El peatge de Sant Vicenç serà el que més s’apujarà amb el canvi d’any, el 3,5%

El preu màxim per a un turisme, pel peatge central i sense descomptes, s’incrementa de 31 cèntims i se situa en 9,31 euros

El peatge del Túnel del Cadí augmenta el 3,3% i s’apropa als 14 euros, en concret, 13,92

Barrera troncal del peatge de Sant Vicenç/Castellbell

Barrera troncal del peatge de Sant Vicenç/Castellbell / ARXIU/OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

El peatge de l’autopista Terrassa-Manresa serà, dels pocs que encara queden a Catalunya, el que més s’apujarà a partir de dilluns, 1 de gener. Concretament, el 3,5%, igual que el de Sant Cugat, mentre que els del Túnel del Cadí i Túnels de Vallvidrera, que són també a la C-16, i els de la C-32 (Castelldefels-Sitges-el Vendrell) ho faran el 3,33%. La Generalitat ha fet públics aquest dimecres les noves tarifes que s’aplicaran amb l’actualització que se’n fa amb el canvi d’any. Tal com havia avançat Regió7, en el cas del peatge de Sant Vicenç/Castellbell, si s’agafa com a referència la que és la tarifa màxima dins del complicat quadre de preus d’aquesta via, en aquest cas la que correspon a l’anomenat peatge troncal (el central), en caps de setmana i festius (quan no s’hi aplica cap dels descomptes de caràcter general) el preu passarà per a un turisme dels 9 euros actuals a 9,31 euros.

Segons ha concretat el departament de Territori de la Generalitat, el marc normatiu i contractual d’aplicació a les concessions de peatge preveu una fórmula de càlcul automàtica de revisió de tarifes, que té en compte fonamentalment la variació anual de l’IPC d’octubre de l’any anterior. En aquest cas, per a les tarifes de 2024 es pren de referència IPC octubre 2023, que ha estat del 3,5%, que és el que estarà vigent al peatge del Bages.

No obstant això, el mateix departament concreta que aquesta fórmula «també té en compte un coeficient corrector que modula la variació del trànsit entre el real i el previst tres anys enrere». I que, en conseqüència, les tarifes «s’incrementen un 95% de l’IPC a la C-32 sud, al túnel de Vallvidrera i al túnel del Cadí i un 100% a la C-16». Així, el peatge del Túnel del Cadí augmenta el 3,3% i s’apropa als 14 euros, en concret, 13,92 euros.

L’any passat l’increment va ser del 7,3%, i el de fa dos anys del 5,4%. Segons dades del Departament de Territori, en els últims 20 anys, «inclosos els tres últims, de forta inflació», els preus del peatge han augmentat de mitjana un 2% anual.

En el cas de l’autopista Sant Cugat-Terrassa-Manresa, arran de les diferents modalitats de descomptes generals que s’han anat introduint al llarg dels anys hi ha més d’una trentena de tarifes diferents (que queden perfectament detallades en el quadre adjunt) que depenen, no només del tipus de vehicle que s’utilitza i de la barrera per on es passa, sinó també del dia de la setmana, de la franja horària o de la direcció cap a on se circula.

Les tarifes dels peatges per al 2024

Les tarifes dels peatges per al 2024 / EQUIP D'INFOGRAFIA

Com a referència per veure la variació a l’alça en la nova actualització de preus agafarem la que es pot considerar la tarifa general, que és la que hi ha establerta al peatge central (anomenat troncal) de Sant Vicenç/Castellbell per a un vehicle de categoria 2, que és la que inclou els cotxes. En aquest cas, el preu que ha pagat aquest any un conductor que no pogués accedir a cap descompte per passar per aquesta barrera central ha estat de 9 euros justos, i que el 2022 era de 8,39 euros. Una tarifa que a partir de dilluns passa a ser 31 cèntims més cara per situar-se en 9,31 euros, gairebé 1 euro més que fa un any. És a dir, aquest és el preu que pagaran tots els usuaris que viatgin en un turisme que utilitzin aquesta barrera troncal els dissabtes, diumenges i festius. Però també la resta de dies tots aquells que no disposin de Teletac (o d’un dispositiu homologat de pagament en moviment), ja que cal recordar que aquest és un requisit imprescindible per poder accedir a la major part dels descomptes que s’hi apliquen.

Els que sí que en tinguin i passin per aquesta barrera troncal, de dilluns a divendres (no festius) pagaran 5,54 euros en les franges d’hores vall (fins avui eren 5,25) i 2,77 en les franges d’hores punta, que és quan s’apliquen més bonificacions.

Igualment, cal recordar que si el que s’utilitza per accedir a aquesta autopista és la barrera lateral del peatge de Sant Vicenç/Castellbell i se circula cap al nord o a l’inrevés (el que s’identifica com a ronda de Manresa), l’ús d’aquesta via és gratuït de dilluns a divendres no festiu, a qualsevol hora, i que en aquest cas a partir de dilluns hi ha la novetat que no és indispensable el teletac, sempre que s’hagi formalitzat prèviament el registre de matrícula.

Els caps de setmana i dies festius (per tant, sense descomptes), el pas per aquesta barrera lateral tindrà ara un preu de 4,68 euros (fins avui era de 4,52 euros).

Resumint, i per tenir una referència més: el preu per a un turisme al peatge central (troncal) de Sant Vicenç pot oscil·lar, entre setmana en dies laborables, des d’un mínim d’1,86 euros (si s’accedeix a tots els descomptes generals) fins a un màxim de 5,54 euros. I el cap de setmana i festius és inamovible la tarifa de 9,31 euros, ja que no hi ha cap bonificació.

Tal com va avançar Regió7, la Generalitat de Catalunya ha previst de cara a l’any vinent una millora al sistema de descomptes que aplica al peatge de l’autopista Terrassa-Manresa. En concret,

una ampliació de la franja horària matinal en què (de dilluns a divendres laborable) s’aplica un descompte als qui passen pel peatge de Sant Vicenç de Castellet en sentit sud (se’n van cap a Terrassa) o a l’inrevés. En concret, per a aquests trajectes les bonificacions s’apliquen actualment dins del que es considera hores punta: al matí, des de les 7 fins a 2/4 d’11, i a la tarda-vespre de 5 a 9. El que ara s’ha acordat és ampliar en mitja hora més la franja matinal bonificada, de manera que serà efectiva des de 2/4 de 7. Aquesta mesura serà efectiva a partir del 2 de gener, primer dia laborable de l'any.

En total, el Govern, segons ha concretat, assumeix al voltant de 50 milions d’euros anuals en concepte de bonificacions, descomptes, actuacions accessòries i reduccions que s’apliquen als peatges de les autopistes de la Generalitat o mesures d’altres tipus.