El Clam entra a l'elit internacional dels principals festivals de cinema social com a únic representant català

La federació Human Rights Film Network té una presència global amb una cinquantena de membres d'arreu del món

Esteve Soler, director del Clam: "És una distinció de prestigi que ha d'ampliar la projecció internacional del festival"

Masterclass de Rodrigo Sorogoyen al Bages Centre amb el crític manresà Manuel Quinto

Masterclass de Rodrigo Sorogoyen al Bages Centre amb el crític manresà Manuel Quinto / Mireia Arso

Susana Paz

Susana Paz

El Clam, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, ha estat acceptat en la prestigiosa federació internacional que gestiona els principals certàmens del gènere com a únic representant a Catalunya. No és el primer certamen que ho ha demanat al país però, fins avui, l'únic que ha aconseguit entrar a la Human Rights Film Network (HRFN), que engloba els certàmens cinematogràfics més rellevants que defensen els Drets Humans a nivell internacional. Un reconeixement que implica, d'una banda, un "segell de qualitat", una mena de DO del gènere, i, en definitiva, subratlla Esteve Soler, director del Clam, "un pas endavant, una manera d'avalar la nostra feina. És una distinció de prestigi que ha d'ampliar la projecció internacional del festival. Estem contents i agraïts".

El reconeixement es va fer públic a Amsterdam, on l'HRFN va celebrar la seva reunió anual, coincidint coincidint amb l'IDFA, l'International Documentary Film Festival Amsterdam, un dels grans esdeveniments mundials al voltant del documental. L'HRFN té una presència global, amb una cinquantena de membres a Amèrica del Nord i del Sud, a l’Àfrica, a l’Àsia i a Europa.

El Clam va celebrar del 12 al 22 d'octubre la seva dinovena edició, la segona amb Soler i el seu equip al capdavant, aconseguint superar les xifres de rècord del 2022, amb el 20% més d'espectadors, una programació d'estrenes i noms com Olivier Assayas o Rodrigo Sorogoyen. Ja en la passada edició, explica Soler, van demanar ser admesos al club dels millors festivals de cinema social del món però "ens van emplaçar a tornar-ho a demanar un cop celebrat el festival". Després de l'excel·lent resposta i programació de l'edició del canvi, la del 2022, aquest any, representants de dos dels certàmens integrants en l'HRFN, el Festival de Drets Humans de Sant Sebastià i la Cineteca de Derechos Humanos de Sucre, a Bolívia, van passar per Manresa i "van avalar l'admissió del Clam a la federació".

Per a Soler, formar part d'aquesta federació és una "oportunitat de fer real d'adjectiu internacional del festival, el que vol dir importar de l'exterior i exportar el certamen: col·laborar de ple en la realitat cinematogràfica i social". El Clam, que ha de celebrar l'any que ve el seu vintè aniversari aspira, apunta Soler, "a convertir-se en una autèntica referència dels festivals de Drets Humans, tant a casa com al món". Una etapa que, si tot continua com fins ara, hauria d'aprofitar "les dinàmiques generades per l'HRFN" i "potenciar" la línea ratificada en els darrers anys que aposta per "un exigent nivell d’ estrenes i de convidats, com els Premis d’Honor d’enguany". Per a Soler és una "nova fase internacional" per a un festival que vol "contribuir al diàleg i la consciència social a través de les principals referències i institucions cinematogràfiques a nivell mundial".