El maltractament a gent gran atesa pel Consell és sobretot econòmic i psicològic

El Servei Especialitzat d’Atenció a la Vellesa del Bages ha fet el 2023 més de 200 intervencions i ha atès 31 persones

Al llarg de l'any passat, el servei va atendre un total de 31 persones

Al llarg de l'any passat, el servei va atendre un total de 31 persones / ARXIU

Redacció

El Servei d’Atenció a la Vellesa del Bages (SEAV) va atendre un total de 31 persones durant l’any passat i va fer més de 200 intervencions que inclouen visites a domicili, trucades telefòniques, accions de coordinació, visites institucionals i reunions. Les dades corresponents a 2023 indiquen que el maltractament a les persones grans afecta molt majoritàriament a dones, amb un 74% de les situacions ateses, respecte al 26% de fa dos anys, i que la tipologia de maltractament més freqüent és l’econòmic i el psicològic, amb el 29% i el 28% dels casos, respectivament.

La consellera de Serveis Socials d’Atenció Especialitzada, Lluïsa Tulleuda Lari, destaca «la importància d’un equip especialitzat que ens permet oferir una atenció multidisciplinària, ajuda a millorar la prevenció, detecció i intervenció en situacions de sospita i/o maltractament, sensibilitza i informa i augmenta l’autonomia de les persones grans». Tulleuda avança que aquest 2024 el servei «continuarà reforçant-se amb més formació per als professionals de la comarca i noves xerrades de sensibilització adreçades al conjunt de les persones grans i la ciutadania perquè identifiquin amb més facilitat possibles situacions de risc i maltractament».

Durant l’any 2023, el SEAV, integrat dins de l’àrea d’Atenció Social i Especialitzada del Consell Comarcal del Bages, es va reforçar després de dos anys funcionant com a prova pilot amb la incorporació d’una treballadora social i l’augment d’hores de la resta de l’equip format per una professional de psicologia especialitzada i un d’advocacia, que ha permès incrementar les avaluacions in situ i la capacitat d’intervenció directa en l’atenció a les persones grans que se sospita que són víctimes de situacions de maltractament.

El servei està inspirat amb l’experiència de l’Equip d’Atenció a la Vellesa del Consell Comarcal de l’Anoia i gestionat per l’associació EIMA, a qui se li va adjudicar la prestació del concurs a través d’un concurs públic des de la seva posada en marxa.

Aquest reforç va ser possible a través dels convenis signats pel Consell Comarcal del Bages amb l’Ajuntament de Manresa i amb la resta d’ajuntaments que conformen l’Àrea Bàsica de Serveis Socials del Bages. El servei també compta amb el suport econòmic del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU, i amb el finançament de la Diputació de Barcelona per a la seva posada en marxa.

El Consell Comarcal del Bages va informar el setembre del 2020 que posava en marxa el nou Servei Especialitzat d’Atenció a la Vellesa a través d’una prova pilot per ajudar a garantir la protecció del col·lectiu de persones grans i prevenir situacions de maltractament. L’equip especialitzat, dintre del Servei d’Inclusió Social, Acollida i Envelliment del Consell Comarcal del Bages, disposava en aquell moment d’una psicòloga especialitzada en gerontologia i d’un advocat.

A través d’aquesta prova pilot, inèdita a la comarca del Bages, es va treballar per prevenir situacions de maltractament a les persones grans, oferir atenció interdisciplinària (a persones grans, professionals i institucions) i reduir els danys derivats d’aquestes situacions. L’equip atendrà situacions de maltractament, o sospita, físic, psicològic, sexual, econòmic, abandonament, negligència o autonegligència i vulneració de drets.

Una altra tasca és oferir formació als professionals que atenen les persones grans, sigui de l’àmbit de la salut o social i cossos de seguretat, i donar continuïtat a les campanyes de sensibilització per promoure el bon tracte a les persones grans.