La presentació de la nova Plataforma pel desdoblament de la C-55 aplega una quarantena d’entitats

Agents econòmics i socials del territori són cridats a reivindicar «amb una sola veu» l’esperada autovia entre Manresa i Castellbell, enfront del tercer carril per trams que ara defensa la Generalitat

Assistents a la reunió manifestant el seu suport inicial a la plataforma

Assistents a la reunió manifestant el seu suport inicial a la plataforma / CatPress

Jordi Escudé

La nova Plataforma pel desdoblament de la C-55, que s’ha impulsat des del Bages i que vol aglutinar sota un gran paraigua el teixit social i empresarial del territori (vegeu Regió7 de dimarts), ha encetat aquest dijous una nova etapa de reivindicacions per demanar l’autovia entre Manresa i Castellbell. La presentació pública d’aquest nou moviment, que s’ha fet a Sallent, ha aplegat una quarantena d’entitats i empreses tant del Bages com del Berguedà i el Solsonès (vegeu el llistat al final), a qui es convida a defensar «amb una sola veu» el desdoblament i a pressionar el Govern que surti de les eleccions del 12-M perquè abandoni la proposta que ara té sobre la taula del tercer carril per trams, l’anomenat 2+1.

En l’acte, la plataforma ha posat de manifest «el fracàs total» que diu que hi ha hagut fins ara a nivell polític en la reivindicació històrica del desdoblament, que va arrencar fa 25 anys, i per això ara es reclama un nou impuls liderat des de la societat civil, per bé que «volem treballar colze a colze» amb els partits, segons el president de PIMEC Catalunya Central, Esteve Pintó. «Avui fem el primer pas, que s’acabarà amb la inauguració de la C-55 desdoblada».

La plataforma admet que en aquest temps hi ha hagut millores en la seguretat de la carretera però no s’ha aconseguit l’autovia que sempre s’ha demanat, i per això «ara és moment de passar a l’acció», tal com apuntava la presidenta de la Cambra de Comerç de Manresa, Sílvia Gratacòs. La plataforma fa una crida al màxim d’adhesions possibles, tant als assistents a l’acte d’avui com a altres entitats i empreses interessades, a qui dona uns dies de marge perquè es comencin a inscriure. També ha obert l’adreça de correu desdoblamentc55@gmail.com perquè hi facin propostes i suggeriments. A partir d’aquí, es vol anar al gra, amb la idea que tots els partits es posicionin públicament al respecte abans del 12-M, i un cop passades les eleccions, la plataforma es reunirà amb el nou Govern per fer pressió.

El 2+1 no és la solució

L’acte d’aquest dijous ha volgut deixar palès que la darrera proposta del departament de Territori d’aplicar com a solució el 2+1 en aquest tram de la C-55 no és òptim. Quirino Vila-Masana, de l’Associació Xarxa7, apunta que «el 2+1 és tan sols un 1+1 amb un avançament», de manera que «continuaria sent una carretera incòmoda i insegura, perquè convé que la circulació sigui uniforme».

En la seva intervenció, Vila-Masana ha assegurat que el volum de trànsit al sud de la C-55 és «excessiu» per a una carretera d’un sol carril per banda. «Un 1+1 [com té ara la carretera] té capacitat per a uns 17.000 vehicles d’Intensitat Mitjana Diària (IMD), i si se supera vol dir que no hi caben». Segons les dades que ha aportat, la IMD a l’altura de Castellgalí és de 35.000, i a Olesa de 30.000.

Per la seva banda, la presidenta de la Plataforma No Més Morts a la C-55, Fina Casals, ha parlat de «les mínimes millores» que s’han fet fins ara a la C-55 en matèria de seguretat, amb mitgeres «que han evitat xocs frontals, però han restat fluïdesa i no eviten retencions o accidents menys greus, a l’hora que la converteixen en una carretera tancada als vehicles d’emergència». Finalment, el president de la Taula de Territori, Sostenibilitat i Infraestructures de la Cambra, Josep Claret, ha criticat «que ens vulguin fer creure que la solució és passar per la C-16». Sosté que «ja fa vuit anys que podem fer-ho gratis amb bonificacions i no hem aconseguit traspassar el trànsit de la C-55 a la C-16». I és que, segons diu, la C-55 és bàsicament una carretera intracomarcal, i en tot cas, «una autopista gratis no elimina la necessitat de reivindicar el desdoblament de la C-55".

Les entitats assistents a l'acte d'aquest dimecres

Com a institucions impulsores de la nova plataforma hi ha:

Cambra de Comerç de Manresa

PIMEC Catalunya Central

Taula de Territori, Sostenibilitat i Infraestructures

Plataforma no més morts C-55

Xarxa 7.

Tanmateix, la crida ha aplegat cap a una quarantena d'entitats empresarials, professionals i ciutadanes del Bages i territoris veïns, que pròximament hauran de decidir si s'adhereixen definitivament o no a la plataforma. Es tracta de:

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (Demarcació de les Comarques Centre)

Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de la Catalunya Central

Col·legi d’Arquitectura Tècnica de Catalunya (Delegació Bages-Berguedà)

Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya

Col·legi d’Advocats de Manresa

Col·legi de Metges (Delegació Bages)

Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària

Associació d’Empresaris d’Artés

Gremi de Constructors d’Obres de Manresa i comarques

Gremi d’Instal·ladors del Bages-Berguedà

Patronal Metal·lúrgica de la Catalunya Central

Eurecat

Ampans

Montepio de Conductors

Cambra de la Propietat Urbana de Manresa

Unió de Pagesos (Bages)

Unió de Botiguers i Comerciants de Manresa

Associació de Comerciants de Sant Fruitós de Bages

Associació d’Empresaris de Bufalvent

Associació d’Empresaris dels Dolors

Associació d’Empresaris del Pont Nou

Associació d’Empresaris dels Trullols

APAES-Associació de Parcs Empresarials de Sant Fruitós de Bages

Associació d’Empresaris de Súria

Associació d’Empreses de Sallent, Cabrianes i Cornet

Federació d’Associacions de Veïns de Manresa

Federació de Veïns del Bages

Fòrum Catalunya Central

Rotary Manresa

Delegació de Cardona de la Cambra de Comerç de Barcelona

Delegació del Solsonès de la Cambra de Comerç de Lleida

Bages Impuls

CCOO Catalunya Central

Gremi d’Hoteleria i Turisme del Bages

Delegació del Berguedà de la Cambra de Comerç de Barcelona

PIMEC Lleida

ACEB Berga

Rotary Berga