ESCULTURES AL CARRER (14). Història amb la col·laboració d’Anna Comas Vives

Microscopies uneix art i cultura amb obres efímeres en espais naturals de Manresa

El projecte s’ha dut a terme al parc del Secà, a l’entorn de la Torre Lluvià i també al voltant de la torre Santa Caterina

L’obra «Memòria del mite» és a la torre Santa Caterina, i es va inaugurar l’any passat durant els actes de Manresa 2022 | ARXIU/OSCAR BAYONA

L’obra «Memòria del mite» és a la torre Santa Caterina, i es va inaugurar l’any passat durant els actes de Manresa 2022 | ARXIU/OSCAR BAYONA / Francesc Comas CLOSAS. Manresa

Francesc Comas Closas

El 2020 va començar a la ciutat un projecte artístic, de caràcter anual, amb l’objectiu d’unir art i cultura mitjançant diferents obres efímeres i algunes de permanents a l’espai natural que envolta Manresa, l’Anella Verda.

Aquest projecte va rebre el nom de Microscopies i es va gestar des de l’àrea de Cultura de l’Ajuntament i el Centre d’Art Contemporani El Forn de la Calç (CACIS) de Calders (dedicat a l’experimentació, investigació i difusió de les pràctiques artisticoculturals), amb la col·laboració de Meandre (associació per a la preservació del patrimoni natural de Manresa i el pla de Bages); de l’Anella Verda (conjunt d’espais lliures al voltant de la ciutat que, pels seus valors socials, ambientals, paisatgístics i productius agraris, s’han de protegir, connectar i potenciar); del parc del Secà (un espai natural per passejar i gaudir del paisatge agrícola i natural del secà) i del Consorci del Bages per la Gestió de Residus, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat.

Microscopies uneix art i cultura amb obres efímeres i permanents en espais naturals

Microscopies uneix art i cultura amb obres efímeres i permanents en espais naturals / Francesc Comas CLOSAS. Manresa

El primer any, l’itinerari de conjunts escultòrics es va realitzar al voltant del parc del Secà a l’altiplà de Bufalvent. En el marc de la festa major, durant dos dies es van presentar sis obres efímeres de diferents estils i temàtiques, signades pels artistes Javier Olaizola, Ona Trepat, Ester Fabregat, Mònica Campdepadrós, Anna Serra i Maria Ribera i Alèxia Lleonart al voltant d’un recorregut amb una situació geogràfica estratègica amb unes grans vistes a Montserrat.

L’obra permanent va ser l’escultura Vèrtex, de Tom Carr, artista plàstic tarragoní. La peça ela formen dues estructures cilíndriques metàl·liques i que, segons l’artista, són línies infinites que es creuen tot formant una X i que van des de la solidesa de la terra i s’allarguen cap al cel.

L’escultura, de 12 metres d’alçada, respon al desig d’agrair la tasca duta a terme pels nombrosos col·lectius que van fer un esforç continuat per vèncer la pandèmia de la covid-19. L’any 2021 unes fortes ràfegues de vent van trencar un dels eixos, però fou reparat per l’artista.

L’any 2021 es va celebrar el projecte Microscopies al voltant de la Torre Lluvià, una casa d’estiueig modernista de l’arquitecte Ignasi Oms i Ponsa. Un espai recuperat per a la ciutat com a punt turístic i centre d’interpretació de l’Anella Verda.

Durant els dies 27, 28 i 29 d’agost, al voltant d’un espai natural del pla de Bages i la riera de Rajadell amb Montserrat al fons, set artistes van crear la seva obra efímera amb el predomini d’ús d’elements naturals. Les obres eren signades per Aleix Antillach i Mireia Zantop; Montse Nadal; Xavier Sis; Esteve Dalmau; Nil Nebot i Carlota de Carvajal; Marc Sellarès i Deriva Mussol.

Com a projecte permanent es va presentar l’obra Somnis arrelats, de l’escultora manresana Àngels Freixanet. Una escultura composta per tres peces de ferro reciclat i tractat d’uns sis metres d’altura. L’artista va voler plasmar en aquestes peces els somnis, forts i airosos, que ens fan vibrar i ens eleven del que ens és quotidià.

L’any passat el projecte Microscopies es va afegir als actes de Manresa 2022 amb un conjunt escultòric al voltant de la torre de Santa Caterina, punt final del Camí Ignasià i talaia natural de la ciutat.

Del 26 al 28 d’agost es van exposar sis obres efímeres de Xevi Bayona Camó; Ainhoa Goenaga Miña; Eudald Alabau Selva; Javier Rubinstein; Eulàlia Llopart Cirilo i Oriol Texidor Martínez i dues accions d’Elena Sixto Fíguls i Laura Bataller Arola. L’obra permanent fou la de Marta Pruna Francesch Memòria del mite, composta per dos blocs cúbics de pedra tallada amb quatre rostres que no es miren. Dos dels rostres contemplen la Seu, i els altres dos, Montserrat.

[object Object]

Puig de Santa Caterina

Tipologia: Escultura exempta

Autor: Marta Pruna Francesch

Materials: Pedra i fusta

Iconografia: Els dos rostres que miren la Seu simbolitzen la història humana, la més recent en el temps. Els que contemplen Montserrat, la història natural, la més eterna

Commemoració: Manresa 2022