buida per dintre però que al seu interior conté material en suspensió, en part, extret de la mateixa pedrera, ara abandonada, que es va fer servir per construir la tomba de marbre de Napoleó. «Les vibracions que provoca el materior a l'interior no es notaran però confio en què es percebin», explica. Una primera picada d’ull a una llegenda i un homenatge «a tots aquells que van defensar la comarca» en un clar paral·lelisme, subratlla, «a les lluites actuals». Res és per atzar i Manresa 1808, la primera escultura «pública» de Sellarès, està alineada al Coll de CanMassana per on «s’arribava per distribuir la munició al camp de batalla». L’obra, que simula aquest projectil amb la punta clavada a terra, vol despertar «emocions, que al capdavall, amb l’art, és el més important», apuntava Sellarès. I no només mirar-la, sinó «tocar-la, l’obra respira».

Microscopies és un festival impulsat pel Centre d’Art Contemporani El Forn de la Calç (CACiS), amb Roser Oduber com a directora artística, i l’Ajuntament de Manresa. Enguany compta amb la col·laboració de Meandre, el Consorci Urbanístic de l’Agulla, el Parc de la Séquia, la Junta de la Séquia i el Consorci del Bages per a la Gestió de Residus i rep el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Avui, la presentació de la quarta edició del certamen ha reunit Sellarès amb Oduber i la regidora de Cultura i Llengua, Tània Infante que, precisament, ha recordat la intenció d’acabar creant un itinerari d’art a l’entorn de l’Anella Verda de Manresa. Oduber ha remarcat la participació enguany de més artistes del territori i la combinació de noms emergents i consagrats.

Tres escultures ja permanents a l'Anella Verda

Microscopies es caracteritza per les obres efímeres que s’hi poden veure i per les accions artístiques que s’hi desenvolupen. I també perquè en cada edició una de les escultures s’hi instal·la de manera permanent, amb la voluntat d’anar casant l’art i la natura dins l’Anella Verda. El 2020 Tom Carr va deixar l’escultura ‘Vèrtex’ al Parc del Secà, el 2021 va ser Àngels Freixanet la que va instal·lar ‘Somnis Arrelats’ als voltants de la Torre Lluvià i l’any passat va ser Marta Pruna Francesch la que va firmar l’escultura ‘Memòria del mite’ a la Torre Santa Caterina.