Baixen les temperatures? Entra al museu!

La Intel·ligència artificial, l'art prohibit, l'amistat entre Picasso i Miró, els dinosaures de la Patagònia i el millor fotoperiodisme amb el World Press Photo conformen part de l'eclèctic repertori expositiu de la tardor als grans museus i centres culturals de Barcelona

Rèplica d'un Nenquensaurus, un dinosaure que va viure a la Patagònia

Rèplica d'un Nenquensaurus, un dinosaure que va viure a la Patagònia / COSMOCAIXA

Toni Mata i Riu

Toni Mata i Riu

Li està costant però el termòmetre comença a fer un gir cap avall. Lent, pausat, sense molestar. Però ja som al mes de novembre i els museus de Barcelona ens conviden a refugiar-nos amb una àmplia i interessant proposta expositiva. Des de l'art que dona veu als qui han patit la guerra fins a la fotografia de William Eggleston passant pels dinosaures del CosmoCaixa, els debats al voltant de la IA i la doble i colossal exposició que uneix Picasso i Miró a les seus dels dos equipaments que conserven i divulguen la seva obra. Baixen les temperatures? Doncs aquí teniu 10 recomanacions per gaudir amb bones exposicions en cartell fins després de festes (i més enllà, en alguns casos) a la capital catalana.

"IA: Intel·ligència artificial". CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona). És un dels grans temes de debat internacional: la intel·ligència artificial ha entrat en les nostres vides i no sembla que n'hagi de sortir. El CCCB, com és marca de la casa, aborda la qüestió des d'una òptica assagística i des de la interacció amb la pràctica artística centrant el focus en qüestions la implicació de la IA en la vida quotidiana, l'aportació que pot fer a la recerca científica i biomèdica i el paper de la supercomputació. També aborda, però, els riscos ètics i els perills que es poden generar en clau de racisme i homofòbia, entre altres. Fins al 17 de març.

"Kiss/Crash" (2023), pel·lícula experimental d'Adam Cole generada per IA

"Kiss/Crash" (2023), pel·lícula experimental d'Adam Cole generada per IA / FOTOGRAFIA PROMOCIONAL

"Miro-Picasso". Museu Picasso i Fundació Miró. La commemoració conjunta dels 50 anys de la mort de Pablo Picasso i els 40 del traspàs de Joan Miró ha donat com a resultat una de les grans exposicions dels darrers temps a Barcelona. Les dues institucions que vetllen i divulguen l'obra d'ambdós artistes han unit forces i tracten sobre els vincles d'amistat, admiració i creativitat que els van unir en una exposició doble amb més de tres-centes obres i documents. La mostra conté peces que no s'han exposat mai a Barcelona com 'Dona, ocell, estrella (Homenatge a Pablo Picasso)', de Miró, i 'Les tres ballarines', de Picasso. Fins al 25 de febrer.

Picasso amb els seus quadres i una obra de Miró de la seva col·lecció particular

Picasso amb els seus quadres i una obra de Miró de la seva col·lecció particular / EDWARD QUINN

"Quina humanitat? La figura humana després de la guerra (1940-1966)". Museu Nacional d'Art de Catalunya. La veu de les víctimes, dels qui pateixen els efectes de les guerres, ressona en un nou projecte del MNAC que aplega un centenar d'obres d'artistes internacionals de meitat del segle passat com Miró, Subirachs, Oteiza, Moore, Da Silva, Ponç i, fins i tot, l'escriptora Mercè Rodoreda. La mostra aborda la condició humana enfrontada als horrors i el trasbals de la guerra espanyola i la segona guerra mundial, que van generar grans terratrèmols emocionals però també van estimular la reflexió crítica i la pràctica artística. Fins a l'11 de febrer.

"El desastre", obra de Maria Helena Vieira da Silva del 1942

"El desastre", obra de Maria Helena Vieira da Silva del 1942 / CENTRE POMPIDOU

"William Eggleston. El misteri del quotidià". KBr Fundació Mapfre. La mirada democràtica de la fotografia batega en el cor de l'exposició que la Mapfre dedica a William Eggleston, un dels grans noms encara vius de la història del gènere. La mostra segueix un recorregut cronològic des dels treballs eblanc i negre fins a les obres en color que va realitzar a partir del 1965. L'autor de Memphis va ampliar l'espectre d'allò que val la pena ser fotografiat, donant valor a les coses quotidianes. L'ús del color i la realització de sèries són dos altres aspectes cabdals per entendre l'obra del fotògraf nord-americà. Fins al 28 de gener.

"Untitled", de la sèrie "The Democratic Forest"

"Untitled", de la sèrie "The Democratic Forest" / WILLIAM EGGLESTON. CORTESIA EGGLESTON ARTISTIC TRUST I DAVID ZWIRNER

"Som aquí. Les dones en el disseny: 1900-avui". Museu del Disseny. Com en tants àmbits, la dona ha estat invisibilitzada també en el terreny del disseny, tant des del punt de vista creatiu com comercial. La mostra produïda pel Vitra Design Museum, de Weil am Reihn (Alemanya) i ampliada pel Disseny Hub Barcelona presenta figures poc conegudes però rellevants com Eileen Gray, Charlotte Perriand, Lilly Reich, Clara Porset, Florence Knoll, Jane Addams i Patricia Urquiola, entre altres. Un recorregut pel segle XX i l'inici del XXI que posa de relleu tant la gran capacitat de dissenyadores i empresàries com les mancances en la igualtat d'oportunitats. Fins al 7 de gener.

La mexicana Clara Porset, amb una maqueta d'una taula

La mexicana Clara Porset, amb una maqueta d'una taula / ELIZABETH TIMBERMAN

"Antonio López". La Pedrera. Una vuitantena d'obres entre escultura, pintura i dibuix donen vida a la primera retrospectiva del pintor de Tomelloso Antonio López que es fa a Barcelona. El projecte de la Fundació Catalunya La Pedrera, en col·laboració amb el Drents Museum (Assen, Països Baixos), fa un trajecte per set dècades de pràctica artística, des de les obres de joventut fins les més recents, on es fan evident els grans temes que ha tractat López al llarg de la seva vida: les vistes urbanes, sobretot de Madrid, i els paisatges, les natures mortes, les figures humanes i els interiors domèstics. Fins al 14 de gener.

L'artista Antonio López, entre dues de les seves escultures a l'edifici de Gaudí

L'artista Antonio López, entre dues de les seves escultures a l'edifici de Gaudí / GUILLEM ROSET/ACN

"Art i natura. Un segle de biomorfisme". CaixaForum. La col·laboració entre la Fundació la Caixa i el Centre Pompidou permet estrenar a la capital catalana una exposició que explora les diferents manifestacions que, al llarg dels segles XX i XXI, ha pres el diàleg entre l'art i la naturalesa. Obres d'autors de renom com Le Corbusier, Picasso, Miro, Aalto, O'Keeffe, Kandinski, Klee i Art, entre altres, mostren els fruits d'una relació portentosa manifestada en camps com la pintura, la fotografia, l'arquitectura, l'escultura , el cinema i el disseny. 'Art i natura' també es fa ressò dels riscos inherents a la degradació mediambiental. Fins al 14 de gener.

Un visitant contempla una de les escultures de la mostra

Un visitant contempla una de les escultures de la mostra / CAIXAFORUM

"Dinosaures de la Patagònia". CosmoCaixa. Procedents del Museo Paleontológico Egidio Feruglio arriben per primer cop a Europa les rèpliques a mida real de tretze dinosaures que van viure a la Patagònia, al sud del continent sud-americà. L'estrella és el Patagotitan mayorum que es mostra a la fotografia, un animal que feia 38 metres de llarg i pesava 77 tones. També s'exhibeixen altres espècies de grans dimensions com el Tyrannotitan chubutensis i algunes molt petites com el Manidens condorensis, que pesava un quilo. Entre els dinosaures hi havia caçadors, carronyaires i herbívors, així com espècies bípedes i altres quadrúpedes. Fins al 2 de juny.

El Patagotitan mayorum mesurava 38 metres de llargària i pesava 77 tones

El Patagotitan mayorum mesurava 38 metres de llargària i pesava 77 tones / COSMOCAIXA

"Nancy Holt / Dins Fora". Museu d'Art Contemporani (MACBA). La monogràfica més gran realitzada mai a Europa de l'obra de l'artista nordamericana Nancy Holt es pot veure al Raval en un projecte que inclou peces fetes entre el 1966 i el 1992 en formats com el cinema, la fotografia, la poesia i les instal·lacions de grans dimensions. Coneguda com una de les pioneres del site-specific, Holt reflexiona sobre temes com el lloc, la ubicació i la percepció, tant des del punt de vista espacial com del nexe d'unió entre la natura i l'entorn. La mostra és una col·laboració entre la Holt/Smithson Foundation i el Bildmuseet d'Umeà (Suècia). Fins al 7 de gener.

Una visitant contempla una de les obres de Holt que s'exposen al Macba

Una visitant contempla una de les obres de Holt que s'exposen al Macba / MIQUEL COLL

"World Press Photo 2023". CCCB. Només són cinc setmanes però milers de persones acudeixen -i molts fan cua- cada any a l'equipament ubicat a l'antiga Casa de la Caritat per admirar els treballs premiats en el certament de fotoperiodisme més prestigiós que se celebra anualment a escala internacional. Enguany, l'exposició mostrarà les obres dels dos autors espanyols guardonats en l'edició d'enguany, el madrileny César Dezfuli, que explica històries de migrants que creuen la Mediterrània, i el saragossà Emilio Morenatti, autor d'un treball molt personal sobre civils amputats a la guerra d'Ucraïna. Del 10 de novembre al 17 de desembre.

Foto del reportatge "South America Stories"

Foto del reportatge "South America Stories" / ALESSANDRO CINQUE, PULITZER CENTER NATIONAL GEOGRAPHIC

Obres censurades en el nou Museu de l'Art Prohibit de Tatxo Benet

Francisco Franco en una nevera, a l’obra Always Franco, d'Eugenio Merino; el rei Joan Carles i l'activista Domitilia practicant sexe amb un pastor alemany, a Not dressed for conquering-HC04 Transport, d’Ines Doujak; o Shark, de David Cerny, amb Saddam Hussein lligat en una espècie de peixera, són tres de les 42 obres que s'exposen inicialment al Museu de l’Art Prohibit, promogut per Tatxo Benet, que va obrir portes el passat 26 d'octubre a la Casa Garriga Nogués del carrer Diputació de Barcelona. La col·lecció reuneix més de 200 peces que van ser censurades, entre les quals n'hi ha de Picasso, Ai Wei Wei, Andy Warhol, Gustav Klimt i Banksy. “Per estar aquí, una obra ha de tenir una història que la vinculi a la censura i la prohibició”, va explicar Benet, en declaracions a l’ACN.

El Museu de l’Art Prohibit, dirigit per Rosa Rodrigo i amb Carles Guerra de director artístic, té un extens fons de pintures, escultures, gravats, fotografies, instal·lacions i obres audiovisuals que formen una mostra àmplia de casos que sovint han transcendit als mitjans i a les xarxes socials, creades en bona part durant la segona meitat del segle XX i durant el segle XXI. La col·lecció de Benet reuneix més de 200 obres que han estat censurades, prohibides o denunciades per motius polítics, socials o religiosos i que el periodista i empresari ha adquirit en els darrers anys.

Benet va iniciar aquesta col·lecció amb l’obra Presos polítics a l’Espanya contemporània, de Santiago Sierra. L'obra va ser retirada d’ARCO el 2018, i actualment es troba cedida al Museu de Lleida. De les obres de la col·lecció, ara es pot veure la polèmica Not dressed for conquering-HC04 Transport, d’Ines Doujak, en què apareix el rei Joan Carles i l'activista Domitilia practicant sexe juntament amb un pastor alemany. L’obra va formar part de l'exposició La bèstia i el sobirà i que l’any 2015 va tenir com a conseqüència la dimissió del director del MACBA, Bartomeu Marí, qui primer va cancel·lar la mostra i després va fer marxa enrere.