Un panell a l'entrada de Manresa informarà de les places lliures al pàrquing del Pont de Ferro

L’Ajuntament i la Diputació instal·laran càmeres per saber l’ocupació de l'aparcament dissuasiu

Aparcament del Pont de Ferro amb la rontonda Prat de la Riba al fons

Aparcament del Pont de Ferro amb la rontonda Prat de la Riba al fons / OSCAR BAYONA

Jordi Morros

Jordi Morros

L’aparcament del Pont de Ferro de Manresa comptarà amb un sistema digital a base de càmeres que detectarà i informarà al moment de l’ocupació de les places i de quantes n’hi ha de lliures. Les dades es publicaran cada minut a una plataforma anomenada Sentilo de la Diputació de Barcelona que és qui paga el projecte. A més a més, la previsió de l'Ajuntament és instal·lar un panell informatiu a l’entrada de la ciutat per informar als conductors dels llocs disponibles.

El diputat d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial de la Diputació de Barcelona, Marc Verdaguer, i l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, han signat un conveni per instal·lar el sistema de monitorització. Detectarà el percentatge de places disponibles a través del processament i anàlisi de les imatges digitals.

Actualment, ja hi ha un panell informatiu a l’alçada del Pont Vell que informa de les places lliures en temps real als pàrquings dels Quatre Catons, la Seu Centre i el Centre Històric. El nou repte era fer el mateix però en un espai descobert, gratuït, sense barreres per entrar i sortir. «La tecnologia és diferent en un cas i en l’altre», ha explicat a Regió7 el regidor de Qualitat Urbana, Via Pública i Ciutat Intel·ligent, Josep Gili.

Se’n va parlar amb la Diputació de Barcelona i es va resoldre fer una mena de prova pilot innovadora a l’aparcament del Pont de Ferro, que no arriba a les 200 places. «Té unes dimensions raonables, és a l’altra punta de la ciutat respecte el Pont Vell i es tracta d’un aparcament dissuasiu».

Es controlarà amb càmeres i no pas amb sensors com passa en altres llocs.

Les càmeres capturaran la informació dels vehicles que hi ha, l’espai que ocupen i quin percentatge de places lliures hi ha. El sistema detecta vehicles mitjançant el processament i l’anàlisi d’imatges a través d’algoritmes basats en la intel·ligència artificial.

El funcionament consisteix en un conjunt de càmeres i una instal·lació d’enllumenat que capta les siluetes dels vehicles, i identifica així si una plaça d’aparcament està ocupada o no. Només s’envia la dada del nombre de places ocupades. Van a parar a la plataforma IoT (Internet de les coses) de gestió urbana SENTILO, que la Diputació de Barcelona posa a disposició dels ajuntaments. La previsió és que cada la dada es publiqui en aquesta plataforma cada minut.

El suport econòmic de la Diputació està destinat a cobrir les despeses de la contractació del sistema de monitorització de places i del seguiment, i assessorament tècnic. L’ajut és de poc més de 18.000 euros.

Segons el regidor Gili, amb el nou sistema «tindrem dos formats d’informació. La dels pàrquings tancats amb les places exactes, i la d’espais oberts sense barrera». Tot plegat ha d’ajudar a «descongestionar de cotxes la ciutat".