El preu màxim del peatge de Sant Vicenç s’aproparà als 9 euros i mig per als cotxes

El secretari de Mobilitat i Infraestructures ha anunciat per al 2024 un increment del 3,3%, el que suposarà una puja de gairebé el 10% en un any

Vehicles passant pel peatge troncal de Sant Vicenç/Castellbell de l'autopista

Vehicles passant pel peatge troncal de Sant Vicenç/Castellbell de l'autopista / ARXIU/MIREIA ARSO

David Bricollé

David Bricollé

El peatge de l’autopista Terrassa-Manresa (C-16) al pas per la barrera de Sant Vicenç de Castellet/Castellbell se situarà el 2024 camí dels 10 euros per als turismes si s’agafa com a referència la que és la tarifa màxima dins del complicat quadre de preus d’aquesta via. En aquest cas, la que correspon a l’anomenat peatge troncal (el central), en caps de setmana i festius (quan no s’hi aplica cap dels descomptes de caràcter general). Tot i que la Generalitat no fa públics fins als darrers dies de l’any les noves tarifes per al vinent, aquest és un càlcul realitzat a partir del fet que el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, va avançar en acte públic que l’actualització que s’aplicarà als peatges de Catalunya a partir del pròxim 2 de gener serà del 3,3%. I cal tenir en compte que, actualment, pràcticament la meitat de barreres que queden a Catalunya són en territori de l’àrea d’influència de Regió7. A banda de l’esmentada hi ha la del Túnel del Cadí, i dues més que també formen part d’aquesta mateixa C-16, la de Rubí-les Fonts i la dels Túnels de Vallvidrera. Fora d’aquest ramal, a Catalunya ja només queda la de la C-32 (Castelldefels-Sitges-el Vendrell).

Si fem els càlculs a partir d’aquest 3,3% anunciat, el preu general (sense cap descompte) a l’autopista Terrassa-Manresa per als vehicles de classe 2 (turismes) que facin el trajecte complet s’encarirà uns 30 cèntims, passant dels 9 euros exactes actuals a uns 9,30. De dilluns a divendres no festius, els que facin aquest mateix trajecte complet pagaran gairebé 5,50 euros (ara són 5,25) en les anomenades hores vall (quan s’aplica una part de les bonificacions) i d’uns 2,70 a les hores punta (més bonificades).

Si, en canvi, el que fa l’usuari és accedir a l’autopista en aquest peatge de Sant Vicenç/Castellbell en direcció Terrassa, o a l’inrevés (sortir-ne venint de Terrassa), la tarifa màxima (caps de setmana i festius) per als turismes se situarà en uns 4,66 euros (ara es paga 4,52). I entre setmana no festiu el preu passarà dels 2,64 actuals a uns 2,72 euros.

De fet, si s’acaba aplicant aquest 3,3% anunciat pel secretari de Mobilitat i Infraestructures, serà l’augment més baix dels aplicats en els tres últims exercicis. Però en conjunt, suposarà que, en relació amb els preus que hi havia el 2022 l’augment se situarà al voltant del 10% de mitjana, i en relació amb els del 2021 serà pràcticament el 15%. Les tarifes que s’estan pagant enguany són el resultat d’haver aplicat el 2 de gener passat un increment del 7,2%. I ja es venia d’una puja del 5,4% l’any anterior.

Per contra, cal recordar que l'ús d'aquesta autopista com a ronda de Manresa (des del peatge de Sant Vicenç cap al nord o a l'inrevés) és gratuït per als vehicles de classe 2, de dilluns a divendres no festius i sempre que es disposi de teletac (obligatori per accedir a tots els descomptes) o que -només en aquest cas concret- s'hagi fet registre de matrícula a través de la web de la concessionària, Autema.

Pel que fa al peatge del Túnel del Cadí, al que el gener passat se li va aplicar un increment del 6,6%, si amb l’entrada al nou any se li aplica aquest 3,3% anunciat passarà a costar per als turismes pràcticament 14 euros per cada pas per barrera (en aquests moments la tarifa és de 13,48).

Subscriu-te per seguir llegint