La cooperativa Cadí incrementa un 20% la seva facturació anual

L’augment de l’import obtingut en les vendes, que va ser de 53 milions d'euros l’any 2022, respon a l’encariment dels productes per cobrir els costos de producció

Un dels socis de la cooperativa Cadí elaborant formatges

Un dels socis de la cooperativa Cadí elaborant formatges / EDUARD COMELLAS

Laura Serrat

Laura Serrat

La cooperativa Cadí, que elabora formatges i mantega amb les llets de les granges de la Cerdanya i l'Alt Urgell, va registrar un import rècord en les vendes durant l'any 2022. La facturació anual bruta va ser de 53 milions d'euros, el que representa un augment del 20% respecte a l'any anterior, segons les dades del darrer balanç econòmic. L'increment de l'import obtingut en les vendes respon, en part, a un encariment dels productes a fi de compensar l'increment dels costos de producció davant la crisi energètica i de matèries primeres.

El president de la cooperativa Cadí, Lluís Clotet, explica que el sector industrial també ha hagut de suportar l'increment de les despeses. "A la cooperativa som consumidors intensius de gas i electricitat per a l’elaboració dels nostres productes, i ha estat impossible repercutir íntegrament l’encariment de producció al preu de venda dels diferents productes, per causa de la situació del mercat", destaca el president en una valoració inclosa dins la memòria anual.

En aquest context, durant tots els mesos, els socis de la cooperativa van superar la xifra de negocis assolida l'any anterior. Les vendes de formatge –les de major facturació– van generar 34,7 milions d'euros, amb un increment del 13% respecte de les del 2021; les de mantega van sumar 6,7M€, amb un augment del 13%; les dels ratllats i fosos 4,6M€, amb un 36% de creixement; les de frescos 2,3M€, amb un 6% d’increment; les de lactosa 2M€, un 21% d’augment; i la llet –en cisternes i amb botella– 1M€, superior en un 21% a les del 2021.

El 41% de les vendes es van destinar al mercat català durant el 2022, un 34% a la resta de l’estat espanyol i el 25% restant a l’exportació. Aquesta distribució és similar a la dels anys anteriors, millorant les vendes al mercat Balear, gràcies al bon comportament del sector turístic respecte l’any 2021, i disminuint les destinades a l’exportació.

Pel que fa a la distribució de les vendes per canals es mostra molt equilibrada i presenta percentatges similars a l'any anterior. Les vendes destinades al canal de l'hostaleria suposen el 26%, les d’exportació i les de la indústria el 25% per cada sector, les de supermercats i grans superfícies un 21% i les botigues tradicionals el 3% restant.

La producció de llet disminueix

A Cadí, l’acumulat anual de l’aportació de llet dels socis va ser de 64.176 milers de litres, amb una mitjana del grau de 3,719. En comparació amb l’any 2021 l’aportació ha davallat en 4.158 milers de litres –un 6%– i el grau ha millorat en un 0,058. Aquest descens es produeix per dos factors: una disminució de la producció de la majoria dels socis, per fer front a l’increment de costos –un 3,4%– i la baixa voluntària d’un ramader.

En disposar d’un menor volum de llet recollida, va disminuir l'elaboració dels diferents tipus de productes derivats, a excepció dels ratllats i fosos i de la venda de llet en cisternes. Per exemple, es van elaborar 700 tones de mantega, un 10% menys que el 2021; 479 tones de mató, formatge fresc i quark, un descens del 3%; i 216 tones de llet i nata en format de litre, el que suposa una reducció del 12%.

Subscriu-te per seguir llegint