Google Maps deixarà d'estar actiu al cercador de Google

Un munt de canvis està fent la companyia en les seves aplicacions

La Llei de Mercats Digitals està fent modificar les normatives actuals per aconseguir una millor neutralitat

Saps que Google Maps deixarà d'aparèixer al cercador de Google?

Saps que Google Maps deixarà d'aparèixer al cercador de Google? / freepik

Analía Plaça

Google està canviant i és que, ben aviat, ja no podràs posar una adreça al cercador i punxar en el primer mapa que t'aparegui perquè Google Maps no t'apareixerà. Ara el cercador et durà a una altra pàgina. Això succeirà tant en versió mòbil com ordinador. Vols saber el nou funcionament?

Els usuaris que solen utilitzar aquesta funció a Espanya s'han adonat del canvi en els darrers dies. L'acció de cercar un lloc a Google per obrir-lo al mapa s'ha tornat doblement complicada, perquè el botó de Maps també ha desaparegut de la barra d'opcions de cerca, on hi ha els d'Imatges, Vídeos, Notícies o Llibres. El més normal és pensar que està trencat, que hi ha un bug, però la realitat és una altra.

Potser encara tens sort i hi pots accedir, però no durarà gaire.

Google ha fet diversos canvis en els resultats de cerca per complir una nova normativa europea: la Llei de Mercats Digitals o DMA, que va ser aprovada a finals del 2022 i les normes de la qual s'estan començant a implementar.

"Com a part dels nostres esforços per complir amb la Llei de Mercats Digitals hem realitzat una sèrie de canvis en la manera com es mostren els resultats de cerca, inclosa l'eliminació d'algunes funcions", expliquen fonts de la tecnològica consultades per El Periódico de Espanya, del mateix grup editorial. "Els usuaris de la Unió Europea ja no veuran l'accés directe de consulta a Maps a la part superior de la pàgina de cerca".

Ara, si vols buscar una adreça has d'obrir directament Google Maps —tant a mòbil com a ordinador— i fer-ho. Una cosa semblant passa amb els llocs (restaurants, cafeteries, bancs, etc.), almenys en la versió escriptori: el cercador no et deixa anar al mapa. De fet, els primers resultats ja no són de Google sinó de webs com Tripadvisor.

Entre altres aspectes, la DMA busca "reforçar el principi de neutralitat i evitar posicions d'abús de domini", explica Ramón Mateo, soci i director d'anàlisi reguladora a beBartlet. "Per la mateixa raó, ara a YouTube surten anuncis perquè et descarreguis Google Chrome. La DMA estableix restriccions perquè els serveis digitals puguin vincular els seus propis serveis a través d'elements com els cercadors, en comptes d'oferir-te la possibilitat de consultar mapes diferents o d'altres proveïdors. La idea és que sigui neutral. El plantejament és el mateix que no permetre que els telèfons Android portin aplicacions de Google instal·lades per defecte, perquè si no ells canten i ballen sols".

Google usa aprendizaje automático y logra cubrir los vacíos que quedan cuando los internautas deciden no aceptar las 'cookies'.

Google s'està adaptant a la nova normativa DMA / ShutterStock

Amb aquesta normativa, Europa pretén evitar posicions que afectin la competència i limitin els consumidors. Les grans tecnològiques estan desplegant canvis per adaptar-s'hi. Apple, per exemple, va anunciar al gener canvis a iOS, Safari i l'App Store.

Aquesta setmana, a més, s'ha queixat públicament de les accions de la Unió Europea en ser multada amb 1.800 milions d'euros per abusar de la seva posició dominant a les apps de música (concretament, la justícia europea va fallar que Apple imposa restriccions que impedeixen Spotify publicitar els preus i promocions dins de l'AppStore). La companyia va llegir la multa com un pas previ a la implementació definitiva de la DMA. "És un esforç de la Comissió Europea per reforçar aquesta llei abans que sigui vigent", va dir en un comunicat.