Artés va viure aquest cap de setmana dues fires en una. La de dissabte, amb temps inestable i pluja i, en conseqüència, menys gent al carrer. I la de diumenge, radicalment diferent. Amb sol, temperatura agradable i una gentada durant tot el dia. Sobretot famílies. 

També hi va haver una estesa de vehicles i de maquinària agrícola, que són el pal de paller del certamen, al llarg de tot el passeig Diagonal. Tot amanit amb activitats culturals que van atreure molt públic al parc de can Cruselles, parades d’artesania, gastronomia i el nou espai sobirania per reflexionar sobre temes com els productes agroalimentaris locals o la petjada que la societat deixa al planeta. Així va ser com la Fira d’Artés, una de les més veteranes de Catalunya, va revifar després que els dos últims anys s’hagués de suspendre a causa de la pandèmia.

Dissabte, Sant Jordi, va fer un dia gris. I la fira ho va notar. Segons paradistes i fonts de l’organització, no hi va haver l’allau de visitants d’altres anys. Els que hi van treure el cap van ser bàsicament d’Artés mateix, aprofitant les estones que els núvols donaven una treva i deixaven veure el sol. Tot i així, hi va haver empreses comercials que van fer més negoci dissabte que no pas diumenge, segons van assegurar a Regió7. Qui hi va anar dissabte ho va fer expressament per tancar algun negoci. Diumenge, en canvi, era per badar.

Canvi radical, diumenge

Aparcar a Artés diumenge es va convertir en una missió complicada, i el passeig Diagonal i els entorns, així com la plaça de l’Església, es van omplir de gent. A l’inici del passeig Diagonal una impressionant màquina recol·lectora i embaladora gegant rebia els visitants que entraven al recinte firal per aquest cantó. Era el començament de la mostra de maquinària agrícola. Tractors de totes les mides, desbrossadores, eines per tallar herbes o per segar, ocupaven el carrer a banda i banda. 

Les empreses del sector van tornar a Artés després de dos anys, però ho van fer alertant que cada cop els costa més moure la maquinària que exposen, i que no en treuen rendiment. Internet ho ha canviat tot. Ho fan per imatge, van assegurar. És el cas de Marcel·lí Puigpiqué, de Montmajor. «Jo he vingut a fer poble i a ajudar el sector. Però internet està matant les fires. Actualment la gent preselecciona el producte que vol per internet, i llavors tria. A nosaltres ens busquen per xarxes». Segons Puigpiqué, les fires s’han convertit en un espai on passejar. «Nosaltres venim cada any, però el sector ha vist que sense anar a les fires», com ha passat els dos darrers anys a causa de la covid, «es ven igual».

Desenes de cotxes

Al mateix passeig Diagonal s’hi van exposar durant el cap de setmana desenes de cotxes de totes les marques. En aquest cas, el sentir dels concessionaris era semblant a l’exposat pels empresaris de maquinària agrícola, tot i que amb la diferència que es dirigeixen a un públic molt més ampli i que una fira com la d’Artés permet donar una ullada a tots els tipus de vehicles que hi ha en un moment determinat al mercat. Tot i així, internet es torna a colar entremig. Els clients, quan van a un concessionari, ho fan amb els deures fets, van explicar comercials del sector. Ja saben què volen perquè s’han informat prèviament.

«No és una fira per vendre, sinó per dir qui som, on som i que hi som», va assegurar Jordi Serra, de Nou Motor. Va destacar el bon ambient d’ahir diumenge. «És la primera fira sense mascaretes i restriccions, i la gent tenia ganes de sortir». Álvaro Sánchez, de Volvo Manresa, també va destacar el bon ambient. «Més que vendre, això és com un aparador per dir que som vius».

Ofertes i cotxes venuts

En algun cotxe s’hi podia veure el rètol de venut, i en d’altres, ofertes de fira. Entre els vehicles que van cridar més l’atenció hi havia els camperitzats, els que estan preparats per poder-hi dormir i fer-hi vida.

Camper Tecnologies és una empresa de Manresa que s’ha especialitzat a modificar furgonetes normals i corrents per poder-hi instal·lar un sostre on dormir. És el que en diuen Urban Camper, explicava ahir Francesc Valdeolivas, cap de vendes. «De dilluns a divendres pots fer servir el cotxe com si fos un utilitari normal, i el cap de setmana per poder sortir». El preu és més econòmic que no pas la furgoneta camper que surt de sèrie de fàbrica.  «El llit és al sostre. S’hi instal·len més bateries perquè s’hi pugui connectar la calefacció i fins i tot poder portar una petita nevera». Amb la pandèmia, la venda d’aquest tipus de vehicles ha augmentat, segons Valdeolivas.

L’organització, satisfeta

Fonts de l’organització de la Fira d’Artés van fer una valoració positiva del certamen tot i la inestabilitat de dissabte. «Ja es preveia que no hi hauria tanta gent com diumenge pel fet de coincidir amb Sant Jordi». Van destacar que l’afluència de gent de la pròpia població i de fora confirma Artés com a referent en automoció i maquinària agrícola.