Súria crea un conte musical i el fa accessible als infants sords

El Foment Cultural i el grup d’animació El Corriol porten a escena un muntatge original de Ricard Reguant Gallego, que es podrà seguir amb interpretació a llengua de signes i subtítols en català

Súria crea un conte musical i 
el fa accessible als infants sords

Súria crea un conte musical i el fa accessible als infants sords / Pepa Mañé Vall de Vilaramó. Manresa

Pepa Mañé Vall de Vilaramó

Pepa Mañé Vall de Vilaramó

Amb més de 50 anys de trajectòria, el Foment Cultural de Súria arrencarà aquesta temporada amb una obra de teatre musical adreçada al públic familiar de creació pròpia, però el que fa especial el projecte és que, per primer cop, es facilitarà l’accés a la cultura als infants sords. Míriam Garcia Sala, intèrpret de la llengua dels signes en català, serà l’encarregada d’estar a escena al costat dels actors i músics, per transmetre la història de Fundes d’espines, que també es podrà seguir a través de subtítols. La surienca, que treballa al departament d’Ensenyament i fa cursos universitaris sobre diversitat funcional, destaca el fet que, des del teatre amateur, es treballi «per fer accessible la cultura a tothom. Quan parlem de persones amb discapacitat funcional, normalment pensem en cadires de rodes, però també hi ha persones sordes, cegues i sordcegues, que són col·lectius que passen més desapercebuts. I el seu accés al teatre i altres arts escèniques és més limitat. És un repte que em fa molta il·lusió i m’agradaria que aquest fet s’agafés com un costum». Ella és qui s’ha encarregat de convidar a l’espectacle entitats com la Casa Social del Sord de Manresa i Comarques (Casmacs), la Federació de Sord de Catalunya (Fesoca) i l’Associació de Persones Sordcegues de Catalunya (Apsocecat).

Fundes d’espines és la primera història de Mirissa, la sastressa de contes, que es va publicar just fa un any (vegeu desglossat). «Ja en tenim deu històries escrites, i només una publicada», apunta Ricard Reguant Gallego, coautor, mestre s l’escola de Valls de Torroella i un habitual del teatre del Foment Cultural (per exemple, fa tres anys va crear Xocwitx, la Bruixa d’Edimburg). Per a la presentació de l’àlbum il·lustrat, ja va crear cançons, i així es va anar engrescant fins a construir una obra de teatre musical adreçada al públic familiar. En signa l’adaptació teatral i la composició de les cançons, n’és el director i també hi tocarà el piano com a membre del grup d’animació El Corriol.

Quatre actors del Foment i quatre músics d’El Corriol oferiran quatre funcions, entre aquest cap de setmana i el que ve, per explicar com la Mirissa, la sastressa, ajuda la gent a resoldre problemes. Fundes d’espines parla d’un tema actual, la sequera, a traves de la rosa, que no es panseix. La Coaner, la filla del jardiner, descobreix que és perquè punxa la gent i amb les llàgrimes que els hi cauen aconsegueix l’aigua que necessita per créixer. Així que ajuda la rosa a descobrir que no només es pot plorar de dolor, també es pot plorar d’alegria, de tristesa...

La inclusió de la llengua dels signes al muntatge va sorgir per casualitat: perquè a l’hora de muntar les coreografies (d’Elisabet Viñals Cuadrench) es va pensar en fer-ne una estrofa en aquest llenguatge, però «ens vam engrescar a fer-hi tota l’obra». Per la Míriam, que no ha fet mai teatre, és tot un repte que «em fa moltíssima il·lusió, perquè sempre hi tingut obsessió amb l’accessibilitat i penso que hi ha molta feina a fer, en tots els àmbits».