Comencen les obres de desdoblament de la carretera B-224 de Martorell a Sant Esteve Sesrovires

La Generalitat fa una inversió de 26,5 milions d'euros per fer dos quilòmetres de nova carretera, que han de canviar la mobilitat de la zona

La consellera Ester Capella amb l'alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, en la visita de les obres

La consellera Ester Capella amb l'alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, en la visita de les obres / GENCAT

Redacció

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha visitat l’inici de les obres de desdoblament de la B-224, entre Martorell i Sant Esteve Sesrovires, que contribuirà a millorar la capacitat i la funcionalitat d’un dels principals eixos de comunicació entre el Baix Llobregat i l’Anoia. Aquesta actuació, que suposarà una inversió de 26,5 milions d'euros, podrà treure uns 30.000 vehicles diaris que ara travessen la urbanització del Pou del Merli de Martorell i facilitarà la relació d’aquest sector amb el nucli urbà.

“Des del Govern treballem sobre la xarxa viària amb l’objectiu de millorar-ne la funcionalitat i la seguretat i garantir-ne el manteniment”, ha exposat la consellera Capella, “alhora que recosim les ciutats i pobles del nostre país”. Ha afegit que “volem millorar la mobilitat en termes d’accessibilitat i com a garantia de drets, dotant-nos d’unes infraestructures més resilients i que al mateix temps generin menys impactes”; així, “millorem el benestar de la ciutadania i garantim també l’activitat econòmica”, ha assenyalat.

Els treballs que ara comencen corresponen al desdoblament de la B-224 en un tram de dos quilòmetres de longitud, entre la nova rotonda del polígon Anoia, a Sant Esteve Sesrovires, i l’enllaç amb l’A-2 i l’AP-7, amb una connexió a la trama urbana de Martorell a través del carrer del Puig del Ravell. L’obra, que la consellera ha visitat juntament amb els alcaldes de Martorell i Sant Esteve Sesrovires, Xavier Fonollosa i Comas i Enric Carbonell i Jorba, s’emmarca en un conjunt d’actuacions que el Govern està desenvolupant per afavorir les condicions per a la circulació a la B-224, en funció de les característiques i funcionalitat de cada tram.

Traçat del desdoblament

En un primer tram de 500 metres, el desdoblament es fa sobre la calçada actual de la B-224 i, a continuació, se separa, amb els carrils en sentit nord. D’aquesta manera, es crearà una nova connexió a Martorell que completarà l’existent, alhora que la B-224 actual passarà a tenir una funcionalitat més local. La via que s’executarà constarà de dues calçades de dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada cadascun, vorals exteriors d’1,5 metres i interior d’1 metre.

Per a facilitar les connexions amb la vialitat de l’entorn, es construirà una rotonda elevada de grans dimensions sobre el vial que connecta l’A-2 i l’AP-7 i una segona rotonda per a connectar amb els carrers del Puig del Ravell i dels Barons de Castellvell, així com diversos ramals d’enllaç.

A més de la construcció de la nova carretera, les obres inclouran altres treballs com el desviament de serveis afectats, les tasques de senyalització, abalisament, drenatge i seguretat, la generació de passos de fauna, i el reforç del ferm d’un tram d’un quilòmetre de la B-224 actual.

En el marc d’aquesta actuació, tenen subscrit un conveni de col·laboració el Departament de Territori, els Ajuntaments de Martorell i Sant Esteve Sesrovires, l’INCASÒL, Infraestructuctures.cat i la Junta de Compensació del sector 3 Xàmenes. L’obra té un termini d’execució de 24 mesos.

Millora de l’eix de la B-224

En paral·lel, el Departament de Territori té en execució des del març passat les obres per a configurar una variant de la B-224 al seu pas per Piera, que la consellera Capella també ha visitat avui. Aquesta obra, que compta amb una inversió de 7 milions, alliberarà aquest àmbit de 6.500 dels 7.300 vehicles que circulen per l’actual travessera cada dia, de manera que el nucli urbà “guanyarà qualitat urbana perquè veurà reduïdes les emissions contaminants i soroll i millorarà la seguretat viària”, ha remarcat la consellera.

Així, el desdoblament del tram de la B-224 que ara comença i la construcció de la nova variant contribuiran a millorar la qualitat de vida i la mobilitat en aquest entorn. Es preveu que les obres de la variant de Piera finalitzin durant el primer trimestre de 2024.

La B-224, que pertany a la xarxa bàsica de carreteres de la Generalitat, connecta Capellades –entorn de l’Eix Diagonal (C-15)– i Martorell –on enllaça amb l’A-2 i l’AP-7, tot unint altres municipis com Vallbona d’Anoia, Piera, Masquefa, Sant Llorenç d’Hortons i Sant Esteve Sesrovires. En funció del tram, registra trànsits entre els 7.000, els 13.000 i els 30.000 vehicles diaris.

El Departament està treballant en els últims anys en la millora integral d’aquesta carretera, amb un conjunt d’intervencions que responen a les característiques de traçat, funcionalitat i trànsit dels cada tram: Vallbona d’Anoia -Masquefa; Masquefa – Sant Esteve Sesrovires i Sant Esteve Sesrovires - Martorell. Aquest programa, que inclou actuacions que ja s’han executat i altres que s’executaran en els pròxims anys, suma una inversió de 90 milions.

Pel que fa a les actuacions previstes en aquest corredor, Territori té en redacció els projectes de desdoblament de la B-224 a Sant Esteve Sesrovires, de la variant de Vallbona d’Anoia, el condicionament de la BV-2241 entre Sant Sadurní d’Anoia i Masquefa; d’una rotonda en l’encreuament entre la B-224 i la B-224z, entre Sant Llorenç d’Hortons i Masquefa. Així mateix, s’impulsarà el projecte del condicionament de la B-224 entre Sant Esteve Sesrovires i Masquefa.