David Trueba porta a la gran pantalla la cara més íntima del còmic Eugenio: “La Conxita era la gran desconeguda”

El cineasta presenta la pel·lícula ‘Saben aquell’ protagonitzada per David Verdaguer i Carolina Yuste

El director de la pel·lícula 'Saben aquell', David Trueba, amb els protagonistes del llargmetratge, David Verdaguer i Carolina Yuste.

El director de la pel·lícula 'Saben aquell', David Trueba, amb els protagonistes del llargmetratge, David Verdaguer i Carolina Yuste. / ACN

Eli Don / Quim Vallès (ACN)

El cineasta David Trueba ha presentat aquest dilluns la seva nova pel·lícula ‘Saben aquell’, on recupera la figura del còmic Eugenio a partir d’un relat molt personal que, no només se centra en la seva vessant artística, sinó que també ressegueix la història d’amor del protagonista i la seva dona, la cantant Conxita. David Verdaguer i Carolina Yuste protagonitzen un film que pretén ser un espectacle de dissociació entre “la mascara professional i la vida més íntima” d’Eugenio. En una entrevista a l’ACN, Trueba reconeix que Conxita era “la gran desconeguda” i que, per contra, va ser una persona d’una rellevància “total” a la vida del còmic.

La pel·lícula s’inicia al voltant dels anys 60, quan l’Eugeni Jofra – posteriorment conegut artísticament com a Eugenio - coneix a la que serà la seva dona, la Conxita, una cantant de qui s’enamora perdudament i a la qual acompanyarà pels escenaris durant els anys següents. Amb ella tindrà dos fills i, tot i que en un inici formaran part d’un únic duet artístic, acabarà actuant en solitari, explicant uns acudits molt particulars que el faran assolir la fama en una Espanya que sortia del franquisme, després la mort del dictador el 1975.

Amb aquest biòpic, Trueba reviu els inicis professionals i la consolidació d’Eugenio, desvetllant als espectadors l’home que hi havia rere l’artista: un personatge icònic que, tot i sentir-se incòmode fent humor, va acabar fent riure tothom. Si bé el director explica que sabia qui era ell i que havia escoltat els seus acudits, també reconeix que no coneixia la seva “peripècia inicial” que li va despertar l’interès per un home que guiat per “accidents i atzars” va tenir una vida molt interessant.

De fet, un dels aspectes més rellevants de la seva vida va ser, precisament, l’amor. “Va ser la seva història amb la Conxita que em va dir: aquí hi ha una pel·lícula”, reconeix el director. Un personatge que lamenta que hagi quedat fins ara en segon pla, “l’estampa d’una generació de dones que sempre han estat al darrere dels homes, amb històries extraordinàries de renuncia sense frustració i de sacrifici, sense esperar res a canvi”, afegeix.

‘Saben aquell’ també vol ser una homenatge a les persones que es dediquen a l’humor, una tasca “important” per la societat. “L’humor pot ser un sacrifici, perquè ets la cara amable i has de fer riure les persones encara que dins teu estiguis passant per una tragèdia”, detalla Trueba, afegint que aquest aspecte és precisament un dels que més li criden l’atenció.

Una història fidel a la realitat

Per tal de reconstruir la vida de la família Jofra, l’equip de Trueba ha comptat amb el suport de la seva família, com és el cas de Gerard Jofra, el fill del còmic que a la pel·lícula surt en la seva etapa fins als 11 anys d’edat. Segons ha relatat el resultat final del llargmetratge ha permès “portar a la pantalla” la història d’amor dels seus pares, “possiblement els anys més feliços de la seva vida”.

Jofra celebra que s’hagi fet de forma “fidel” a la realitat, la qual ja havia explicat als seus llibres prèviament. “Ha estat un repte i un somni fet realitat”, ha admès, en bona part per la possibilitat d’haver pogut donar “nom i cognoms” a la seva mare, una dona “espectacular” que va fer Eugenio. També reconeix que hi hauria material per explicar més parts de la vida de la família i que, a més d’aquesta vessant, encara hi ha “recorregut”, per exemple a través d’unes obres inèdites del seu pare que tenen a casa.

Verdaguer i Yuste, papers protagonistes

David Verdaguer i Carolina Yuste interpreten Eugenio i Conxita, els dos grans personatges que protagonitzen el film de Trueba. L’actriu ha reconegut que ha estat una bona oportunitat per col·locar el seu personatge “al lloc que li pertoca”. “Com a generació de dones feministes, és important que agraïm la feina de les mares i les àvies, l’esforç que van fer, valorar-ho i entendre d’on veníem”, afegeix.

D’altra banda, Verdaguer explica que ha afrontat el paper a través de la “interpretació” i no pas de la “imitació”, tot i que per haver-ho de fer va mirar molts vídeos de l’Eugenio. El més complicat, admet, van ser els acudits – més de seixanta - els quals s’havia d’aprendre com si fossin “partitures”.

L’èxit del còmic l’atribueix al context social del moment, però també al teu talent pels acudits, ja que “es va inventar una manera de fer, i això va marcar la diferència”, un fet que creu que avui en dia també triomfaria.