Viatjar deu cops de Berga a Barcelona en bus és més barat que des de Manresa

Els berguedans tenen un 50% de descompte al Pack Berguedà-Barcelona per compensar que no poden gaudir de les bonificacions de la 6a corona

Usuaris pujant al bus de Berga a Barcelona a la parada de Berga, ahir

Usuaris pujant al bus de Berga a Barcelona a la parada de Berga, ahir / Anna Costa

Gemma Camps

Gemma Camps

Anar amb bus de Berga a Barcelona amb una targeta de deu viatges surt més barat que anar de Manresa a Barcelona amb una targeta de deu viatges. En el primer cas, el preu és de 31,6 euros, que surt a 3,16 el viatge; en el segon cas, surt per 47,90 euros, 4,79 el viatge. Té una explicació, malgrat que resulti inversemblant que un trajecte de 101 quilòmetres sigui més barat que un de 56.

Berga forma part de l’anomenada 7a corona, que inclou les comarques del Berguedà, Ripollès i Solsonès. Dins de la comarca del Berguedà, el darrer municipi que forma part de la 6a corona és Navàs. A partir de l’Ametlla de Merola, la resta de municipis ja entren a formar part de la 7a corona. Això implica que els avantatges que tenen les localitats incloses en la 6a corona pel que fa a transport públic no els puguin aprofitar els municipis de la 7a corona

Fonts de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a l’àrea de Barcelona fan notar que, darrerament, s’han introduït descomptes del 50% a la T-usual i a la T-jove, dels quals poden beneficiar-se els usuaris de Manresa, igual que poden beneficiar-se de l’abonament recurrent gratuït de Renfe, hi afegeixen. La T-usual té una validesa mensual i un nombre de viatges il·limitat. El preu per a sis zones és de 56,90 euros. Pel que fa a la T-jove, és trimestral i costa 40 euros, amb un nombre de viatges també il·limitat. Aquests descomptes, que van entrar en funcionament el setembre del 2022, es mantindran durant tot el 2024.

Una mesura compensatòria

Les mateixes fonts de l’ATM informen que els usuaris de Berga no tenen accés a cap d’aquests títols bonificats pel fet de formar part de la 7a corona i que és per això que es va decidir aplicar el descompte del 50% -també a partir del setembre del 2022- a l’únic títol integrat de què disposen, que és el paquet de deu viatges anomenat Pack Berguedà-Barcelona, que els surt per 31,6 euros. Sense aquest descompte del 50%, un 30% del qual aporta el govern estatal i un 20% la mateixa ATM, el preu nominal de l’esmentat paquet de deu viatges seria de 63,60 euros, superior al de la T-casual de 6 zones i deu viatges si es viatja des de la capital del Bages, remarquen les fonts de l’ATM.

El Pack Berguedà-Barcelona de 7 zones el poden fer servir els usuaris que utilitzen la línia BCN1, Puigcerdà-Berga-Barcelona, que, a partir de Berga, fa parades a Cal Rosal, Gironella, Puig-reig, Navàs, Balsareny, Sallent, Barcelona-Centre i Barcelona-Estació del Nord; i la línia BNC2, Andorra-Berga-Barcelona que, a partir de Berga, s’atura a Barcelona-Centre, Barcelona-Estació del Nord i Aeroport de Barcelona-El Prat-T1. En aquest darrer trajecte, però, l’abonament de deu viatges no és vàlid. Cal pagar-lo a part.

Amb data de caducitat

Al Consell Comarcal del Berguedà estan al cas de l’important descompte del Pack Berguedà-Barcelona, tot i fer notar que és temporal. Certament, a Mobilitat Berguedà -la pàgina web del consell sobre mobilitat- hi posa que el Pack Berguedà-Barcelona (deu viatges) per 31,65 euros i el Pack Berguedà-Bages (deu viatges) per 20,90 euros amplien la validesa dels títols actuals fins al 30 d’abril. A partir d’aquesta data, per tant, podria ser que es desactivés la bonificació. Les mateixes fonts informen que la previsió és que, a partir del segon semestre d’aquest any, el Berguedà, integrat a l’ATM de Barcelona amb el règim especial conegut com la 7a corona, que ofereix l’abonament de deu viatges a Barcelona, però que no integra els trajectes amb comarques veïnes com Osona o el Bages, passi a tenir els mateixos avantatges de la 6a corona.  

Les reivindicacions de Berga

És el que fa temps que reclamen a la comarca. Josep Campos, conseller comarcal de mobilitat, fa notar que «la subvenció està molt bé, però -demana-, quan s’acabi, què farem?». Per això considera imprescindible que el Berguedà entri a formar part d’una manera real del Sistema Integrat de Mobilitat de la Metròpolis de Barcelona (SIMMB), que busca millorar la connectivitat entre les diferents zones de manera que sigui possible el desplaçament entre elles amb un únic títol de transport i garantint una major eficiència i sostenibilitat en els desplaçaments. Si bé el 2015 es va anunciar que la integració tarifària arribava al Berguedà, afirma que ha estat una integració «coixa i a mitges».

«Formar part de la 7a corona ens està bé, però gaudint dels mateixos avantatges que la 6a». Aquesta demanda es podria fer realitat, corrobora, «a partir del segon trimestre del 2024, quan entri en funcionament la T-mobilitat, que també hem reclamat». Es tracta del nou sistema de targeta digital per al transport públic a la província de Barcelona, que integrarà tot el territori, tots els títols integrats de transport i els diferents operadors.

Campos recorda que una altra reivindicació de la comarca és entrar a formar part de les línies exprés.cat de la Generalitat amb un bus directe Berga-Barcelona i una bona oferta d’expedicions. És la xarxa de la qual formen part les línies Manresa-Barcelona (e22) i Olesa-Barcelona (e23). 

Subscriu-te per seguir llegint