El futur pas soterrat de Renfe a Sant Vicenç va tard perquè el ministeri no l’ha licitat

El projecte es va presentar el febrer amb el compromís d’adjudicar-lo els mesos següents i encara està pendent

Presentació del projecte de pas soterrat per part de representants del Ministeri, el febrer passat

Presentació del projecte de pas soterrat per part de representants del Ministeri, el febrer passat / ARXIU/OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

El Ministeri de Transports encara té per licitar el projecte per construir el pas soterrat que ha de permetre salvar les instal·lacions de la línia de Renfe a Sant Vicenç de Castellet i crear una nova connexió urbana interna. Tot i que el projecte es va presentar el febrer passat, i que es va anunciar que s’adjudicaria en els mesos posteriors, a hores d’ara no s’ha avançat en l’adjudicació. De fet, el mes de maig la bagenca Mirella Cortès, en aquell moment senadora per ERC, ja va fer una intervenció en aquesta cambra en què va reclamar que es desencallés la firma d’un conveni que havia de formalitzar el ministeri entre Adif i l'Ajuntament santvicentí, fet que al que es va referir per posar de manifest la lentitud amb què s’està avançant per fer possible aquest projecte, emmarcat en la crítica pels problemes que es registren reiteradament a la xarxa de Rodalies.

La previsió era licitar les obres aquest mateix any i adequar l’espai per als treballs per poder tenir acabada la infraestructura a mitjans del 2025, però a hores d’ara sembla molt complicat que enguany ja hi hagi empresa constructora.

La construcció del pas forma part d’un projecte de rehabilitació integral de l’estació de Renfe de Sant Vicenç, i permetrà comunicar a peu les dues bandes del poble separades per la línia del tren. En la presentació que se’n va fer el 3 de febrer, que va tenir lloc al consistori santvicentí per part del secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, i del subdirector de Passos a Nivell i Instal·lacions de Protecció i Seguretat de la Direcció General de Conservació i Manteniment d’ADIF, Roberto Muela, es va concretar que els treballs tindrien una durada de 20 mesos, amb una inversió global de 7,5 milions d’euros.

La línia de Renfe passa pel bellmig del nucli urbà de Sant Vicenç de Castellet

La línia de Renfe passa pel bellmig del nucli urbà de Sant Vicenç de Castellet / ARXIU/OSCAR BAYONA

El projecte preveu la rehabilitació integral de l’edifici i de les andanes i la construcció del que es coneix com un pas ciutat (perquè no és només intern a les vies) que ha de reforçar la seguretat de les persones usuàries i millora la mobilitat i els recorreguts a peu al municipi.

El futur pas, que enllaçarà el passeig Pau Casals i el carrer Mura, s’obrirà en un punt molt cèntric que permetrà anar d'una banda a l'altra sense necessitat de creuar per sobre les vies com passa ara amb els riscos que això comporta per als vianants. La nova infrastructura tindrà unes escales i un ascensor a l’accés nord, mentre que pel sud les persones usuàries hi accediran a través d’unes escales i una llarga rampa. En paral·lel, l’accés a l’estació quedarà centralitzat a través del vestíbul principal de l’edifici amb les mesures d’accessibilitat i de control pertinents.

Les obres també suposaran una millora del paviment de les andanes, que quedaran a nivell dels trens, i es renovarà tota la il·luminació, que serà de tecnologia LED. El projecte també contempla habilitar una zona de pàrquing dissuasiu.

Un intercanviador ferroviari

A banda de facilitar la mobilitat interna al municipi, el nou pas subterrani permetrà també apropar les dues estacions ferroviàries del municipi, la de Renfe i la de Ferrocarrils, entre les quals hi ha una distància de tot just uns 200 metres, però que en realitat estan més allunyades per la complicada accessibilitat que tenen actualment. Això permetrà convertir el municipi en un futur intercanviador ferroviari de la comarca, ja que facilitarà la connexió entre la línia de Renfe, que enllaça el Bages amb Barcelona pel Vallès, i la de Ferrocarrils, que ho fa pel Baix Llobregat.

Alhora, la Generalitat de Catalunya també té en projecte (el març passat en va encarregar la redacció) la construcció d'un pas inferior per salvar igualment la seva línia, i el tancament tarifari de l’estació.

Subscriu-te per seguir llegint