A Manresa queden dotze mil places per aparcar en superfície sense pagar

El nou Pla de Mobilitat detecta que gairebé la meitat dels vehicles no es mouen durant tot el dia

Francesc Galindo

Francesc Galindo

El nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Manresa comptabilitza 11.670 places per aparcar en superfície sense pagar a Manresa, que és el 26% del total.

A la ciutat hi ha 44.436 places d’aparcament i a banda de les 11.670 lliures no regulades hi ha 1.140 places de zona blava (712) i taronja (428), a més de 92 de zones verdes; 529 reservades per a persones amb mobilitat reduïda; 1.376 per a motos; 1.256 en aparcaments públics soterrats; 3.636 en aparcaments públics no soterrats; 2.214 en aparcaments privats soterrats; 220 en aparcaments privats no soterrats i 22.323 en garatges veïnals.

El document afirma que les places reservades per a persones amb mobilitat reduïda, principalment d’ús particular «es distribueixen de manera uniforme en tots els barris». També que «hi ha gran quantitat de places reservades per a motos», tot i que al sud de Vic-Remei i al Barri Antic s’observa menor densitat.

Vista aèria de l'aparcament del Pont de Ferro

Vista aèria de l'aparcament del Pont de Ferro / OSCAR BAYONA

El 12% de la població no es mou

El número total de desplaçaments en un dia feiner realitzats pels residents de Manresa és de 225.352. 

Assegura, però, que «hi ha part de la població que no realitza cap desplaçament (població no mòbil) que representa un percentatge del 12% del total». El percentatge de desplaçaments interns és significativament més elevat en les dones que en els homes, amb un 85,1% respecte al 77,9%.

El total de desplaçaments realitzats pels residents és de 3,47 per persona (aquest rati s’incrementa fins el 3,96 si només es té en conté la població mòbil), un 5% superior als 3,3 desplaçaments per persona comptabilitzats el 2012. El valor de moviments per persona és superior en els homes que les dones, amb un 3,70 i un 3,24 respectivament.

Respecte a l’oferta d’aparcament als barris, el 60% dels habitants de Manresa tenen un aparcament en propietat o lloguer. Segons la diagnosi redactada per la UTE Tema Ctym, l’ocupació nocturna de les places a la via pública supera el 90% en totes les zones inventariades.

Seguint amb l’anàlisi realitzada, en totes les zones entre el 40% i el 50% dels vehicles romanen tot el dia en la mateixa plaça. Aquesta realitat conviu amb un alt nivell de congestió en totes les zones inventariades, sobretot amb dèficit de places d’aparcament al barri de Plaça Catalunya – Barriada Saldes, on s’ha registrat l’ocupació més alta i una alta proporció d’estacionaments il·legals. 

Es dona una pressió lleugerament inferior en els barris més cèntrics de Escodines i Vic-Remei. Els redactors del pla afirmen que «els barris perifèrics, tenen una alta pressió en part per una mobilitat menor dels vehicles propis i l’arribada de vehicles de fora que utilitzen aquestes àrees com a zones d’aparcament gratuït».

Sense càrrega i descàrrega

Sobre la càrrega i descàrrega de mercaderies, el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible afirma que alguns barris de Manresa «no disposen de cap punt de càrrega i descàrrega» i expressa la sorpresa dels redactors per la situació en la qual es troba la zona sud-est de la ciutat.

Les places, afirmen, es troben, en general, concentrades en els barris de la Sagrada Família, Poble Nou i entorn de la carretera de Cardona i el carrer del Bruc. Detecta que hi ha zones amb un alt percentatge d’ús indegut de zones de càrrega i descàrrega, com el carrer Sant Cristòfol o la carretera de Cardona.

Alerta d’una preocupació de les entitats i la pròpia ciutadania pel que fa a la regulació i la convivència de nous modes de transport, principalment els patinets.

Cotxes estacionats a la Balconada

Cotxes estacionats a la Balconada / OSCAR BAYONA

Subscriu-te per seguir llegint