Els Companys, quan l'ensenyament trenca patrons

L'escola-residència d'Ampans a Sant Fruitós acull 36 alumnes, casos molt severs de TEA i trastorns de conducta, que tenen una atenció especial

Una classe del Centre Els Companys

Una classe del Centre Els Companys / Oscar Bayona

Lluc Grandia

Ara farà dos anys, l'escola Jeroni de Moragas, d'Ampans, va obrir una escola-residència a Sant Fruitós de Bages, Els Companys. És una llar per a un grup de joves i, alhora, un espai educatiu. Una escola? Un centre educatiu, diferent, amb una atenció pràcticament personalitzada a joves amb trastorns severs de conducta i dificultat en l'aprenentatge. Alumnes amb un TEA (trastorns de l'espectre autista). Ahir, els seus 36 alumnes van tornar a classe després de l'aturada d'estiu, repartits en classes de sis alumnes i dos docents per aula. «Si garantim aquesta atenció més individualitzada, amb aquestes ràtios més baixetes, realment millorem molt la conducta i reduïm al 90% les possibilitats d'aparició de problemes que es poden generar. Realment hi ha alumnes que no podien aprendre res, perquè estaven tan interferits per la conducta, i amb el treball educatiu que es fa estan fent aprenentatges. I és una molt bona notícia», explica Alba Cortina, directora del centre.

Cortina explica que, «La tornada sempre és complexa, perquè és evident que són alumnes amb un nivell de complexitat molt elevada, i les vacances fan que també es perdi en part els hàbits i les rutines que havíem aconseguit». «Per tant, sempre necessitem dues o tres setmanes de posar-nos una miqueta en marxa i que els alumnes tornin a agafar rutines. Bàsicament, el que fem és un pla de benvinguda, fem activitats més comunitàries, activitats per reprendre aquesta vinculació amb els mestres, sobretot amb els tutors quan hi ha canvi, perquè evidentment també fem canvis de tutors com en qualsevol escola i perquè també convé que no sempre, durant el temps, tinguin el mateix tutor, perquè és important que aprenguin a socialitzar-se i establir grans de col·laboració amb altres persones que no estiguin sempre a les mateixes», explica. Així i tot, «hi ha grups que, d'una manera ràpida, agafen bones dinàmiques i ja comencem amb les activitats habituals al seu calendari».

Molts dels alumnes, explica Cortina, «porten un temps junts, i és aquest retrobament i aquesta il·lusió que tenen els que els hi fa de trobar els seus amics, perquè al final la nostra escola és l'únic espai de socialització per aquests nois i noies, i per tant és un espai de benestar i de relacions positives». A més, durant els anys han observat que els alumnes nous, «que procedeixen d'escoles ordinàries, a vegades venen mancats a aquest entorn més social, aquí estan entre iguals i recuperen aquesta socialització. A vegades les seves famílies diuen que sembla un altre noi, perquè aquesta relació entre iguals també els afavoreix». «Aquí no hi ha aquesta por que no m'acceptin. La societat encara és una miqueta excloent, i les escoles, tot i que també s'ha de dir que les escoles ordinàries, a dia d'avui, estan fent molts esforços perquè alumnes amb dificultats i amb diversitat de necessitats es puguin adaptar a l'escola, però bé, encara hi ha casos que això resulta difícil». 

Companys és un centre del conjunt educatiu Jeroni de Moragas. Aquest dimecres l'activitat d'ensenyament ha engegat per a tots els alumnes d’estudis obligatoris, mentre que els Itineraris Formatius Específics (IFE) i el Programa de Formació i Inserció (PFI), que són serveis postobligatoris, comencen el 12, com el batxillerat o els cicles formatius. Cortina explica que, «nosaltres ens adaptem al calendari del Departament», com una escola ordinària més. Enguany, Jeroni de Moragas tindrà 270 alumnes d’escolarització obligatòria (dels quals 24 faran part de les assignatures en escoles ordinàries) i 60 de postobligatoris, 21 més que l’any passat.

L’equip de professionals de l’escola Jeroni de Moragas ja va començar a preparar el curs ara fa més de dues setmanes. Enguany, superada de ple l’etapa de la Covid, que va posar les coses molt difícils, la directora detalla que «els darrers anys hem detectat necessitats emergents, tant aquí com a l'escola ordinària, i és que cada vegada hi ha més famílies i alumnes que tenen discapacitat i tenen algunes dificultats de salut mental, cada vegada alumnes que tenen dificultats de conducta bastant greus, i cada vegada hi ha més alumnes amb autisme, que tenen és una necessitat molt emergent. Mantenim aquesta mateixa línia, que és autènticament un repte, perquè bàsicament estem entomant alumnes que tenen trastorn de l'espectre autista i alguna malaltia mental, amb problemes de conducta importants, amb dificultats d'alimentació i amb dificultats de socialització».

Subscriu-te per seguir llegint