Carrefour estén el veto a PepsiCo a Espanya i altres països europeus

El veto de la cadena francesa a l’empresa nord-americana per l’encariment "inacceptable" dels preus arriba també a Bèlgica i Itàlia

Un cartell explica que no es venen més productes de PepsiCo. | JULIEN DE ROSA / AFP

Un cartell explica que no es venen més productes de PepsiCo. | JULIEN DE ROSA / AFP / CELIA LÓPEZ

Celia López

El veto de Carrefour a França a la distribució dels productes de PepsiCo a les seves instal·lacions com a represàlia per l’"excessiu augment de preus" s’ha estès a Espanya, Itàlia i Bèlgica, segons informen fonts de l’empresa consultades per l’agència Efe. La distribuïdora francesa deixarà d’oferir la producció del gegant nord-americà fins que se’ls acabin les actuals existències que tenen i quan s’esgotin exposaran un cartell explicatiu per als clients. La mesura afectarà marques com Pepsi, 7up, Lipton, Lay’s, Bénénuts, Doitos i Alvalle. La companyia nord-americana indica a actius que fa "molts mesos que negocia amb la companyia gal·la" i que ho continuarà fent de "bona fe" per garantir la disponibilitat de la seva oferta.

Aquestes negociacions han d’acabar entre el 15 i el 31 de gener, en lloc de l’1 de març, com passava habitualment per una modificació introduïda pel Govern francès per intentar repercutir més ràpidament els descensos de preus d’algunes matèries primeres. PepsiCo ha incrementat en tres ocasions les seves previsions durant l’any 2023.

El moviment de Carrefour és inèdit a Espanya i, per ara, altres companyies del sector consultades per actius, com Dia i Mercadona, rebutgen comentar aquesta estratègia comercial de la seva competència. Fonts de la cadena de supermercats Eroski assenyalen que no tenen pensat prendre mesures similars. "És una decisió que exclusivament els incumbeix a ells", indiquen fonts de Mercadona. Anged, la patronal de les grans empreses de distribució, també afirma que no entren a valorar l’estratègia comercial seguida per cada marca. "Unes trien tenir més proveïdors i d’altres menys. És decisió de cada grup", tal com expliquen.

Fins ara, segons ha reconegut Dominique Schelcher, el responsable de Système U, una altra de les grans cadenes de distribució de França, s’han tancat acords amb pocs fabricants i amb alguns com Danone ni tan sols han començat les discussions, segons recull Efe.

Increments del 6% i el 10%

De fet, Système U es planteja igualment apostar per un boicot com el de Carrefour, una idea que també "tempta" la cadena Leclerc (que té una dotzena d’hipermercats a Espanya). Michel-Edouard Leclerc va explicar dijous passat a l’emissora France Info que els industrials els reclamen increments de preus d’entre el 6% i el 10%, i en alguns casos de fins al 20% quan la seva companyia busca "la deflació".

Leclerc va admetre que arribar a suspendre les vendes d’un producte és una política amb què una cadena de distribució no hi surt guanyant perquè si d’una banda "els consumidors no volen pagar molt, si no tenen el seu producte, se’n van a la competència". A França, la inflació va acabar el 2023 en el 3,7%, dues dècimes més que al novembre. Els preus dels aliments, tot i que estan lluny del pic del 16% a la primavera, continuen molt per sobre d’aquestes xifres, amb una alça interanual del 7,1% a l’acabar l’any.