Un de cada tres estudiants d’UManresa són de fora, la majoria francesos que fan Fisioteràpia

La pandèmia va frenar l’arribada d’alumnes internacional, que el curs 2019-2020 eren 640 i actualment són 566

Una de les aules de Fisioteràpia a l'edifici de la FUB3 del campus Manresa

Una de les aules de Fisioteràpia a l'edifici de la FUB3 del campus Manresa / ARXIU/MIREIA ARSO

Jordi Morros

Jordi Morros

Un 27 % dels alumnes que estudien a la Fundació Universitària del Bages, FUB-UManresa, són de l’estranger. Majoritàriament francesos que copen les places de Fisioteràpia. En aquest cas 7 de cada 10 estudiants d’aquest grau són francesos. Representen el 95 % dels estudiants internacionals del campus Manresa de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). La resta són d’Andorra, Itàlia, Bèlgica, Irlanda o Suïssa. Hi ha més estudiants estrangers que no pas del Bages mateix, que suposen el 21%.

El percentatge d’estudiants de fora de l’estat ha anat baixant gradualment els últims quatre anys, tot i que en números globals la universitat manresana té més alumnes perquè han anat ampliant places als cursos de grau.

El punt d’inflexió va ser la pandèmia. Dels 640 alumnes internacionals que hi havia el curs 2019-2020, el màxim que ha tingut mai i que representava el 36 % del total, es va passar als 559 el 2020-2021, un 30 %. El 2021-2022 van ser també un 30 %, i el 2022-2023, un 28%. Eren 563. Aquest 2023-2024 són l’indicat 27%, el que suposa un total de 566.

Accés limitat

Segons la degana de la facultat de Ciències de la Salut, Mireia Torralba, «la variació interanual del percentatge d’estudiants internacionals és mínima i té a veure amb la nota d’accés. Les places de Fisioteràpia, que són les que majoritàriament sol·liciten els estudiants internacionals, s’omplen totes».

Explica que fet que les ocupin estudiants internacionals o no «depèn sobretot de la nota de tall dels alumnes que es preinscriuen. Hi ha molts estudiants francesos que voldrien venir al nostre campus i en queden fora. No és que baixi la demanda, és que l’accés és limitat».

UManresa va començar el curs amb més de 2.300 alumnes matriculats als estudis oficials. D’aquests, 2.099 cursen un grau. Un 63%, poc més de 1.300, són de Catalunya; un 10%, 215, són de la resta de l’estat; i el 27%, 566, estudiants de l’estranger. El 21 % prové de la comarca del Bages.

Percentatge d'alumnes catalans, de l'Estat i internacionals

Percentatge d'alumnes catalans, de l'Estat i internacionals de la UManresa / Redacció

Pel que fa a l’alumnat internacional els francesos acaparen pràcticament Fisioteràpia. De les 767 places que té el grau, 525 són alumnes de França. Representen el 69 % dels estudiants de grau d’aquesta especialitat. 224 són de Catalunya, 15 de la resta de l’estat, i entre tots ells hi ha un italià, un andorrà i un estudiant de Nova Caledònia.

Podologia són els altres estudis amb major presència d’estudiants de fora. Dels 172 alumnes que fan el grau, 26 són estrangers. En aquest cas predominen els italians. Són 14. Després de la pandèmia es van perdre els estudiants italians que triaven Manresa per fer el quart curs de Podologia. Ara s’han recuperat.

En canvi, no hi ha alumnes internacionals als estudis de Ciències Socials. En aquest cas els estudiants provenen sobretot de l’entorn més pròxim. Un 61% són del Bages i el Moianès; un 13% de l’Anoia i un 10 % del Berguedà.

Universitat sense fronteres

Segons Torralba, obrir l’oferta formativa a mercats internacionals «permet fer viables alguns estudis que tenen una demanda militada en l’entorn local o nacional». També «ens obliga a ser molt exigents en relació a la qualitat que oferim perquè no només juguem amb l’avantatge competitiu de la proximitat sinó que també ens hem de fer atractius a estudiants de la resta del país, de l’estat, d’Europea i fins i tot d’altres continents».

Assegura, així mateix, que la posada en marxa de diferents plans en modalitat semipresencial com Podologia i Logopèdia, i també en línia, accelera aquest procés d’internacionalització. Torralba afirma que UManresa «avança en línia amb la majoria d’universitats d’arreu, que han entès que el coneixement es genera, comparteix i difon en un context global, on cada vegada les fronteres tenen menys sentit».