Els experts aconsellen a Manresa seduir els infants perquè llegeixin o no ho faran mai

Un centenar de mestres aprenen a la FUB estratègies per encomanar la lectura i la comprensió lectora a infants i joves 

La crítica literària Cristina Correro va dirigir un taller sobre les 100 obres imperdibles de literatura infantil

La crítica literària Cristina Correro va dirigir un taller sobre les 100 obres imperdibles de literatura infantil / Oscar Bayona

Jordi Morros

Jordi Morros

En un món amb més aparells mòbils que no pas persones i on la immediatesa s’ha arribat a convertir en una exigència, cada cop és més difícil trobar espai i temps per llegir. En canvi, el fet de llegir i, més important encara, entendre el que es llegeix, és la base de l’aprenentatge i necessari per la vida pràctica del dia a dia. Catalunya no pot presumir de comprensió lectora segons el darrer informe PISA. Ben al contrari. Llavors, què es pot fer?

UManresa s’ha fet aquesta mateixa pregunta: com divulgar i promoure la lectura. La resposta ha sigut organitzar una jornada d’educació per donar eines a docents i futurs mestres per treballar la lectura a les aules. Especialistes i referents en literatura infantil i juvenil, perquè l’ideal és començar de petits, els hi van donar pistes i també els hi van posar deures. Recomanacions que en alguns casos també són vàlids per les famílies i que comencen amb un principi bàsic: saber llegir comença per explicar històries en veu alta i saber escoltar.

Primer, explicar històries

Cal tenir clar que la lectura i també l’escriptura comença per l’orella, van coincidir a dir els especialistes en la matèria. És a dir, explicar històries. «Sense activitat oral no hi haurà llenguatge», va assegurar la professora Marta Luna. Va insistir que en un nen el primer pas és escoltar i entendre. Després parlar. A continuació llegir i finalment aprendre a escriure. Va voler deixar constància que «els nens i nenes en procés d’aprendre a llegir i a escriure s’enamoren de les paraules».

MANRESA . JORNADA EDUCACIÓ UMANRESA " EL PODER TRANSFORMADOR DE LA LECTURA : EL VALOR DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL " . FUB4

Un dels tallers de la jornada / Oscar Bayona

Precisament enamorar-se de la lectura i de les paraules és el que va recomanar el mestre Agustí Lleyda, segons va dir a Regió7. Va explicar que malgrat que sembli que el món estigui dominat per les imatges, «si no hi ha descodificació verbal i no sé explicar què he vist, no hauré vist res. Per tant, les paraules són la base de tot».

Més consells. La lectura ha de ser un joc amb premi, amb la qual cosa cal encomanar entusiasme i generar expectatives.

Un nou suggeriment. El llibre, com a objecte, s’ha de prestigiar i convertir en una peça de desig perquè, en cas contrari, guanyaran les pantalles. En aquest cas hi va haver crítiques a les escoles perquè generalment els alumnes més petits no es poden endur els llibres de l’aula a casa i perquè massa sovint s’associen els llibres a material de text i a deures, i això genera rebuig. Un apunt: hi va haver crítiques al fet que sigui l’escola qui s’ofereixi a adquirir directament els llibres que necessitaran els alumnes al llarg del curs perquè això vol dir que els nens i nenes no trepitjaran una llibreria per anar-los a buscar.

MANRESA . JORNADA EDUCACIÓ UMANRESA " EL PODER TRANSFORMADOR DE LA LECTURA : EL VALOR DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL " . FUB4

A la jornada es van dur a terme diversos tallers pràctics / Oscar Bayona

Un nou suggeriment de Luna. Quan es llegeixi en veu alta cal fer-ho posant-hi expressió i entonació. No val la lectura «mecanitzada», ni tampoc fer llegir des d’un bon començament els nens perquè és contraproduent. Tampoc fer-los llegir llibres que no siguin adequats a la seva edat o a la seva maduresa. «No hi ha res pitjor que un llibre que no els hi toca perquè reaccionaran a la contra. Cal pensar en els nens, no en nosaltres». De forma que «cal llegir molt per recomanar bé», va dir. I finalment, va afirmar que fer aprendre de memòria poemes ajuda els nens a aprendre a llegir.

MANRESA . JORNADA EDUCACIÓ UMANRESA " EL PODER TRANSFORMADOR DE LA LECTURA : EL VALOR DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL " . FUB4

Taller dedicat a establir ponts entre escola i família per fer llegir infants i joves / Oscar Bayona

Petits tresors sense imposicions

L’especialista literatura infantil per a les primeres edats, Cristina Correro, creu que mai no s’ha d’utilitzar «l’imperatiu per fer entrar ganes de llegir a infants i joves. La nostra missió com a adults és acompanyar-los amb una bona selecció. Els hi hem d’oferir aquests petits tresors sense imposicions i sense que el llibre sigui un pretext per aprendre gramàtica perquè matem el component estètic i artístic que ja transmet. I sobretot, que ens vegin llegir».

Les recomanacions de la directora del grau de Mestre en Educació Infantil., Montserrat Pedreira, són una combinació de tot el que s’ha dit: explicar contes, llegir en veu alta i després compartir-lo perquè en cas contrari llegir es converteix en un exercici de desxifrar codis».

El centre de tot

La jornada d’educació va combinar lliçons magistrals amb xerrades teòriques i tallers pràctics. Segons la vicerectora del campus Manresa de la UVic-UCC i professora del grau d’Educació Infantil, Sílvia Mas, la lectura i la comprensió lectora «És el pal de paller i la clau de l’aprenentatge, i tos els infants han de tenir aquest dret». Cal «més que mai» que sigui l’eix central a les escoles amb la complicitat de les famílies perquè «tots eduquem».

De les noves tecnologies a saber llegir

La Fundació Universitària del Bages (FUB-UManresa) va organitzar les primeres jornades d’educació el curs 2009-2010. Llavors es va debatre el món digital i les noves tecnologies, i l’impacte en el món educatiu. Ara, la importància de la lectura. Ho va recordar la directora dels estudis de grau de Mestre d’Educació Infantil, Montserrat Pedreira, a la inauguració de les jornades.

«És un tema actual i molt necessari», va afirmar. «Tots tenim al cap els resultats de l’informe PISA» que va suspendre els alumnes catalans en comprensió lectora. «Estem preocupats perquè hi ha ciutadans que no gaudeixen de la lectura», va dir.

A la inauguració hi va assistir la directora dels Serveis Territorials d’Educació a la Catalunya central, Gemma Boix. Va parlar, segons va dir, com a representant del departament però també com a mare i docent. Va afirmar que «llegir és un acte de sobirania», i que els llibres són espais de «llibertat i creixement personal». Va anunciar que a finals de mes Educació presentarà mesures per millorar la comprensió lectora dels estudiants catalans. «Sóc de les que pensen que no estem tan malament», va assegurar.

Finalment el degà de la Facultat de Ciències Socials, Marc Bernadich, va opinar que la lectura desenvolupa el llenguatge i estimula l’atenció plena, i que «escriure bé, tenir cultura general i riquesa lingüística serà més necessari que mai», també per fer un bon ús de la Intel·ligència Artificial.

Centre de Documentació Josep Maria Aloy

La divulgació de la literatura infantil i juvenil, i també la promoció de la lectura en infants i joves és un dels objectius del Centre de Documentació en Literatura Infantil i Juvenil Josep Maria Aloy que acull l’edifici de la FUB4, que és on es concentren tots els estudis i activitats relacionades amb educació. La Fundació Universitària del Bages (FUB-UManresa) es va fer càrrec del llegat de l’autor, crític i divulgador, mor el 2020.

La jornada d’educació coincideix amb l’exposició «El llibre, una finestra oberta al món» que UManresa dedica a la figura d’Aloy a partir d’una mostra del Servei de Biblioteques de la Universitat de Lleida. Estarà exposada fins el 23 d’aquest mes de març al vestíbul de l’edifici FUB1, que és on es va dur a terme la inauguració i l’acte de cloenda de les jornades.

De fet la figura i la tasca d’Aloy va ser present a les jornades. «A Manresa sou afortunats» d’haver tingut Josep Maria Aloy i del llegat que ha deixat, va dir la professora Marta Luna, una de les ponents. Un dels tallers que es va dur a terme, el d’estratègies per treballar la poesia a l’aula dirigit per Agustí Lleyda, es va dur a terme on hi ha el centre de documentació i la col·lecció de llibres d’Aloy.

La vicerectora del campus Manresa de la UVic-UCC, Sílvia Mas, va destacar el compromís d’UManresa en la promoció de la lectura. En aquest cas amb accions formatives per a mestres perquè «desenvolupin la competència lectora per encomanar-la als nens i nenes».