Veïns de la Rasa dels Molins de Berga al·leguen contra la retallada de metres del parc central

El govern treballa en una modificació urbanística imprescindible per construir l’estació de busos

Zona del parc central de la Rasa dels Molins que es veuria afectada amb la modificació del POUM

Zona del parc central de la Rasa dels Molins que es veuria afectada amb la modificació del POUM / Jordi Puntas

Veïns de la Rasa dels Molins de Berga han presentat al·legacions contra la proposta de modificació del pla d’ordenació urbana municipal (POUM) que contempla la reducció d’uns metres del parc central i que és imprescindible per construir l’estació d’autobusos a la part sud.

L’escrit, tal com ha pogut constatar Regió7, exposa el desacord amb la mesura detallant diferents punts que conclouen que no volen l’estació de busos a la part sud de la Rasa dels Molins i que «si no es fa l’estació, ja no cal la modificació urbanística». Descriuen inconvenients «jurídics, tècnics i materials que la fan inviable». Un dels arguments qualifica «d’inconstitucional» la construcció de l’estació de busos a banda i banda del carrer Pere III, perquè «la Constitució prohibeix l’elecció arbitrària i obliga a plantejar com a mínim una alternativa, i amb l’estació no s’han fet estudis alternatius d’altres llocs de Berga, tot i haver-hi indrets més idonis i compatibles amb l’interès general», ha argumentat Jordi Puntas, com a portaveu dels veïns.

Les al·legacions s’han presentat aprofitant el període de consulta pública prèvia que l’equip de govern (CUP i ERC) va obrir abans de redactar la modificació que ha de regularitzar els desajustos detectats entre la realitat física actual i les qualificacions urbanístiques del POUM a l’espai central de la Rasa dels Molins. I, alhora, facilitar i concretar la implantació de la nova estació d’autobusos.

El període de consulta pública és un mecanisme de participació i s’ha tancat amb quatre escrits d’aportacions que ara es valoraran, segons ha explicat el regidor d’Urbanisme, Aleix Serra. També ha volgut deixar clar que «s’hauran de retallar pocs metres de parc central». No es poden concretar fins que es redacti la modificació, que és el proper pas, però Aleix Serra entén que no serà gaire més de 150 metres. Afecta el tram que ressegueix el carrer Pere III de la part central de la Rasa. Segons el regidor, «posar en dubte la viabilitat de la plaça i la funció del parc per la modificació que s’ha de fer és desproporcionat».

Al plec d’al·legacions dels veïns, la desaparició d’una part de zona verda del parc urbà públic és una de les preocupacions: «L’ús actual de la zona verda com a espai d’esbarjo ja urbanitzat com a parc, després de les corresponents obres i instal·lació del mobiliari urbà, es troba plenament consolidat i conforma una unitat integral que resultaria estroncada en la part que es veuria ocupada pel nou tram desplaçat del carrer Pere III i per la pròpia estació d’autobusos, i això sense passar per alt que la resta de la plaça que es mantindria, amb una superfície molt més reduïda, quedaria desmillorada i amb pèrdua de potència i funcionalitat».

Un altre aspecte que s’apunta com a problemàtic és la mobilitat, ja que «la construcció de l’estació suposaria sacrificar l’ordenació actual de la plaça i el sistema viari. Una estació central d’autobusos té una sèrie d’incidències i repercussions negatives per l’entorn més immediat, pel moviment constant de vehicles de considerables dimensions, amb emissió de gasos, olors, sorolls, vibracions, i en definitiva molèsties i contaminació de tota mena».