Les obres de l'Eix Diagonal entre Igualada i Vilafranca acaben aquest desembre

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha fet una visita als 9,5 km en obres, que tenen un pressupost de 81 milions

La consellera Ester Capella en la visita a les obres de l'eix Diagonal

La consellera Ester Capella en la visita a les obres de l'eix Diagonal / Departament de Territori

Redacció/E.B.

Les obres d'ampliació de l'eix Diagonal entre Igualada i Vilafranca del Penedès finalitzaran aquest mes de desembre. El que la Generalitat defineix com a obres de "funcionalitat i seguretat" i que suposa crear molts trams amb una carretera de dos carrils en un sentit i un en l'altre amb una mitjana de separació té en fase molt avançada d’execució de les últimes obres entre Cabrera d’Anoia i Igualada. La consellera de Territori, Ester Capella i Farré ha anunciat que aquesta actuació s'acabarà aquest mes de desembre. La inversió de l'obra és de 81,3 milions d'euros. En aquests moments és l'obra més important que té en marxa la Generalitat.

Des del Departament “treballem per tenir una xarxa viària segura, polivalent i sostenible”, ha posat en relleu Capella, i l’obra a l’Eix Diagonal n’és un exemple. La major part d’aquesta obra comporta la transformació de l’Eix en una via 2+1, una actuació que la consellera valora perquè "contribueix a la reducció de l’accidentalitat més greu, tot evitant els xocs frontals”, ha assenyalat.

L’obra a l’Eix Diagonal, “que vertebra la Catalunya central amb la costa i suposa una aposta en la diversificació de la mobilitat radial”, ha exposat Capella, permetrà “augmentar la seguretat i la fluïdesa del trànsit i millorar les condicions de viatge”. A més, Territori està treballant en la millora dels camins al voltant de l’eix, “per a garantir l’altra mobilitat; tractors, ciclistes i vianants”, en el marc de les polítiques del Departament perquè “s’entrellacin totes les maneres de moure’s, preservant i ordenant el país”.

El Departament té en marxa des de la tardor de 2021 les obres per a transformar els 31 quilòmetres de l’Eix Diagonal entre Vilafranca del Penedès i Igualada amb l’objectiu de millorar-ne la seguretat viària i la funcionalitat. Aquesta intervenció inclou la construcció d’un tercer carril, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament d’un tram com a principals millores.

L’execució de les obres s’ha dividit en diversos trams, que han anat entrant en servei progressivament; l’agost passat va entrar en funcionament un primer tram corresponent a la variant de Vilafranca del Penedès i fa unes setmanes el tram entre la Granada i Cabrera d'Anoia.

L’àmbit que ja està en servei suma 21,6 quilòmetres, entre Vilafranca del Penedès i Cabrera d'Anoia, on s’ha implantat un tercer carril, per a configurar una secció 2+1. Els dos sentits de la circulació estan separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal o frontolateral, que pot tenir conseqüències molt greus. Les zones d’avançament es van distribuint alternadament amb intervals regulars i equilibradament per sentit, per afavorir la fluïdesa en la circulació.

La intervenció de l'Eix Diagonal té com a objectiu la reducció d'accidents i rebixar les taxes de moralitat. La Generalitat vol estendre el model 2+1 a 400 quilòmetres de carreteres convencionals per evitar accidents frontals, amb actuacions valorades en més de 660 milions d'euros, fins al 2030. La conseller de Territori ha assegurat que en els trams en què s'ha intervingut la reducció dels accidents serà d'entre el 80 i el 100%.

L’última fase de l’obra

Les obres a l’Eix Diagonal es troben en la recta final i se centren ara en els trams entre Cabrera d’Anoia i Igualada, que sumen 9,5 quilòmetres i que entraran en servei abans de final d’any. De Cabrera d’Anoia a la Torre de Claramunt, un tram d'uns 5 quilòmetres de longitud, es manté la secció d’un carril per sentit, atesa la complexitat de l’orografia, i es reforça la separació entre els sentits de la circulació mitjançant la senyalització d’una franja central vermella i dues línies blanques amb marca vial sonora i ulls de gat i amb fites. També es milloren els sistemes de contenció existents (aquest model de senyalització és el que hi ha, per exemple, en el tram de l'eix Diagonal que va d'Igualada a Manresa).

De la Torre de Claramunt a l'enllaç d’Igualada, 4,5 quilòmetres, és el tram que registra un volum més alt de trànsit i es millora la seva funcionalitat i seguretat adoptant una solució de desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació (secció 2+2) a partir de la carretera actual.

L’Eix Diagonal

L’Eix Diagonal està format per les carreteres C-15 i C-37 i uneix Vilanova i la Geltrú amb Manresa, tot connectant el Garraf, l’Alt Penedès, l’Anoia i el Bages. La seva posada en servei fa més de 10 anys, ha potenciat les comunicacions intercomarcals i les de més llarg recorregut i ha esdevingut artèria de la xarxa viària. A més, ha contribuït a potenciar l’activitat econòmica al seu entorn i ha obert noves possibilitats d’intercanvi. Al mateix temps, però, ha estat una carretera amb un índex d'accidents mortals elevat.

En conseqüència, ha experimentat un creixement continuat de trànsit, amb creixements de l’entorn del 5% anual de mitjana. Així mateix, registra un elevat percentatge de trànsit pesant, que pot arribar a superar el 12% en algun tram.

Més millores en marxa

En paral·lel a les obres en marxa, el Departament de Territori té en redacció l’estudi informatiu del tram situat entre el túnel de Cabrera i l’enllaç de la Torre Claramunt per impulsar i programar les actuacions de millora general corresponents.

Finalment, s’està redactant el projecte constructiu per a la millora de la mobilitat dels tractors i la maquinària agrícola entre Olèrdola i Vilafranca, i Vilafranca i Sant Pere de Riudebitlles, així com la de ciclistes, vianants i altres vehicles de mobilitat activa, en coordinació amb el Consell Comarcal de l’Alt Penedès. Es preveu per aquesta actuació una inversió de més de 13 milions.