‘Viralitzar’ i ‘tiet tieta’, els mots guanyadors a neologismes del 2023

Rècord de participació a neologisme de l’any amb 14.035 votants

Un diccionari

Un diccionari / Pixabay

ACN

La paraula nova guanyadora a neologisme de l’any 2023 és ‘viralitzar’ (28,2 % vots) i la paraula corrent és ‘tiet tieta’ (32,2 % vots). Aquest any hi ha hagut rècord de participació, amb 14.035 votants. En aquesta edició s’han pogut votar dues llistes a la categoria de ‘paraula nova’ i a ‘paraula corrent’. La franja d'edat que més ha participat ha estat la que comprèn entre els 12 i els 19 anys. L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’IEC, el TERMCAT i 3Cat han organitzat la desena edició de la campanya del neologisme de l’any, amb el suport del Departament de Cultura.

En la categoria de paraula nova, es podia votar: ‘bot’, ‘ecoansietat’, ‘gazià -ana’, ‘grassofòbia’, ‘hipersexualització’, ‘nit tropical’, ‘refugi climàtic’, ‘sexoafectiu -iva’, ‘superilla’ i ‘viralitzar’. I en la categoria de paraula corrent: ‘bici’, ‘brutal’, ‘friqui’, ‘gorro’, ‘guai’, ‘plataforma’, ‘porno’, ‘quiròfan’, ‘tiet’, ‘xarxa social’.

Com cada any, la Secció Filològica de l’IEC estudiarà les paraules guanyadores i valorarà la possibilitat d’introduir-les al diccionari normatiu tenint en compte que la societat demana de trobar-les-hi. Des de l’organització de la campanya es valora molt positivament la novetat d’incloure la possibilitat de votar la paraula corrent entre una llista de paraules que no són noves, que estan ben implantades en l’ús social però que no han estat encara acceptades en el diccionari normatiu. Aquesta novetat ha servit perquè moltes persones hagin pres consciència del fet que en la parla diària es fan servir paraules no normatives però adequades en molts casos.

En aquesta edició han votat 14.034 persones, xifra que consolida la participació en aquesta campanya. Els vots no s’han distribuït de manera equilibrada en les quatre franges d’edat establertes, ja que els més joves (menys de 20 anys) representen el 38% del total de vots. Aquest resultat es relaciona amb diversos factors: d’una banda, l’èxit que té en els centres de secundària aquesta iniciativa que el professorat fa servir per parlar de neologismes, formació de paraules i vitalitat del lèxic; d’altra banda, la difusió per les xarxes socials, on aquest grup d’edat és molt present i, finalment, la voluntat de participar d’alguna manera en el futur de la seva llengua. El grup de gent més gran (60 anys o més) és el que ha votat menys (14 % dels vots) i les dues franges intermèdies (de 20 a 39 anys i de 40 a 59 anys) sí que han obtingut al voltant d’una quarta part dels vots (24,8 % i 23,2 % respectivament).

‘Viralitzar’ i ‘tiet tieta’ han quedat en primera posició en totes les franges d’edat, però no hi ha hagut els mateixos resultats en les altres posicions: ‘bot’ i ‘hipersexualització’ han quedat en segona i tercera posició de la franja més jove, ‘sexoafectiu –iva’ i ‘hipersexualització’ en la segona franja, ‘hipersexualització’ i ‘grassofòbia’ en la tercera i ‘refugi climàtic’ i ‘nit tropical’ en la franja de més grans. En la llista de la paraula corrent, també s’han repartit la segona i tercera posició diversos candidats: ‘quiròfan’, ‘porno’, ‘guai’, ‘brutal’, ‘friqui’ i ‘xarxa social’, segons la franja d’edat.

El neologisme de l’any és una campanya que pretén acostar la llengua als parlants i pretén fer visibles els temes que han interessat durant l'any. Si durant les edicions anteriors la convocatòria anava a càrrec de l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, a partir d’enguany s’hi ha sumat dues institucions importants en l’actualització del lèxic català: el TERMCAT i 3Cat amb el seu portal lingüístic ésAdir.

Les edicions passades

L’any 2014, en la primera edició de la campanya, van votar 200 persones, i l’any 2022 van ser 14.000 persones. Les paraules guanyadores en les edicions passades han estat les següents: 'estelada' (2014), 'dron' (2015), 'vegà-ana' (2016), 'cassolada' (2017), 'sororitat' (2018), 'emergència climàtica i animalista' (2019), 'coronavirus' (2020), 'negacionisme' (2021) i 'birra' (2022).