La UE encarrila la rebaixa als 17 anys de l'edat per conduir amb la posició favorable de l'Eurocambra
Els eurodiputats i les capitals han d'iniciar formalment les negociacions, però la iniciativa té el seu vistiplau
![Un vehicle de pràctiques a la Seu d'Urgell](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/f9165856-8174-4b5a-bc33-914dde58e7bf_16-9-discover-aspect-ratio_default_0.jpg)
Un vehicle de pràctiques a la Seu d'Urgell / ACN
ACN
La Unió Europea encarrila la rebaixa als 17 anys de l'edat per conduir amb la posició favorable del Parlament Europeu. El Parlament Europeu veu amb bons ulls avançar l'edat per conduir turismes i camions als 17 anys si el conductor va acompanyat d'un adult "amb experiència". Després d'una votació aquest dimecres, l'Eurocambra ha aprovat la seva posició de cara a les negociacions amb els estats per revisar les normes sobre el permís de conduir i l'intercanvi transfronterer d'informació sobre les infraccions de trànsit relacionades amb la seguretat viària. Els colegisladors de la UE intentaran arribar a un acord en els pròxims mesos per modificar la normativa, però ja d'entrada estan d'acord en la rebaixa als 17 anys de l'edat per conduir.
Alhora que es rebaixa l'edat per conduir, volen que s'apliquin normes més estrictes als conductors novells almenys els primers dos anys. En canvi, els eurodiputats s'oposen a reduir la validesa del carnet de conduir als ancians a cinc anys perquè consideren que seria una "discriminació". Els governs europeus s'inclinen per mantenir la reducció voluntària actual d'aquests períodes de validesa. De fet, a Espanya la renovació s'ha de realitzar cada cinc anys a partir dels 65 anys.
La proposta de Brussel·les
El març del 2023 la Comissió Europea va proposar rebaixar l'edat mínima per conduir cotxes i camions fins als 17 anys, sempre que la persona vagi acompanyada d'un adult de mínim 25 anys amb permís de conduir d'almenys cinc anys.
La comissària de Transport, Adina Valean, va justificar la mesura subratllant la importància de fer "més atractiu" el sector del transport pels joves en un moment en què hi ha "escassetat de conductors professionals". La proposta també vol permetre als joves de 17 anys treure's el carnet de conduir, tot i que no podran circular sols fins que compleixin els 18. Brussel·les suggereix un període de prova durant els dos primers anys de carnet i rebaixar a zero la taxa d'alcoholèmia permesa als novells. Per la Comissió, aquest punt és "essencial", ja que els conductors més joves de menys de 30 anys -que només representen un 8% del total- estan involucrats en un 40% dels sinistres.
En aquest sentit, el document elaborat per l'executiu comunitari i que serà objecte de les negociacions entre els eurodiputats i les capitals obre la possibilitat d'ampliar l'abast de les infraccions subjectes a sanció. Més enllà de les penes per excés de velocitat i conduir sota els efectes de l'alcohol, el text inclou infraccions com aparcar de forma imprudent, ignorar la distància de seguretat, fer cas omís de les línies contínues i els carrils d'emergència, circular amb excés de pes, avançar de forma perillosa i conduir en direcció contrària.
Els 27 defensen introduir més delictes respecte a la proposta de la CE, com per exemple l'incompliment de restriccions d'accés a vehicles o de les normes d'un pas ferroviari, així com en cas d'atropellament i fuita.
Nou carnet digital
A banda d'aquestes modificacions, la Comissió Europea vol introduir un carnet de conduir en format digital. Més enllà d'agilitzar la seva renovació, això també facilitaria als diferents estats l'intercanvi d'informació i una persecució més efectiva de les infraccions que es produeixen entre països.
Segons les dades de l'executiu, al voltant d'un 40% dels delictes a les carreteres de la Unió Europea queden impunes, o bé perquè el conductor no va ser identificat o perquè no se'l va multar.
Aquest sistema també contribuiria que els conductors sancionats en un país no puguin circular a la resta de la UE. "Responsabilitzar els infractors de trànsit a tots els estats és essencial per a la seguretat viària, però amb la normativa vigent no es pot executar una inhabilitació a tota la Unió", lamenta la Comissió.
- Més de 20 anys esmorzant cada dissabte al Golden
- Dos professors de Manresa recullen prop de 5.000 signatures per canviar el sistema d’ensenyament
- El superaliment ric en antioxidants que has de consumir cada nit per millorar la memòria
- Detenen un home a Berga per forçar la seva exparella a pujar en un cotxe i retenir-la contra la seva voluntat
- L’Ajuntament estudia la creació de noves piscines públiques a Manresa
- ERC de Sant Vicenç dels Horts demana a la direcció nacional que 'depuri responsabilitats' pel ninot de Junqueras
- Necrològiques del 9 de juliol del 2024
- Canvis en la gratuïtat del Túnel del Cadí: es farà per mitjà d'una app vinculada a la matrícula del vehicle