Ets menys guai si balles en un esbart o fas de geganter?

«Autoodi» reflexiona sobre la gent que viu la cultura popular més enllà de les modes

Avui, segona representació al Museu Comarcal, també amb les entrades exhaurides

Un moment de l'espectacle "Autoodi" de L'Esbord

Un moment de l'espectacle "Autoodi" de L'Esbord / Oscar Bayona

Marc Serena

Marc Serena

En Pere Seda ha ballat des de petit a l’Esbart Maragall de Sant Feliu de Palomar. La Sònia Arias ha estudiat gralla a l’ESMUC. Els dos s’han sentit qüestionats per interessar-se per la cultura tradicional catalana. És menys guai? Els referents forans són millors? Té sentit la identitat tradicional en una societat globalitzada? Com ens influeix estar envoltat de pantalles? Per què a vegades hem sentit vergonyeta de la nostra cultura?

D’això parla l’espectacle Autoodi, que ahir i avui (entrades esgotades) es pot veure al Museu Comarcal de Manresa.

Algun d’aquests interrogants potser els respon el públic sense saber-ho. A l’arribar se’ls entrega una barretina... i pocs s’atreveixen a posar-se-la.

La mestra de cerimònies és la divertida drag Jessica Pulla. «Soc la nova Marta Ferrusola amb cames de Laura Borràs, però sense ser corrupta».

Comença fent lip sync de la cançó És la Moreneta de Ramon Calduch. Presenta la geganta vella de la ciutat com si fos la Julieta, «princesa de pop català». 

L’espectacle transcorre per diferents espais del Museu, una sorpresa rere una altra. Tan aviat podem sentir tocar la gralla dolça davant d’una foto del president Pujol, com veure les entranyes d’uns gegants culers atrotinats que va fer Mundo Deportivo, uns diables fent la croqueta, una declaració antitrabucaire, una cançó sobre les donzelles de Gironella o la Rahola ballant amb mascareta.

Tot va passant com un somieig. «A poc a poc, com el camí cap a la independència», bromejaven. La representació va acabar ben amunt: amb la consellera de Cultura i l’alcalde ballant una sardana en versió màquina.