Túnel de Cadí cobra als residents abonats que paguen amb el telèfon

El sistema contactless nou del peatge no reconeix la targeta associada a la gratuïtat

Un usuari del túnel acosta el telèfon a la nova màquina cobradora

Un usuari del túnel acosta el telèfon a la nova màquina cobradora / Miquel Spa

Miquel Spa

Indignació entre veïns de la Cerdanya, el Berguedà i l’Alt Urgell que aquests dies estan rebent el cobrament del seu pas pel túnel del Cadí a pesar de tenir activat l’abonament de gratuïtat com a resident i treballador a una de les tres comarques. La raó és la instal·lació des de fa un mes de nous aparells de cobrament del peatge a través del sistema contactless del telèfon. 

 El cobrament del pas pel peatge, a una tarifa ja de 14 euros per trajecte aquest mes de gener, a residents que en molts casos fan el trajecte pel túnel cada dia, està arribant de sorpresa als viatgers que alhora son usuaris del sistema de pagament amb el telèfon. En aquest sentit, encara hi ha conductors que l’estan pagant tot i tenir en vigor la gratuïtat perquè Tunels Barcelona Cadí no ha informat directament de la restricció. Davant les queixes d’alguns usuaris, el Consell sí ha emès un avís al seu portal digital. La situació es produeix des del mes passat, quan l’empresa va estrenar la nova maquinària per pagar que inclou el sistema amb dispositiu mòbil que fa més ràpid el pas per les barreres. Des del Consell Comarcal han explicat que la raó d’aquesta restricció és que la tecnologia contactless no pot comprovar que s’està utilitzant realment la targeta bancària que l’abonat ha donat de referència a l’empesa concessionària del túnel. Túnel del Cadí 

 Montse López és una de les usuàries afectades. És puigcerdanesa, treballa a la capital cerdana i des de fa uns mesos es trasllada a Berga amb freqüència. El cobrament suposa 28 euros cada jornada. López remarca que «això es comunica el primer dia, ara ja hem pagat. Com ho pensant solventar?, per que la gent ha fet servir el mòbil per pagar i no han avisat, ara tots el cobraments del mes passat, carregats al compte i sense previ avis, després d’un mes en funcionament». L’afectada es queixa que «fer servir una forma o una altre de pagament no hauria de fer discriminacions. Al final amb el Teletac, no pagues si el tens vinculat a la targeta, però amb la targeta que tens al mòbil, sent la vinculada al túnel, si que pagues. M’ho expliqueu?». 

La restricció del nous sistema sense contacte pels abonats evita la picaresca d’alguns usuaris de cedir les dades de la targeta bancària a algun conegut que ha de passar pel peatge. Es dona la circumstància que la cessió puntual de la targeta és una pràctica habitual entre els abonats quan algun conegut no la te a ma o és en vies de renovació. Amb el nou sistema via telèfon, alguns usuaris pensaven haver trobat un sistema més còmode de facilitar el pagament a algú altre deixant-li les dades bancàries sense la necessitat de despendre’s de la targeta física, segons han explicat alguns dels afectats. Amb la mesura de Túnels Barcelona Cadí, l’operació ja no és possible. 

Sanció de tres anys

La normativa de Túnel Barcelona Cadí pel que fa a la targeta de descompte del 100% dels residents estableix la prohibició de deixar aquest document bancari. Tant és així que, a pesar que és una pràctica habitual entre els residents, la demostració que s’ha deixat la targeta comportaria una sanció de tres anys sense accés a l’abonament. Amb tot, aquesta casuística és altament improbable atès que els pagaments amb targeta es fan sense una demanda de comprovació de la identitat de qui la porta.