Motor

Dakar 2024: Sis competidors de casa nostra i una bola de drac

La prova que començarà el proper 5 de gener té confirmats mitja dotzena de participants de les nostres comarques amb el dubte de Gerard Farrés, que té dorsal però no ha confirmat presència

Àlex Haro i Nani Roma, segons el 2019, ara amb Ford

Àlex Haro i Nani Roma, segons el 2019, ara amb Ford / Ford

Jordi Agut

Jordi Agut

Sis o set. Amb un dubte i amb una davallada de quatre o cinc respecte de l'any passat. És com es presenta el motor de la Catalunya central, pel que fa a participants, en l'edició 2024 del Dakar, que tindrà lloc entre el 5 i el 19 de gener a Aràbia Saudita. Aquests dies s'han fet públiques les llistes oficials de competidors i també el recorregut. En les primeres, però, encara hi ha dubtes. Un d'ells és el de Gerard Farrés, que té dorsal però que a hores d'ara encara no ha confirmat participació. Diu que ho deixa en mans de les boles de drac.

Diego Ortega i Gerard Farrés encara no han comunicat si competiran

Diego Ortega i Gerard Farrés encara no han comunicat si competiran / Marian Chytka

L'extravertit pilot manresà establert a Manlleu ho explica en el seu compte d'Instagram. Hi aniria acompanyat de l'andalús Diego Ortega, el mateix amb el qual va cedir la victòria a Austin Jones fa dos anys i amb el qual va tenir mil i un problemes en la passada edició. Seria en la categoria de buguis SSV. Segons les seves xarxes socials, "Gerard Farrés i Diego Ortega han demanat un desig: córrer el Dakar 2024. Les boles de drac s'ho estan pensant", amb la il·lustració de la bola de quatre estrelles de la famosa sèrie de manga. A Regió7, de moment, li han assegurat que el drac Sheron serà benèvol.

En la mateixa categoria, el pilot d'enduro de Coll de Nargó Jaume Betriu també hi serà present. Acompanyarà Eduard Pons com a copilot per primera vegada en la seva carrera. Fins ara, havia participat dos cops en motos, amb un 14è lloc (millor debutant) i un 12è. Ja va córrer amb Pons a la Baja Aragó i esperen acoblar-se prou bé per aconseguir un bon resultat a Aràbia.

Jaume Betriu i Eduard Pons, nova parella per als buguis

Jaume Betriu i Eduard Pons, nova parella per als buguis / Ponsrallysport.com

Esteve i dos copilots de primer ordre

Parlant de copilots, una de les categories reines del Dakar, la de cotxes, en té dos d'anoiencs que, a còpia de prendre part en moltes edicions del Dakar, s'han establert en l'elit de la prova. L'odenenc Àlex Haro té una llarga trajectòria al Mundial de ral·lis i ara també al Dakar. Hi va ser segon el 2019 al costat de Nani Roma, amb qui torna enguany a bord d'un Ford. L'osonenc, que ha superat un càncer, ha volgut seguretat per al retorn i ho fa amb un company que ja coneix, ja que hi ha participat en cinc edicions anteriors.

Haro competirà amb les ganes de refer-se de l'abandonament de l'any passat, amb Orlando Terranova, i amb la voluntat de tornar a un podi que va vorejar en les dues participacions amb Giniel de Villiers, el 2020 i el 2021. De moment, amb el nou cotxe van aconseguir un gran tercer lloc al ral·li de Marroc.

També està conreant una gran carrera de copilot Armand Monleón. L'igualadí se la juga amb el debutant brasiler Lucas Moraes a bord d'un Toyota Hilux com els que han convertit els darrers anys Nàsser al Attiyah en múltiple campió. Monleón ha competit en la cursa en motos quatre cops, en buguis dos anys amb Gerard Farrés i és el segon cop que fa de copilot d'un vehicle pota negra. Amb l'argentí Lucio Álvarez va ser 18è, després d'haver flitejat amb els primers llocs, i ara cal començar aquesta nova aventura.

Armand Monleón (dreta) acompanyarà Lucas Moraes en el seu debut al Dakar

Armand Monleón (dreta) acompanyarà Lucas Moraes en el seu debut al Dakar / Red Bull

El Toyota Hilux tornarà a ser també el cotxe d'Isidre Esteve, que presenta aquest dimecres equip a Barcelona. L'olianès, amb Txema Villalobos, té al cap quedar per sota del lloc 20 des de fa anys. De fet, el 2022 ja ho va fer, però només entre els T1. La novena participació damunt de quatre rodes vol que sigui la vençuda.

Isidre Esteve tornarà a anar acompanyat de Txema Villalobos

Isidre Esteve tornarà a anar acompanyat de Txema Villalobos / Mediagé Comunicación

Torrallardona aspira a tot

La categoria de camions va canviar la passada edició diametralment. L'absència dels Kamaz, els vehicles més poderosos, per la sanció esportiva a Rússia arran de la guerra a Ucraïna, ha obert el panorama i ara hi ha molts vehicles que poden vèncer. Entre ells hi ha els De Rooy com el que transportarà per Aràbia el navegant de Castellfollit del Boix Moi Torrallardona. Repetirà al costat de dos companys insultantment joves, el pilot Martin van den Brink i el copilot Jarno van de Pol, tots dos neerlandesos. Ja van ser quarts en la passada edició. Per què no vèncer ara?

Moi Torrallardona, l'any passat amb Jarno de Pol i Martin van den Brink

Moi Torrallardona, l'any passat amb Jarno de Pol i Martin van den Brink / De Rooy

Torrallardona ja va guanyar amb els De Rooy, i contra els Kamaz, el 2016 i va ser tercer l'any següent. Serà la seva presència 12+1 a la cursa, en tres continents, i té totes les posicions entre l'1 i el 9 menys el 2 i el 5.

També en camions torna a la cursa el mecànic de Sant Feliu Sasserra Marc Torres. Serà la seva sisena presència. Anirà amb els andorrats Albert Llovera (pilot) i Margot Llobera, amb la intenció d'acabar el millor possible.

Margot Llobera, Albert Llovera i el sasserrenc Marc Torres

Margot Llobera, Albert Llovera i el sasserrenc Marc Torres / Fotoesport

Tots ells ja es preparen per a una cursa d'Al-Ula a Yanbu, d'oest a est i tornar, amb l'etapa marató de 48 hores com a cita més atractiva